Domino frees, lamello frees

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zou iemand weten wat de grote verschillen zijn tussen een domino frees en een lamello freesmachine?
bij mijn weten zijn de domino's altijd van festool
dus zit je in een hoge prijsklasse
wel prijs-kwaliteit
of het budget er naar is, kunnen we ni oordelen

oh, ja,
welkom op dit forum !
dit blijkt jouw 1ste bericht te zijn ;)

kwa prijs
een domino kost een paar honderd euro
een lamellen-freesmachine heb je al voor 50 euro
ik schrijf 'lamellen' en niet 'lamello'
is jouw vraag festool domino x lamello lamellenfreesmachine, laat maar horen, dan klappen we verder
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
De ene maakt een gat voor een domino de andere voor een lamel.....

Domino is ook goed voor massief hout en lamellen zijn meer voor plaatmateriaal. Beide systemen werken prima.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
981
Omgeving Eindhoven
Bij een domino is er geen beweging meer mogelijk, zowel horizontaal als verticaal. (niet helemaal waar; De domino heeft ook een ruime stand (in de breedte, dus bredere gaten); meestal wordt per paneel 1 gat gefreesd in de exact passende stand en de rest ruimer om meet/aftekenfouten teniet te doen. Maar door die ene smalle is er dus geen zijwaartse beweging van de 2 stukken hout onderling mogelijk).
En het is een vervanger voor pen- en gatverbindingen, zeker met de grote DF 700.

Bij de lamello (HET merk of hetzelfde systeem van andere merken, maakt niet uit) is er door de vorm (ovale schijfjes) zijwaartse beweging mogelijk, en is uitlijnen tijdens het lijmen nodig.

De lamello is er als zelfde systeem van verschillende merken, de domino is er alleen van Festool. Dus de prijs die je op tafel moet leggen speelt ook mee; voor een klein budget is er al een B-lamello te vinden, voor de domino betaal je de hoofdprijs (en wil je daarna nog meer Festool-gereedschap...)

De Domino maakt een smal en diep gat (zoals een pen- en gat), de lamello maakt een breed ondiep gat, meer een sleuf. Hierdoor ongeschikt voor een verbinding waar je normaal een pen en gat zou toepassen in smaller hout (de sleuf is dan te breed) + door de ondiepe sleuf is er minder sterkte.

Ik heb beiden (B-merk lamello en Domino 500) en heb de domino gekocht omdat de lamello-kloon voor mij teveel beperkingen had in wat ik doe (vooral massief en kopshout-verbindingen).

Maar wat voor bewerkingen wil je gaan doen? Want dat maakt ook veel uit welke machine het meest geschikt is (zie het antwoord van mijn voorganger over massief of plaat, al is een domino ook goed geschikt voor plaat, inderdaad een lamello minder voor massief).
Misschien even jezelf voorstellen in het daarvoor bedoelde topic, dan weten we meer over je ervaringen, soort houtbewerking etc om daarna gerichter advies te kunnen geven.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Een nog niet genoemd verschil: lamello's zijn nooit geschikt voor buitentoepassingen, domino's heb je wel in hardhouten varianten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.