Domino of koekjes?

janbo57

Nieuw lid
20 mrt 2025
3
0
Breda
Ik wil buitenkeukens maken met een bovenblad van 5 Douglas planken van 50 x 150 mm welke ik aan elkaar wil verbinden natuurlijk met bruislijm en voor de stevigheid zit ik te twijfelen tussen domino's of met lamellen?

Blad gaat op een frame rusten en vraag me daarom af of Domino iets te is en prijs verschil tussen deze machines is toch zo'n 1000.-- Euro.

Daarom zou ik graag advies hiervoor en wie heeft er ervaring met een goede lamellen frees?

Bvd

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.028
2.232
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je al bruislijm gaat gebruiken voegen die paar stukjes hout niet bizar veel stevigheid toe. Ze zijn vooral praktisch voor het uitlijnen en niet verschuiven van de houtjes tijdens het samenvoegen, maar dat kan ook met deuvels (ettelijke malen goedkoper) of een beetje grof zout in de lijm en op de juiste plaats klemmen tijdens het uitharden.

Je kunt bijvoorbeeld klemmen op de naden tussen de planken gebruiken op de uiteindes om ze level te houden met elkaar en daarna de klemmen overdwars om ze tegen elkaar te drukken. Met bruislijm moet je wel heel snel werken, mag ik vragen of je ook andere lijm hebt overwogen?

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.840
820
Antwerpen
Lamellen zijn eerder voor (uitlijnen van) plaatmateriaal en brengen niet zo heel veel sterkte.
Domino’s zijn eerder voor het uitlijnen en versterken van vol houtverbindingen. En voor buiten neem je hardhout domino’s. En zoals hierboven al voorgesteld, neem PVA D4 lijm, vergeet bruis

rinus

Post veel
13 nov 2011
837
178
Heerde
marinusvannorel.nl
Als het voor een keukenblad is dan zou ik de planken nog een keer extra doorzagen zodat ze ongeveer 75 mm breed zijn en dan om en om verlijmen. Echt je best doen dan kan het ook zonder cookies of domino's.
En niet allemaal tegelijk, maar vanuit het midden beginnen en dan telkens aan de buitenkanten er een plank aanlijmen. Dan heb je meeste kans dat je een mooie vlakke plaat krijgt. De kwaliteit van douglas is ook nog wel iets om op te letten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.