Dilemma: wat voor soort plaat voor werkvlak werkbank.

ArjandJ

Actieve deelnemer
3 jun 2020
37
27
Alkmaar
Ik heb het idee om een werkbank ala HookedonWood te maken. Dennis gebruikt hiervoor zwart MDF voor het werkvlak. Is dit zwarte MDF steviger/sterker/dichter als gewoon MDF? En welk soort MDF zou hiervoor het meeste geschikt zijn. Nu zag ik in het draadje van Franksken dat hij betonplex heeft gebruikt. Lijkt me ook een mooi en glad alternatief. Zouden andere mpx platen ook geschikt zijn.
De randen van het werkvlak ga ik afwerken met massief eiken van parket delen die ik over heb. In het werkvlak komen ook benchdogs. Voor de stevigheid van het werkvlak denk ik erover om twee lagen MDF cq mpx aan elkaar te lijmen. De benchdogs zullen daardoor ook minder snel uitlubberen.
Arjan
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
dennis noemt het harde mdf
eigenlijk is het hdf, waar de 'h' voor high density staat
zelf had ik ook reeds aan 2 platen gedacht voor een toekomstige nieuwe werkbank
maar ik vrees dat voor bepaalde klemmen de dikte te groot zal zijn
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
HDF en MDF is eigelnlijk hetzelfde met als verschil de dichtheid, maar daar begint de verwarring.

MDF is ook gewoon verkrijgbaar in hogere persingen waar anderen dan weer spreken over HDF.

MDF kun je gewoon krijgen in verschillende soorten "persingen". Waardoor de ene MDF gewoon harder is dan de andere soort MDF.

ik gebruik vaak V313 MDF, dat is vochtwerend (en ook bechikbaar in zwart meen ik)

V313 heeft een hogere lijmractie waardoor het goed vochtbestendig is. Tevens zijn deze platen vaker harder geperst omdat dit niet in een houtjetouwtje-Gamma/Karwei- "kwaliteit" verkrijgbaar is.

HDF is wel dus verkijgbaar in nog hogere persingen (dus ook een zwaarder soortelijk gewicht) dan MDF.

maar je kunt gerust kijken naar een goede MDF, dat spul is gewoon al knetterhard. Ikzou zoals gezeg din elk geval kijken naar iets dat goed vochtbestendig is, staat vast wel in de specs van d eplaat die je uiteindleijk op het oog hebt.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
dennis noemt het harde mdf
eigenlijk is het hdf, waar de 'h' voor high density staat
zelf had ik ook reeds aan 2 platen gedacht voor een toekomstige nieuwe werkbank
maar ik vrees dat voor bepaalde klemmen de dikte te groot zal zijn

ja, dit klpot, kijk even naar je maximale plaatdikte als je klemmen in he benchdog gaten wilt gebruiken, je kunt met de kop van de klem de hoek niet maken als de plaat t edik wordt.

Dan zul je de klem du ssteeds uit elkaar moeten halen (indien dit uberhaupt kan bij jouw klem) om deze te plaatsen en verwijderen, daar wordt je vast gauw zat van.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
ja, dit klpot, kijk even naar je maximale plaatdikte als je klemmen in he benchdog gaten wilt gebruiken, je kunt met de kop van de klem de hoek niet maken als de plaat t edik wordt.

Dan zul je de klem du ssteeds uit elkaar moeten halen (indien dit uberhaupt kan bij jouw klem) om deze te plaatsen en verwijderen, daar wordt je vast gauw zat van.

De nominale dikte voor het gebruik van klemmen is 20 mm. Maar als je dikker gebruikt kan het als je de gaten aan de onderkant van een al dan niet ruim facet voorziet.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
De nominale dikte voor het gebruik van klemmen is 20 mm. Maar als je dikker gebruikt kan het als je de gaten aan de onderkant van een al dan niet ruim facet voorziet.

dit is inderdaad een mooi oplossing of 20mm gaten in de bovenste plaat en 30-40 mm gaten in de onderste

maar met een fikse 45 graden frees moet het met zon facet voldoende ruimt eopleveren, al moet je blad niet tte dik zijn dan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.