door zonlicht vergrijst hout weer ontgrijzen

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Vorig jaar heb ik een buitenkeuken gemaakt van frake hout, dit is mooi donkerbruin/ merante gelijkend hout. Hij staat onder een afdak, een deel vangt meer zon en verkleurt meer dan de rest. Ik wist dat dit niet te voorkomen was maar wil hem toch weer graag terug hebben in de orginele kleur. Nu zag ik op internet Pura-Trol van Owatrol om vergrijst hout te behandelen. Heeft iemand hier ervaring mee.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee. Maar schuren werkt ook ;-) Ontgrijzen doe je meestal met ontweringswater, bijvoorbeeld een oplossing van oxaalzuur. bleekmiddel werkt geloof ik ook wel.

Let op: Pura-trol is een schoonmaakmiddel. Het ontweringswater van owatrol heet net-trol...
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Dank je Henk ik ga t proberen met schuurpapier en evt ontweringswater.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Musicus, excuses voor mijn late reactie maar ik zie nu pas je vraag. Ik heb gehele buitenkeuken geschuurd, dus ook het niet verweerde gedeelte. Verder geen ontweringswater gebruikt. Hierna heb ik alles met een andere beter uv bestendige lak behandeld.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Dank @nol voor de reactie. Inmiddels is het project van mij al weer klaar. Ontweringswater deed bij mij niet genoeg, dus ik heb ook gekozen voor het schuren van het geheel en daarna voorzien van Cetol Filter 7.
Hier is het resultaat te zien: Loungestoel voor buiten
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Dank @nol voor de reactie. Inmiddels is het project van mij al weer klaar. Ontweringswater deed bij mij niet genoeg, dus ik heb ook gekozen voor het schuren van het geheel en daarna voorzien van Cetol Filter 7.
Hier is het resultaat te zien: Loungestoel voor buiten
Ziet er goed uit Musicus, mooi geworden. hieronder nog een fotootje van de buiten keuken. Afwerklak weet ik niet meer maar werd geadviseerd door houteverancier.
 

Bijlagen

  • 1FA0D4CF-6636-4EA4-A567-9E32FF36A078.jpeg
    1FA0D4CF-6636-4EA4-A567-9E32FF36A078.jpeg
    79 KB · Weergaven: 44
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Dank je Wim.
Maar het niet gegoten hoor, het is multiplex met betonlookverf erop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.