Dilemma: Afwerken voor of na montage?

Tijmen

Actieve deelnemer
Hoi,
Ben bezig met een simpel kastje/modemwegwerkdingetje met houten spijlen.

Ik ben ze nu op de juiste maat aan het maken, en wil ze uiteindelijk half ertussen lijmen.

De afwerking wordt enkele lagen danish oil, en vanwege het uitboenen zit ik met het dilemma of ik de latten voor het lijmen zal afwerken, of eerst monteren.

Wat zouden jullie doen?
 

Bijlagen

  • 16140206993247127714548997736141.jpg
    16140206993247127714548997736141.jpg
    88,9 KB · Weergaven: 31

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
diepends on
joe can meek the difference joerself
probeer het gewoon zelf uit & vergelijk
de handelingen die je dient uit te voeren, zijn: lijmen, afwerken, lijmresten vermijden op plekken waar ze niet horen, ijmresten verwijderen op plekken waar ze niet horen
er zijn maar 2 mogelijke volgordes
veel hangt af van het ontwerp van je werkstuk, de toegankelijkeid van de eventueel overlappende plekken & de precisie waarmee je afplakt
de aanpak van Charel09 om eerst af te plakken + af te werken, en nadien te lijmen kan even goed uitdraaien als mijn voorstel om de volgorde om te draaien
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Het ligt bij mij een beetje aan het materiaal en de lijm die ik gebruik voor het betreffende project. Maar ook aan de complexiteit van de vorm. Bij objecten die lastig later af te werken zijn, of waar het risico groot is dat je eventuele lijmresten gaat zien of niet zonder beschadiging van het oppervlak kunt verwijderen werk ik altijd eerst af. Wat ik ook vrij regelmatig doe is de binnenzijde afwerken, maar de buitenzijde pas na de montage. Dat heeft als bijkomend voordeel dat je de lak/olie/whatever makkelijker kunt aanbrengen en niet hoeft te knoeien of wachten voor de andere zijde van het materiaal. Even een schaaf over een buitenkant halen is ook veel makkelijker dan aan de binnenzijde. Zelfs met de mooie Veritas neusschaaf die ik heb. Wat ik steeds vaker doe is alle randen langs te lijmen delen afplakken met blauwe tape (als ik eerst lijm) of juist de te lijmen delen (als ik eerst het oppervlak afwerk). Als het een beetje kan liefst wanneer het werkstuk ter controle los in elkaar is gezet. Je wilt niet weten hoeveel blauwe tape er bij mij doorheen gaat... Gelukkig heeft amazon.de al tijden een heel goede prijs voor een verpakking van 9 rollen ScotchBlue :rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tijmen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.