"Doos" vlakken

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
346
5
Regio Gent, België
Hallo,

Ik maak al een tijdje dit soort houten volumes uit berken multiplex.

Die op de foto is +- 40x20x10cm groot, ik heb er ook die dubbel zo groot zijn.

Deze keer is de onderkant voor het eerst niet helemaal vlak. Ik schat dat de meest uitstekende hoek max 2 à 3 mm uit het vlak ligt.

Is dit iets wat ik op een vlakbank kan vlakken?

Enige andere optie lijkt mij schuurpapier op een plaat te kleven en ze zo vlak te schuren, maar gezien de relatieve hardheid van berk en het er een dertigtal zijn, heb ik daar weinig zin in.

Met handschaven zie ik er mij niet meteen aan beginnen, tenzij iemand een goede werkwijze kan voorstellen?

Alvast bedankt voor de feedback.

1754757007391.jpeg
1754757185871.jpeg

John1969

Post veel
10 jul 2023
908
529
‘s-Hertogenbosch
Ik denk idd in jouw geval een grote vlakke plaat of tafel of multiplex deur met daarop schuurpapier korrel 60 of 80 en dan schuren….. elk ander apparaat geeft meer afwijkingen die je helemaal niet wil

• Leuk
Waarderingen: Willempie

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.420
538
op een brede vlakbank kan je deze wel zo er over halen dat het hout nooit helemaal evenwijdig aan de as staat.

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
666
243
Zutphen
Ik vlak doosjes/dozen diagonaal op de vlakbank, heb evenzo schuurpapier op een vlakke plaat. De eerste methode geeft soms wat uitbraak.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.423
231
Gem. Winsum (Groningen)
IK zit binnenkort met een soortgelijk probleem. Ik moet een doos maken van mpx. Eveneens zoals hier van complexe vorm waarvan een zijde op iets bestaands aan moet sluiten.
Ik zat aan een bovenfrees te denken die op een framepje is gemonteerd. Zijn nog maar gedachten.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bram

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
437
92
Oss
Wellicht is een goed begin om haaks en recht te beginnen en niet dat het verstekszijde verloopt dat hoef je waarschijnlijk ook heel stuk minder te schuren of bij te werken.

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
281
110
Delft
Hoe zou je te werk gaan?
Doos op een vlakke ondergrond met wat wiggetjes vlak krijgen, en dan met een potloodlijn op vaste hoogte aftekenen. Net zoals een 'scribe' (weet iemand de Nederlandse vertaling hiervan?). Als de lijntjes er zijn, dan naar de lijntjes schaven.

• Leuk

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.690
1.248
Omgeving Leiden
Welke plaat zou het minste kans geven op kromtrekken als ik er schuurpapier op lijm?
Je kan gewoon meubelpaneel ( spaanplaat met melamine ) gebruiken.
Je lijmt het schuurpapier er op en dan haal je het doosje er over. Het is wel een heidens karwei als je er flink wat hebt.
Als ik naar de foto van de binnenkant kijk, dan zie ik aan de rechter onderhoek dat je het ondervlak in één keer hebt gezaagd. Kan je dat niet nog een keer doen?

• Leuk

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
346
5
Regio Gent, België
Als ik naar de foto van de binnenkant kijk, dan zie ik aan de rechter onderhoek dat je het ondervlak in één keer hebt gezaagd. Kan je dat niet nog een keer doen?
Nee, alle langshoeken worden gezaagd voor het verlijmen.
Om het in 1 keer te doen zou ik een zaagblad van 50cm nodig hebben voor de kleine en een van 100cm voor de grote.

Puur theoretisch zou ik het in 2x kunnen zagen op de tafelzaag, maar met al dat afstelwerk gaat dat nooit foutloos lukken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.