dikte hout: dik genoeg?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
345
42
Hoi allemaal,

ik ben bezig om uit eenvoudig vurenhout lades te maken, waarbij ik houten rails gebruik i.c.m. groeven in de houten lade-zijwanden. Het hout is 18mm dik en normaal maak ik de groef 9 mm diep, zodat je nog 9 mm dikte overhoudt. Maar vandaag was de plank die ik pakte en wilde gebruiken voor de lade zijwanden vrij krom (al bij levering). Dus schaafde ik deze kromming er eerst uit, maar hierdoor was de dikte 15 mm geworden.

Toen ik de groef maakte in de planken, die ik steeds op 9 mm diepte maak, bleef er 6mm over (i.t.t. de 9mm bij de vorige 2 gemaakte lades). Nu kan ik dit verschil wel opvangen in de sponningen zodat de totale breedte gelijk blijft, maar wat ik mij nog even afvraag is of deze 6 mm dikte nog stevig genoeg is voor deze toepassing? Mijn eigen gevoel zegt dat het wel stevig genoeg is. Het is een lade van 54x54 cm bodemoppervlak en 12 cm hoogte. Omdat alles uitendelijk verbonden wordt, worden voorkant, zijkanten en achterkant min of meer 1 geheel, dus denk ik dat het wel goed gaat. Maar voordat ik verder ga ben ik toch benieuwd naar jullie mening: is dit sterk ondergedimensioneerd, of zal het waarschijnlijk wel goedkomen?

Hierbij twee foto's van de groef in de zijwand:

P2143052.JPG
P2143053.JPG

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.543
2.380
Klein-Brabant, Vlaanderen
wanneer we over mm's spreken, dienen we ook over het soort hout + de tekening, nerf, warrigheid, enz te spreken
de plank op de foto heeft een mooie rechte nerf
bij 12 cm hoogte gaat er weinig gewicht in de lade

• Leuk
Waarderingen: hans81

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
519
301
‘s-Hertogenbosch
Ik denk ook wel dat het goed gaat, net zolang totdat het doorgeschuurd is. Dan weet je dat je twijfels terecht waren….
Het gaat net zolang goed totdat het tegendeel bewezen wordt.
Hoeveel werk is het dan om een nieuwe lade te maken? Als het een lade voor jezelf is maakt het toch niet uit.🤗

• Leuk
Waarderingen: hans81 en ZotVanHout

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
345
42
hoi, bedankt weer voor het meedenken en voor de inzichten! Ik durf het wel aan dan, en als het misgaat dan bouw ik inderdaad gewoon een nieuwe, nadat ik er 10 heb gemaakt verwacht ik dat dat redelijk geoefend en geolied gaat :)

(en ik zal alleen deze lade dan schroeven en niet lijmen, om hem demontabel te houden mocht het toch mis gaan)

• Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.