Donkere grondverf met lange standtijd

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.438
1.213
Ulvenhout
ik ben gevraagd om voor schoonmoeder een vervangende poortdeur te maken. Best lastig want ze woont 70km verderop en ik wil zoveel mogelijk hier thuis doen. De huidige poort is 83cm breed boven en 82cm breed onder, opgehangen met hengen die ik ga hergebruiken.
Ik heb net een deurplaat gehaald van 40mm hardhout multiplex, die wil ik gronden voordat ik hem daar ga proberen te plaatsen. Later zal een schilder deze aflakken. Ik ben op zoek naar een goede alkyd grondverf waarvan de standtijd lang genoeg is dat deze ook een half jaar kan blijven staan.

Onze oude aannemer had een donkere grondverf waarbij hij makkelijk nog dingetjes kon bijtippen en welke makkelijk pas na een half jaar afgelakt kon worden. Maar geen idee wat dat was.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.728
Een deurplaat koop je toch al gegrond? Daar hoeft alleen randsealer op en dan aflakken. Rubbol primer extra kan je bij 2 lagen een jaar open laten staan. En heeft een goed vullend vermogen voor je hardhouten dekfineer. En is half glans, zodat het niet zo snel vuil wordt als je het open laat staan. En op kleur leverbaar.

• Leuk
Waarderingen: orf en ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.666
3.635
Gaanderen
Elke goede grondverf kan een jaar buiten prima aan. Op die manier kan het hout ademen en nog wat vocht kwijtraken. Wat ik begrepen heb van "garantieplaten voor deuren"is dat een randsealer verplicht is aan de kopse kanten om garantie te kunnen claimen. Dat is duidelijk ander spul dan een gewone goede grondverf. Vult ook meer. Een gewone goede grondverf voldoet voor elke andere deur dus waarom niet voor dit soort platen.

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
79
62
Oosterbeek
Een deurplaat koop je toch al gegrond? Daar hoeft alleen randsealer op en dan aflakken. Rubbol primer extra kan je bij 2 lagen een jaar open laten staan. En heeft een goed vullend vermogen voor je hardhouten dekfineer. En is half glans, zodat het niet zo snel vuil wordt als je het open laat staan. En op kleur leverbaar.
+1

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
400
304
Schouwen-Duiveland
Bij de betere verf handel kan je grondverf op kleur laten mengen. Dat heb ik al een aantal keren laten doen bij ons in de buurt. Werk prfect. Scheelt je een hoop extra lagen verf met aflakken ipv witte grondverf.
Dan kan je zelf de kwalitiet van je grondverf bepalen en dan op kleur laten mengen.

John1969

Post veel
10 jul 2023
908
529
‘s-Hertogenbosch
Als je er groeven in gaat frezen, zou hier volgens mij ook iets van een rand sealer in moeten, alleen loop je dan kans (denk ik) dat je gladde plekken krijgt op het vlak 🤔misschien eerst overleg met je schilder omtrent verfsysteem en de kleur….
Als ik het niet vertrouw strijk ik altijd het kopse in met 2 lagen verdunde houtlijm. Superglad te gronden en te schuren.

John1969

Post veel
10 jul 2023
908
529
‘s-Hertogenbosch
multiplex, die wil ik gronden voordat ik hem daar ga proberen te plaatsen.
Hoezo proberen??? Gewoon doen…. By the way, als je hem ergens neerzet is hij al geplaatst, maar als het een poort moet worden zal hij toch wel gehangen moeten worden…
Het laatste na by the way is met een knipoog bedoelt maar het verhaal proberen ga ik ervan uit dat we binnenkort een paar foto’s kunnen verwachten van een netjes afgehangen poort…. Zeker met jouw voorbereidende vragen, werkzaamheden en denkwerk. Ik heb het volste vertrouwen 👍🏼 go for it…
Groetjes John

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.438
1.213
Ulvenhout
Het gaat vast lukken, maar dit is niet echt het leukste project.
Probleem is oa dat er 2 stalen kaders naast de gemetselde muur zitten en daar moet ik mee werken. De hengen lijken ooit wel zelf gelast te zijn door iemand en zien eruit als paumelles. De sluitplaat heeft nogal een afwijkende maat waardoor je niet met een standaard slot kan werken. De afstand tussen dagschoot en nachtsschoot is 50mm. Dat is ongeveer de afstand van een slot met een PC maat van 85. Die is niet veel te verkrijgen. Daarnaast bevindt de sluitplaat zich heel erg laag en zal de deurklink dus ook laag komen te hangen. Wat er eigenlijk helemaal niet goed uitziet en niet praktisch is. Maar ik weet niet hoe ik een nieuwe sluitplaat maak in dat stalen profiel....
Daarnaast kan ik het slot hier nog niet infrezen want ik weet pas waar het slot moet komen als de deur hangt. Ik ga dus een mal maken om dat ter plaatse te doen....

IMG-20250504-WA0016.jpg

IMG-20250504-WA0018.jpg

IMG-20250807-WA0000.jpg

Maar goed.

Deurplaat is gehaald, banen zijn ingefreesd, kopse kanten zijn geseald en de oneffenheden opgevuld met 2 componenten. Er zat een stukje dekfineer los, dat heb ik weggestoken en ook dit opgevuld. Inmiddels staat het in 2 lagen grondverf.
20250809_170001.jpg

20250809_170123.jpg

20250814_141218.jpg

• Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.