Dikte zaaglinten

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
326
23
Heist o/d Berg
Ik ben op zoek naar een zaaglint om balken te herzagen. Ik had er enkele besteld met 3 tpi , maar die krijgen het zaagsel niet weg - 10 cm dik naaldhout.
Bij lintzagen op maat vind ik ééntje met 1,3 tpi , nogal grof en een dikte va, 0,9 mm. Wat mij nogal dik lijkt. De wielen van mijn lintzaag ( Hammer N4400 ) zijn 44 cm in diameter en dus zou de maximum dikte van het zaaglint ongeveer 0,5 mm mogen zijn . Gaat het lukken met een lint van 0,9 mm ?
gr,
Danny

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
326
23
Heist o/d Berg
Beetje laattijdig antwoord , bedankt voor de info maar ' industrieel' is gewoonlijk synoniem voor duur en niet echt voor een hobbyist zoals ik. De website is ook niet echt uitnodigend , je wordt gevraagd om contact op te nemen en ik denk niet dat ze zitten te wachten op iemand die 1 lintje besteld. Dus heb ik - na wat rondgelezen te hebben - besteld bij Orta in Duitsland. Valt op : hun prijzen zijn een stuk lager dan die van 'Lintzagen op maat' , aanbod is ruimer en ik heb er ook schaafmessen voor de Hammer gevonden aan een betere prijs dan bij Hammer zelf. Ik heb de materialen nog niet ontvangen en kan dus niks zeggen over kwaliteit ofzo.
gr,
Danny

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
618
142
59
Linter
Ik ben op zoek naar een zaaglint om balken te herzagen. Ik had er enkele besteld met 3 tpi , maar die krijgen het zaagsel niet weg - 10 cm dik naaldhout.
Bij lintzagen op maat vind ik ééntje met 1,3 tpi , nogal grof en een dikte va, 0,9 mm. Wat mij nogal dik lijkt. De wielen van mijn lintzaag ( Hammer N4400 ) zijn 44 cm in diameter en dus zou de maximum dikte van het zaaglint ongeveer 0,5 mm mogen zijn . Gaat het lukken met een lint van 0,9 mm ?
gr,
Danny
Wanneer ze het zaagsel niet wegkrijgen is het hoogst waarschijnlijk dat de aanvoer snelheid te hoog ligt.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.063
909
Enschede, Twente
Wanneer ze het zaagsel niet wegkrijgen is het hoogst waarschijnlijk dat de aanvoer snelheid te hoog ligt.
Ik had begrepen dat de afstand tussen de tanden bepalend is voor de afvoer van het zaagsel. Het vastlopen van het lint door te snelle aanvoer duidt eerder op een fout type voor het werk.
(Maar ik kan het fout hebben - ik het een Hammer 4400 en daar zit al heel lang hetzelfde lint op en ik doe dus maar wat.)

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
326
23
Heist o/d Berg
Die Hammer heb ik ook. En ik denk dat de ruimte tussen de tanden bepalend is. Vergelijk het met een 16 tanden schulpzaagblad op de cirkelzaag. Er is nog een verschil tussen tamelijk vers hout en droog hout. En dan de densiteit , sommige balken hebben jaarringen van 1 mm, tegenover andere die 4 à 5mm uit mekaar liggen....veel factoren die een rol spelen...
gr
Danny

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
618
142
59
Linter
Ik had begrepen dat de afstand tussen de tanden bepalend is voor de afvoer van het zaagsel. Het vastlopen van het lint door te snelle aanvoer duidt eerder op een fout type voor het werk.
(Maar ik kan het fout hebben - ik het een Hammer 4400 en daar zit al heel lang hetzelfde lint op en ik doe dus maar wat.)
Daar zit wel wat in , maar een 3tpi zaagblad wou dat aan moeten kunnen.
Dat is namelijk al een vrij grof zaagblad: Ik heb er nooit eerder last meegehad.
en ja 1.3/1.5 tpi voert natuurlijk meer zaagsel af

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.004
881
Oss
10cm naaldhout zagen met 3 tpi zou geen enkel probleem moeten zijn.
Ik denk eerder dat je met een botte zaag werkt of dat er teveel hars op het zaaglint komt.
En ja, een nieuw zaagblad wil niet altijd zeggen dat het ook scherp is,
Ik gebruik tegenwoordig de zaaglinten van Orta, maar ik had nog een nieuw lint van RP, wat ik onlangs ook eens wilde proberen. Ik heb het er na 5 minuten al weer af gegooid, omdat er totaal niet mee te zagen was. Heb het toen eerst maar geslepen. Een zaaglint moet echt “pikken” als je er voorzichtig met je vingers langs gaat.(de zaag natuurlijk dan niet laten lopen:cool:)

rik

Post veel
8 nov 2010
794
151
Ik ben benieuwd wat de (doorvoer) verwachting van de topic starter is. Hoe grover het lint, hoe sneller je kan doorvoeren. Natuurlijk zit daar een limiet aan. Een balk hout van 100mm hoog schulpen met dezelde snelheid als een plaatje multiplex van 10mm hoog is niet zo realistisch. Bij optimale doorvoersnelheid duurt dit 10X zo lang....Ik vraag me af of de verwachting van de topic starter, realistisch of onrealistisch is.

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
326
23
Heist o/d Berg
Ja, de doorvoersnelheid....., je kan maar zoveel doorvoeren als de zaag kan behappen hé. Met de cirkelzaag is het net hetzelfde, als je hard moet duwen is ofwel de zaag bot - maar dan zie zaagbrand - ofwel wil je te snel zagen. Ik probeer het altijd rustig aan te doen .Ik had vroeger ook linten uit Engeland, en die gingen - volgens mij - vlotter. Maar toen zaagde ik meestal hardhout.
Bij het nieuwe lint dat er nu ( een paar weken geleden al ) op ligt moet ik fors duwen, de zaag maakt lawaai en toch gaat het niet vlot. Divers naaldhout van 80 à 100 mm dik. Misschien heeft het met hars te maken , daar heb ik ook al iets van gepost, en tijdje geleden.
Ik moet hier wel toegeven dat de lintzaag niet mijn specialiteit is....
gr,
Danny

• Leuk
Waarderingen: rik

rik

Post veel
8 nov 2010
794
151
Ja, de doorvoersnelheid....., je kan maar zoveel doorvoeren als de zaag kan behappen hé. Met de cirkelzaag is het net hetzelfde, als je hard moet duwen is ofwel de zaag bot - maar dan zie zaagbrand - ofwel wil je te snel zagen. Ik probeer het altijd rustig aan te doen .Ik had vroeger ook linten uit Engeland, en die gingen - volgens mij - vlotter. Maar toen zaagde ik meestal hardhout.
Bij het nieuwe lint dat er nu ( een paar weken geleden al ) op ligt moet ik fors duwen, de zaag maakt lawaai en toch gaat het niet vlot. Divers naaldhout van 80 à 100 mm dik. Misschien heeft het met hars te maken , daar heb ik ook al iets van gepost, en tijdje geleden.
Ik moet hier wel toegeven dat de lintzaag niet mijn specialiteit is....
gr,
Danny
Herken wel wat je aangeeft. Lintzagen lijken gevoeliger voor (subtiele) verschillen dan cirkelzagen.
Het ene hout lijkt veel makkelijker te zagen dan het andere.

Om meer info te krijgen is het misschien een mogelijkheid om het hout wat je eerder hebt gezaagd nog eens te proberen en te kijken of dat makkelijker gaat. Dan weet je of het verschil in houtsoort een rol speelt

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.034
542
Noord-Veluwe
Ik heb altijd geleerd dat er bij herzagen of bij schulpen van dik hout niet meer dan 3 tanden in het hout mogen zitten. Bij meer tanden wordt het te lastig het zaagsel goed af te voeren. Dat levert lelijke zaagsnedes op en zorgt er ook voor dat het blad te heet kan worden.

Sinds het voor Tuffsaws niet langer rendabel is om op het vasteland te leveren ben ik ook overgestapt naar Orta (Bandsägeblätter online kaufen | Bandsägeblätter | Bandmesser| Bandsägeblatt | Kreissägeblätter) en daar heb ik eigenlijk nooit spijt van gehad. Zijn gewoon goede zaagbladen voor een goede prijs. Een keer heb ik een blad ontvangen met een erg lelijke (lees dikke en niet glad gemaakte) las. Een mailtje met een foto was voldoende. Ik kreeg direct daarna keurig netjes een nieuw lint toegestuurd met een kaartje erbij waarop excuses werden aangeboden. De service zit dus ook wel goed bij hun.

Wat ik overigens nog wel eens doe als het lint stroef door het hout wordt getrokken is om het lint in te smeren met iets dat goed glijdt. Ik houd het simpel en gebruik gewoon Holzgleit, maar andere middeltjes werken net zo goed. Mogelijk zou zelfs een kaarsje werken. Net als wordt gedaan bij schaafzolen. Je zou het niet verwachten, maar het verschil is echt merkbaar en het is ook niet zo dat het na 1 zaagsnede gelijk weer weg is. Maar het blijft natuurlijk ook niet heel lang zitten. Je moet het dus wel regelmatig doen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Ik heb geleerd dat je minimaal 3 tanden in de dikte van je hout moet hebben. Als je 20cm dik hout moet schulpen dan zitten er zeker meer dan 3 tanden in. Voor de meeste lintzagen is 3 tpi het minimum. Ja, ik weet dat er ook nog wel andere zijn, maar dan zit je toch al gauw in de professionele hoek. Worden de zaagbladen dikker en dat is dan weer lastig met kleinere wieldiameters.

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
326
23
Heist o/d Berg
Waarover het draadje begon, de dikte van het zaaglint...
3 tpi in 8cm dik naaldhout ging moeizaam..
Ik zal het weten te zeggen hoe het met de nieuwe linten afloopt..
gr,
Danny

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.227
461
buiten het aantal tanden en de aanvoersnelheid speelt ook de zetting van de randen een rol

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.