Douglas overkapping; ringbalk van twee douglas balken

PietjePuk

Actieve deelnemer
20 nov 2022
25
1
Nederland
Ik wil graag voor mijn douglas overkapping een ringbalk maken van twee douglas balken van 600 x 20 x 7,5 cm. Dit omdat ik geen ringbalk wil van 20 x 20 cm en een douglas balk van 20 x 15 moeilijk verkrijgbaar is.

Nu vragen jullie je natuurlijk af waarom ik een ringbalk van 20cm hoog nodig heb; ik wil een overbrugging voor mijn overkapping (evt met schoren) van 4 meter maken. Zodat ik links en recht een vak van 1 meter heb. Daarnaast wil ik de balk 15cm breed hebben, zodat die mooi uitkomt met mijn palen van 15 x 15.

Ik had in gedachte om de twee balken aan elkaar te lijmen met bruislijm (of in ieder geval D4 houtlijm) plus daarbij vanuit de binnenkant van de overkapping de balken aan elkaar te schroeven met voldoende schroeven. De schroeven wou ik daarnaast verbergen met proppen.

Is dit constructie technisch sterk genoeg om een overbrugging van 4 meter mee te maken?
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik wil graag voor mijn douglas overkapping een ringbalk maken van twee douglas balken van 600 x 20 x 7,5 cm. Dit omdat ik geen ringbalk wil van 20 x 20 cm en een douglas balk van 20 x 15 moeilijk verkrijgbaar is.

Nu vragen jullie je natuurlijk af waarom ik een ringbalk van 20cm hoog nodig heb; ik wil een overbrugging voor mijn overkapping (evt met schoren) van 4 meter maken. Zodat ik links en recht een vak van 1 meter heb. Daarnaast wil ik de balk 15cm breed hebben, zodat die mooi uitkomt met mijn palen van 15 x 15.

Ik had in gedachte om de twee balken aan elkaar te lijmen met bruislijm (of in ieder geval D4 houtlijm) plus daarbij vanuit de binnenkant van de overkapping de balken aan elkaar te schroeven met voldoende schroeven. De schroeven wou ik daarnaast verbergen met proppen.

Is dit constructie technisch sterk genoeg om een overbrugging van 4 meter mee te maken?
Dat is voor 4m zeker genoeg, maar waarom lijmen?
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb voor mijn aanbouw 4 meter balken gebruikt van 7,5x22, dit heb ik dubbel gedaan met de ringen naar elkaar toe.
Dit omdat het mooier was, meer massief, maar ook omdat ik er redelijk gewicht aan glas boven op heb liggen.
Ik heb dit niet gelijmd omdat dit geen voordeel was. Ga je de balken op elkaar stapelen en lijmen, dan wordt het wel sterker.
Maar als je rekening houdt met 5cm dikte per meter overbrugging, dan zit je met 20cm bij 4 meter wel goed.

balk.jpg
 

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Een enkele balk met die afmeting zal de overspanning en last waarschijnlijk al kunnen doen, dus constructief gezien is lijmen waarschijnlijk niet nodig. Je kan het doen om te voorkomen dat de balken ten opzichte van elkaar verschillend gaan werken, maar of dat zekerheid biedt durf ik niet te zeggen.

Realiseer je wel dat de maatvoering van gezaagd douglas hout erg kan afwijken. Een balk van 15x15 kan ook zo 14,5x14,5 zijn. Het is dus geen garantie dat het naadloos gaat aansluiten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.