douglas houten trap maken

Peter Laan

Nieuw lid
2 mei 2021
14
0
Olst
In een nieuw gastenverblijf ga ik een kwartslag-boven trap maken van Douglas. Ik moet naar een hoogte van 250 cm (1e verdieping, vide) en heb daar een schuin dak dat op de plaats van aankomst van de trap 160 cm hoog is. Kan ik de draai op de 10e trede maken om voldoende hoogte te houden en hoeveel ruimte heb ik dan nodig in het horizontale vlak?
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
473
715
Zuid West Drenthe
Uitgaande van 17,85cm optrede zit je bij trede 10 op 178,5cm, verschil naar je dak is dan 71,5cm + 160 = 231,5cm.
Dat lijkt voldoende, echter is één en ander afhankelijk van positie van het dak, komt het hellend vlak je tegemoet of komt deze van opzij en onder welke hoek?
En hoeveel kan je aantrede zijn? Is het trapgat al bestaand en vast of nog te bepalen?

En schets met maten zou veel verduidelijken.
 

Peter Laan

Nieuw lid
2 mei 2021
14
0
Olst
Dank voor je reactie Ruben. Hierbij twee schetsen met de maten. De vraag is hoeveel ruimte ik nodig heb op de verdiepingsvloer, dus na de kwartslag draai om de trap daar te plaatsen. Zie vraagteken in de tekening.
Groet, Peter Laan
 

Bijlagen

  • IMG_20210503_0001.pdf
    647,7 KB · Weergaven: 33
  • IMG_20210503_0002.pdf
    632,7 KB · Weergaven: 17

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
@Peter Laan
Is het mss mogelijk dat je een schermafbeelding maakt van deze onbekende pdf zodat ik (en anderen) deze niet hoeven te downloaden? Alvast bedankt!
 

Peter Laan

Nieuw lid
2 mei 2021
14
0
Olst
Het te bouwen huisje staat nog op papier en ik ben bezig met de aanvraag. Dus in 3D is er nog volledige vrije ruimte om de trap te plaatsen. De bordestrap biedt daarin volgens mij de meeste ruimte voor de 1e verdieping.
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Het te bouwen huisje staat nog op papier en ik ben bezig met de aanvraag. Dus in 3D is er nog volledige vrije ruimte om de trap te plaatsen. De bordestrap biedt daarin volgens mij de meeste ruimte voor de 1e verdieping.
Bezig met de aanvraag, bedoel je hierbij de aanvraag omgevingsvergunning? Houd dan rekening met het bouwbesluit, dat schrijft ook regels voor met betrekking tot de afmetingen trap en vrije hoogte daarboven...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.