Doorslijpschijf 125 mm staal

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Ik had nieuwe schijfjes nodig voor de haakse slijper. In de winkel lagen schijfjes van 1, 1,6 en 2,2 mm. Van het bestaan van 1,6 mm dikte wist ik niet af.
De 2,2 mm gebruik is vrijwel niet meer. Eenmaal de dunne gewoon wil je voor de meeste klusjes niet meer anders.
Wie heeft er ervaring met de 1,6 mm en wat is hier het voordeel van?
>En welk merk presteert het beste? Is er verschil in levensduur, gebruiksgemak en kwaliteit tussen goedkope en duurdere?
Iemand die uit ervaring kan spreken?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Lijkt me een compromis tussen de sterkte van een 2,2 en de slijpsnelheid van een 1mm. Een 1mm die even stuitert is gelijk stukken schijf kwijt. En even het braampje weghalen kunnen ze ook niet zo goed tegen. ik gebruik de goedkoopste van HBM. 15 euro voor 25 stuks. Ik vind ze prima .
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Ik heb diverse merken geprobeerd. Ik merk geen verschil maar ben zeker geen grootverbruiker. 1.6mm is voor mij ook nieuw.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Over het voordeel van een iets dikker schijfje valt wel wat te zeggen. Die 1 mm schijfjes zijn inderdaad vrij gevoelig voor beschadiging.
Zeker bij gebruik van een accumachine is gebruiksduur van de een acculading ook belangrijk. De 2,2 mm valt dan al af.
Naar mijn gevoel is er wel verschil in standtijd tussen de verschillende schijfjes. Van de laatste die ik had (goedkopere merkloze uit een 'bouwmarkt') had ik toch de indruk dat ze snel versleten waren. Bij gelegenheid ga ik eentje uithalen en een vergelijking maken met die wat ik nu heb (Cibo).
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
522
58
Ik heb diverse merken geprobeerd. Ik merk geen verschil maar ben zeker geen grootverbruiker. 1.6mm is voor mij ook nieuw.
Norton Expert doorslijpschijf staal/inox 125x1x22,23mm (52713)50+ VerkrijgbaarStuk€ 1,86
excl. btw € 1,54
Norton Expert doorslijpschijf staal/inox 125x1,6x22,23mm (38009)50+ VerkrijgbaarStuk€ 1,97
excl. btw € 1,63
Norton Expert doorslijpschijf staal/inox 125x2,5x22,23mm (45346)
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Er zit wel degelijk verschil tussen de bouwmarkt spullen en bijvoorbeeld de Cubitron II schijven van 3M. Die zijn ook een stuk beter dan goede schijven van Würth, maar daar kom je als consument sowieso moeilijk aan.. Men raadt aan om bij buis wanddiktes van groter dan 2-3 mm de 1 mm schijfjes niet meer te gebruiken, maar ik moet zeggen dat ik ze overal voor gebruik. Ze flexen enkel wat meer bij dikker staal.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Er zit wel degelijk verschil tussen de bouwmarkt spullen en bijvoorbeeld de Cubitron II schijven van 3M. Die zijn ook een stuk beter dan goede schijven van Würth, maar daar kom je als consument sowieso moeilijk aan.. Men raadt aan om bij buis wanddiktes van groter dan 2-3 mm de 1 mm schijfjes niet meer te gebruiken, maar ik moet zeggen dat ik ze overal voor gebruik. Ze flexen enkel wat meer bij dikker staal.
Je zegt: niet meer te gebruiken. Zijn die schijfjes van 1,6 mm (er zijn ook nog andere diktes) een recente ontwikkeling?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Die cubitron schijven zijn 5 x zo duur als de schijven van HBM. Voor huis tuin en keuken gebruik zonde van je geld.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Je zegt: niet meer te gebruiken. Zijn die schijfjes van 1,6 mm (er zijn ook nog andere diktes) een recente ontwikkeling?
Niet meer te gebruiken als in, niet meer gebruiken voorbij de 2-3 mm wanddikte :)

Die cubitron schijven zijn 5 x zo duur als de schijven van HBM. Voor huis tuin en keuken gebruik zonde van je geld.
Ik heb er een iets andere kijk op omdat ik mijn geld ermee moet verdienen, maar omdat ze langer meegaan maken ze ook minder stof, en omdat ze ontzettend snel slijpen blijft je materiaal ook koeler. Daarnaast draait het spul met 12000 toeren rond, ik heb liever een kwaliteitsproduct zo dicht bij mijn lichaam zo snel ronddraaien, dan een schijfje dat door een onderbetaalde Chinese werknemer in elkaar wordt gezet. Maar eenieder zijn eigen keuze natuurlijk :)
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu en Wilco Flier

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Als het voor af en toe een draadstang, een uitstekende spijker of iets dergelijks door te snijden is maakt het inderdaad niet veel uit als het schijfje snel slijt. Maar als je een grote diameter door moet slijpen is het toch wel handig als het schijfje lang zijn diameter behoudt.Kwestie van geen twee schijfjes nodig te hebben om door de buis uit te geraken. En zoals Hanhwerke aangeeft, minder slijtage is minder stof. Ik ken niemand die een stofkapje opzet om even een buis door te slijpen (ikzelf trouwens ook niet).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik heb eigenlijk nooit gemerkt dat goedkope schijven sneller kapot gaan, dan duurdere. En als ze wel stuk gaan, dan gooi ik liever een schijfje van 60 cent weg, dan een van 3 euro. Voor schuurbanden en lamellenschijven vind ik cubitron het extra geld wel waard. En ik heb persoonlijk meer vertrouwen in onderbetaalde chinezen, dan in onderbetaalde amerikanen, als het op kwaliteit aan komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.