divers beitelstaal

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Wellicht wat off-topic, maar zou een stuk HSS beitelstaal tot een markeer-mes of herenmes gemaakt kunnen worden?
> Het vormen zal lastig worden en veel tijd kosten.
> Oververhitten waardoor de hardheid verloren gaat zal met HSS minder snel gebeuren.
> Scherpte zal uiteindelijk lang(er) behouden blijven met een lagere taaiheid aan de andere kant

Wat zijn de afmetingen van de blanks? >25mm breed zou mooi zijn.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.652
993
70
Veldhoven
Je kunt hem eerst wat zacht maken, dus kersrood stoken en langzaam af laten koelen. desnoods in een bak met zand. Daarna kun je bewerken en uiteindelijk weer opnieuw harden. Dat is kersrood stoken en snel afkoelen. Daarna ontlaten, (eerst metaal blank schuren) en zachtjes verhitten tot je een stro-kleur ziet kruipen. Dan is het weer hard.
Je kunt ook zilverstaal kopen, dat kun je harden. Daar maken metaalbewerkers zoals ik meestal gereedschapjes van.
er staat genoeg op WWW om zelf een markeermes te maken, trouwens.

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
228
3
Panningen LB
Mijn excuses als ik de indruk heb gegeven dat ik ze weg wilde geven.

Het is niet dat ik de hoofdprijs wil hebben maar heb geen idee wat zoiets waard is.

Ik weet alleen dat dit volgens mij messen zijn van een vier zijde machine en volgens mij koste die toch gauw 15,- per st. alleen dit bedrag wil ik er bij lange na niet voor hebben.

De messen zijn tussen de 20 en 25 mm breed.

is 5 euro per doosje dus 3 st een redelijke prijs ?

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.652
993
70
Veldhoven
Beste hvdb, neem me niet kwalijk dat ik je in je wielen reed, maar jij corrigeerde niet en ik ben nogal ongeduldig van aard, daarom heb ik even het voortouw genomen. excuses van mijn kant, bij deze.

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
228
3
Panningen LB
beste Jan

Bedankt voor je antwoord en eerlijkheid als je deze messen alsnog wil hebben dat zal ik ze graag willen ruilen voor een flesje wijn.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.