Domino's gebruiken zonder domino frees, een handig hulpstuk.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.543
2.304
Terkaple
www.woodworking.nl
De domino is een prachtige vinding om pen-gat verbindingen te maken met een losse pen. Maar een Festool Domino is een hele investering en dan zijn er creatievelingen die een hulpstukje maken zodat je met een gewone bovenfrees ook dominos kunt gebruiken.

In dit filmpje wordt gebruik gemaakt van het Microjig systeem, maar als je al lijmklemmen hebt zoals Festool die o.a. gebruik op de MFT en de rail voor de inval zaag, dan kun je beter een ENT T-slot frees aanschaffen.. Zie ook het 2e filmpje.

jaap

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.395
1.155
Ulvenhout
Handig hulpstuk inderdaad, maar je hebt er niets aan wanneer je een gat moet maken midden op een breed deel zoals bij de Steltman stoel die ik nu maak. Ik doe het nu op deze manier:
Dan hoef je alleen een begin en eindpunt af te tekenen en werk je zonder hulpstuk. Je moet met frezen dan wel wat meer blijven opletten.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.395
1.155
Ulvenhout
Zeker. Als ik een gat moet maken midden in de balk en dan ook nog eens een die 'overdwars' is, dan kan ik niet uit de voeten met die jig. Zoals in de foto de verbinding tussen zitting en achterste poot. Je moet dan heel precies aftekeken en min of meer uit de hand frezen want je hebt dan ook niets aan de parallel geleider van de frees. Je kan hoogstens een balkje erop klemmen voor het geleiden.

Maar voor de meeste pen-gat verbindingen gaat het wel werken. Je moet wel heel exact het midden van je hulpstuk aftekenen, anders gaan de 2 delen verschuiven ten opzichte van elkaar. Vraag maar niet hoe ik het weet...

thumbnail_20210321_115327.jpg

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.