Dikte staanders overkapping met dak 2m op 2 m

flyingvet

Nieuw lid
18 okt 2011
4
0
Dag,

Ik wil een buitenconstructie tegen de zijkant van mijn huis zetten, 2 kanten staan ook tegen betonnen keerwanden, 1 open wand die ook dicht moet met deur erin.
Hoogte is 250 cm.

Welke dikte moeten de staanders hebben van een buitenconstructie van 2 meter op 2 meter?
Ringbalken 5 cm *15 cm?
Dakbalken 5 cm * 10 cm? Of beter ook 5 cm * 15 cm?
Hierop OSB en daarop epdm folie. Eventueel hierop een groendakje.

Voor de wanden dacht ik aan volgende opbouw.
Damp open folie (tegen regenwater).
Verticale constructie dappanlatten om de 40 cm.
Horizontale consructie dakpanlatten om de 40 cm.
Verticale gevelbekleding (planken zwart met Z-profiel).

Dank u voor de input in mijn project.

Mvg,

Koen
 

flyingvet

Nieuw lid
18 okt 2011
4
0
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

wat wordt de hoh van je dakbalken ?
voor de rest ziet het er voldoende stevig uit
Dag,

Ik dacht ze om de 40 cm te zetten?
Als ik wat opzoek dan stellen veel sites 12*12cm staanders voor, maar is dit niet wat overdreven en zijn 9*9cm staanders ook goed? Of weegt heel de dakconstructie veel meer dan ik me kan voorstellen, ook met eventueel groendakje, en neem ik beter 12*12cm staanders?

Alvast bedankt en mvg,
Koen
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik ben geen constructeur ( misschien leest een deskundige mee) maar 9x9 lijkt me onvoldoende, het dak kan zomaar richting 250kg per M2 worden, hoe de hele constructie wordt heeft waarschijnlijk ook wel invloed op je keuze voor de staanders, denk vooral aan scharen van de constructie.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik heb 2 jaar geleden een groen dak gelegd op mijn schuurtje. Die groene tegels met plantjes waren echt nat en ik heb ze in twee dagen gelegd. Ik schat 4o kilo per tegel van voor naar achter en dan de ladder op. Alles alleen. Het viel mij tegen. Ja als ze droog zijn til je ze zo. Ik dacht dat ik balken van 12x12 had. Er kan met sneeuw en groen dak zo 2000 kilo opleggen. Mijn schuurtje is 2.5x4 mtr
 

Willem_H

Nieuw lid
30 aug 2015
19
0
Het Oldambt
Hoe dat gaat met de nieuwe voorschriften weet ik niet, maar volgens de rekenmethode die gold toen ik op de MTS zat (50 jaar geleden) is de toelaatbare drukspanning in vezelrichting op naaldhout 60 kg/cm2.
Als je dus alleen naar de druksterkte kijkt, dan is 9x9 cm meer dan genoeg.

Een rechtopstaande paal heeft echter ook met knik te maken. Dat reduceert de draagkracht aanzienlijk. Maar als alle palen aan de gevel en schutting vastzitten dan is knik ook uitgesloten.
Het is dan wel belangrijk dat de palen ook over de hele lengte worden vastgezet, b.v. om de 50 cm.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
453
94
Wat in het filmpje niet duidelijk is wat voor "tonnes"' er in de grafiek staan. Metrisch of imperial scheelt nogal. Ondanks dat er metrische lengte maten staan had het wel handig geweest als het er specifiek bij stond
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Hout is vaak sterker dan je denkt. Mooie video die een goede uitleg geeft aan knik.

Maar blijf wel goed nadenken als je dergelijke curves of tabellen gebruikt om een maximale belasting te bepalen. Zo gaat dit verhaal er van uit dat de kolom aan de over en bovenkant gefixeerd zijn. Dat lijkt misschien wel realistisch te zijn maar de praktijk kan soms toch anders zijn. Stel je bouwt een dak op 4 palen volledig vrijstaand. De palen zitten natuurlijk aan het dak gefixeerd, maar het dak zelf is vrij om in het horizontale vlak te bewegen. Dat brengt het knik verhaal in een andere situatie die meer lijkt op een kolom die alleen aan de onderzijde gefixeerd is. Voor een vrijstaand dak op 4 palen zal de waarheid ergens tussen plaatje 1 en 2 van onderstaande schets liggen.

1655728853245.png


Nu ging de originele vraag van Koen wel over een dak dat aansluit op andere bouwwerken, dus zal een knik factor K van 1 realistisch zijn. Maar voor de lezers die dit verhaal willen gebruiken om een vrijstaand dak te bouwen, let op met wat je aanneemt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.