DIY (doe het zelf) Bureaublad

RubyHermy

Nieuw lid
17 mrt 2021
1
0
BE
Dag iedereen,

Aangezien ik een totale beginner ben op vlak van houtbewerking, kom ik ten rade bij jullie, de experts :)

Ik zou graag een bureaublad maken uit massief hout. (soort voorlopig nog onbekend) Voor de afwerking had ik graag een beschermlaag (dus geen echt kleur) gehad op het hout MAAR wat me mateloos stoort (aangezien ik dit in het verleden al voorgehad heb) is een bureau waar je armen aan plakken.

Iemand die enig idee heeft welke soort beschermlaag (olie/vernis/lak/... ???) kan gebruiken die dit niet heeft?

Alle tips en info zijn welkom! Laat gerust weten indien ik jullie meer info moet geven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hdv

Post veel
24 nov 2019
849
444
Noord-Veluwe
Zolang je het maar dun gebruikt plakt Osmo hardwax in mijn ervaring niet. Hoe dun? Kijk maar eens naar het filmpje van Matt Estlea op Youtube. Ik heb de URL niet zo snel bij de hand, maar als je zoekt op "Osmo Polyx Matt Estlea" komt je er wel.

[Edit] Zie hier
 
  • Leuk
Waarderingen: RubyHermy

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.135
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
als je een totale beginner bent, dan is een bureaublad een grote sprong
heb je geen/weinig ervaring, dan kan je overwegen om een blad te kopen, en dat desnoods op maat te laten zagen
maar ik wil jou een mooie uitdaging niet ontzeggen
onlangs is er nog een draadje over een bureaublad geweest

vermits je in vl woont, kan ik ciranova fortico 1c aanraden
zoals de meeste lakken dien je dat 7 dagen uit te laten harden alvorens intensief te gebruiken

hoe het met jouw armen zit, weet ik niet
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RubyHermy

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Sommige mensen 'scheiden' een vrij zuur zweet af op de handpalmen en voetzolen (echt waar!) & dat wil nog wel eens leiden tot rare toestanden, zoals dus plakkende oppervlaktes en ook handvaten van gereedschap dat erdoor vergaat (een bekend voorbeeld is de oude afstandbediening van Bang & Olufsen, waarvan de coating er afviel, maar die hardschuimen delen van boormachines enz. zijn er ook gevoelig voor).

Maar On Topic: een paar dunne lagen goede olie, goed laten uitharden (dat heeft contact met zuurstof nodig), vervolgens afwerken met een beetje bijenwas dat je goed uitwrijft. Mooiste afwerking die er is.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
965
306
Rosmalen
Vooral hoogglans lakken plakken een beetje of zijn stroef. Voor gitaren en bassen wordt daarom de hoogglans lak wel eens een beetje mat gemaakt met fijne staalwol.
Maar je zou uiteraard ook simpelweg een matte lak kunnen gebruiken, of Osmo, of alleen werkbladolie/ gekookte lijnolie. Eventueel zelfgemaakte meubelwas (bijenwas oplossen in gekookte lijnolie).
Maar inderdaad, zelf uit planken een bureaublad in elkaar lijmen (als dat is wat je van plan was) is nogal een klusje. Ik zou gewoon zo'n 28mm dik meubelpaneel in massief eiken of grenen van de bouwmarkt kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.