Douglas buiten tafel het beste behandelen?

Ik heb een aantal jaren gelden deze tafel gemaakt van douglas, tijdens de pauze wordt er veelvuldig gebruik van gemaakt.
Maar nu na een aantal jaren begint het onbehandelde hout erg ruw te worden, ook groene aanslag enzovoort.
Ik wil de tafel schuren, ik heb al een klein stukje als test gedaan.

Na dat ik de tafel geschuurd hebt wil ik het behandelen, en dat is nu het punt, met wat kan ik dat het beste doen zodat de tafel zolang mogelijk mooi blijft.
De tafel staat altijd buiten in weer en wind, dus hij krijgt er flink van langs.

_ 2025-05-09 om 07.54.43.jpg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.913
3.496
Ik zou de oppervlakken even met de bandschuurmachine doen en er dan weer een paar jaar van af blijven.

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
97
44
Naarden
Je schrijft 'zo lang mogelijk mooi blijft'. Wat is voor jou mooi? Als je er niets op doet dan vergrijst het, dat is het effect wat er nu is gebeurd. Als je het de kleur van douglas wil laten behouden of zelfs nog iets bijkleuren, dan zou ik er lazuur op doen.

Ik wil er zeker wel wat opzetten en het niet zo laten.
En wat is mooi, daar kijkt iedereen anders na, ik bedoel meer met mooi, netjes, niet dat de laag snel gaat schilveren of zo.
Ik dacht iets van beits, maar is dat wel ideaal?
Of Osmo oliewax voor buiten?

Lazuur ken ik niet, maar ik ga er even op zoeken.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
564
260
Bijna alle lakken die een dichte laag op het hout vormen, zullen binnen de kortste keren barsten. Misschien dat een bootlak flexibel genoeg is om de werking op te vangen?

Ik zou eerder naar een olie kijken en elk voorjaar even herhalen. Kost niet zoveel moeite en dan blijft het wel enigszins netjes.
Maar ik lees even mee voor de andere adviezen, want ik sta binnenkort voor dezelfde vraag.

Ik wil het ook niet met een lak doen, dat wordt snel lelijk, gaat schilveren, scheuren.

Zojuist even GPT even flink laten zoeken.
Het antwoord is dat beits beter in het hout trekt, het hout beter kan ademen en dat het ±2-3 jaar bescherming bied.
Een wax geeft een mooiere natuurlijker look, maar dat moet je dan 1x per jaar herhalen.

Ik ga dus voor een beits denk ik met iets wat een kleurtje, dat geeft dan ook een betere bescherming.

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
206
103
Utrecht
Ik wil het ook niet met een lak doen, dat wordt snel lelijk, gaat schilveren, scheuren.

Zojuist even GPT even flink laten zoeken.
Het antwoord is dat beits beter in het hout trekt, het hout beter kan ademen en dat het ±2-3 jaar bescherming bied.
Een wax geeft een mooiere natuurlijker look, maar dat moet je dan 1x per jaar herhalen.

Ik ga dus voor een beits denk ik met iets wat een kleurtje, dat geeft dan ook een betere bescherming.
Test het op een rest stukje als het kan, of uit het zicht. Mijn douglas buitenbank had ik ook met transparante beits gedaan en het gevolg was dat her eruit zag als een bankje van speelgoed hout dat we als kinderen bij onze plastic zagen en hamers kregen.

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
97
44
Naarden
In ieder geval bij Osmo beits en bij HK Lazuur kun je proef-dingetjes kopen, die heb ik ook gebruikt toen ik wat uitzocht voor mijn hut & schuur. Werkt heel goed om te zien wat voor kleur het wordt bij 1/2/3 lagen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.