DeWaltD27300, wat gaat hier fout?

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
611
171
Arnhem - Schaarsbergen
Mijn nieuwe DeWalt D27300 heb ik nu één keer met een collega gebruikt. Vijf meter lange balken hebben we er in geschaafd met helaas beschadigde messen vanwege een losse knoest. Het schaafresultaat was overigens prima.

Van de week wilde ik 'm weer gebruiken, maar ik kreeg de vandikte niet aan het werk. Staat de geleiding te hoog, past het hout er niet in (logisch). Past het er wel in, dan werkt het transport wel, maar wordt er niets geschaafd. Wat gaat hier fout?
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Als het transport wel werkt dan zou mijn eerste gedachte zijn dat de messen niet voldoende uit het messenblok steken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Het hout wordt dus wel door de machine doorgevoerd zonder dat je moet duwen? Maar er wordt niets afgenomen en het hout komt erui
Als je ‘m millimeter voor millimeter kleiner draait en steeds opnieuw het hout doorvoert, tot het niet meer past, dan wordt er nog steeds niets afgenomen?

Dan is het niet de transportrol, dus dan is wrijving en dus gebrek aan houtglijmiddel niet het probleem. Dan zou je namelijk flink moeten doorduwen om het hout doorgevoerd te krijgen.
Ik vermoed dat het dan in de afstelling van de messen zit. Als je in vlakstand een dun houtje op de messen legt en de rol draait, wordt deze dan 2-3 mm meegenomen?

Als de messen goed staan, zou de afstand van de geleiderollen tov de messenrol verkeerd kunnen zijn, dan kunnen de messen namelijk simpelweg niet bij het hout komen.
Maar ik zou eerst naar de messen kijken voordat je je daarin gaat verdiepen (zeker als de vandikte voor de messenwissel wel werkte en er verder niets is aangepast)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.968
868
Oss
Als je de messen hebt gewisseld, lijkt het me duidelijk dat dit niet juist is gebeurd, zodat deze niet goed staan afgesteld.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
611
171
Arnhem - Schaarsbergen
Het hout wordt dus wel door de machine doorgevoerd zonder dat je moet duwen? Maar er wordt niets afgenomen en het hout komt erui
Als je ‘m millimeter voor millimeter kleiner draait en steeds opnieuw het hout doorvoert, tot het niet meer past, dan wordt er nog steeds niets afgenomen?

Dan is het niet de transportrol, dus dan is wrijving en dus gebrek aan houtglijmiddel niet het probleem. Dan zou je namelijk flink moeten doorduwen om het hout doorgevoerd te krijgen.
Ik vermoed dat het dan in de afstelling van de messen zit. Als je in vlakstand een dun houtje op de messen legt en de rol draait, wordt deze dan 2-3 mm meegenomen?

Als de messen goed staan, zou de afstand van de geleiderollen tov de messenrol verkeerd kunnen zijn, dan kunnen de messen namelijk simpelweg niet bij het hout komen.
Maar ik zou eerst naar de messen kijken voordat je je daarin gaat verdiepen (zeker als de vandikte voor de messenwissel wel werkte en er verder niets is aangepast)
Het transport is volledig moeiteloos. Maar er wordt niets afgenomen. De messen zijn overigens (nog) niet gewisseld.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.968
868
Oss
Als de beitels niet gewisseld zijn en de beitelwals wel draait, ik neem aan dat deze werkt, dan zou ik de machine eerst maar eens goed nakijken, omdat er dan toch echt wel iets anders aan de hand moet zijn.
Het kan niet zo zijn dat de machine werkt, maar opeens niets meer afneemt tijdens het vlakken.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
611
171
Arnhem - Schaarsbergen
Als de beitels niet gewisseld zijn en de beitelwals wel draait, ik neem aan dat deze werkt, dan zou ik de machine eerst maar eens goed nakijken, omdat er dan toch echt wel iets anders aan de hand moet zijn.
Het kan niet zo zijn dat de machine werkt, maar opeens niets meer afneemt tijdens het vlakken.
Het is voor het eerst dat ik er één heb en ik weet dus ook niet goed waar ik op moet letten. Het schaven van die balken ging wel heel erg lomp. Wellicht dat er toch iets ontzet is. Waar moet ik op letten?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.968
868
Oss
Ik zou zeggen, lees dan eerst eens goed je gebruiksaanwijzing!
Controleer of je beitelwals wel wordt aangedreven.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
841
208
Aandrijfrol voor vandikte kan in de hoogte wat bewegen, wordt met veren naar beneden gedrukt, zit deze misschien vast in zijn onderste stand ?
Je schrijft dat er balken van 5 meter door heen gegaan zijn, dat vindt ik aardig fors voor deze machine
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.647
1.160
Fryslân
Als je de lange lengtes goed ondersteunt zie ik geen probleem met langere lengtes. Dat doe ik ook met mijn inca. Maar als je dat zonder ondersteuning gaat doen, dan word je machine niet blij ben ik bang.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.162
921
Omgeving Leiden
Ik heb niet zo'n machine, maar ik denk dat er voor het vandikte gedeelte een indicatie op zit dat aangeeft op welke dikte je ongeveer schaaft. Iets van een verticaal meetlint met een wijzertje dat er langs schuift, als je de vandikte instelt.

Als je een balkje hebt van 40mm dik en je stelt de vandiktetafel ook in op 40 mm, kan dat balkje er dan in?
Zo nee, dan is er iets wat de boel blokkeert, misschien een vastzittende rol zoals @elzenmaa oppert.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.