Dewalt dw125 driehoek aansluiting

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Heb zojuist een dewalt dw125 portaal arm zaag gekocht welke geheel opgeknapt dient te worden. De verkoper vertelde dat hij niet wist of dat de zaag functioneerde aangezien er een 380v stekker aan zat. Bij thuiskomst eerst maar eens geprobeerd de driehoek aansluiting te maken, maar niet helemaal gelukt en hoop dat jullie kunnen helpen.

Ik heb de bruggetjes van de 380v aansluiting los gemaakt en elke fase apart verbonden en vervolgens een 230v stekker aangesloten met de blauw, bruine en geelgroene draad en de zwarte draad niet aangesloten (zijn maar 3 aansluitingen in een 230v stekker) Bij het aanzetten van de zaag hoorde ik enkel een lichte brom maar de motor draaide niet, Zaag meteen weer uitgezet want dit klopt niet. Volgens mij heb ik 1 fase niet aangesloten.

Het is een 3fase motor

Ik zal straks even foto's maken, hopelijk kunnen jullie helpen om deze toch mooie zaag weer nieuw leven in te blazen
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Ga je nu proberen om een 3 fase 380 op mono fase 230 te laten lopen zonder condensator?
Dat gaat je niet lukken.

Fred
Hi fred bedankt voor de reactie, op het schakelkastje van de dewalt dw125 staat dat de 220v schakeling en een 380v schakeling...
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
De rechtse versie zo was die aangesloten en heb hem nu op de linkse manier aangesloten
 

Bijlagen

  • dw125_07.jpg
    dw125_07.jpg
    99 KB · Weergaven: 43

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
de verkoper was dus niet de laatste gebruiker !?
welk net heb jij in huis ? 400 + N, 3 x 400, of 3 x 240 ?

Geen idee, hoe zie ik dat. Weet niet beter dan dat er 230v uit het stopcontact komt zoals bij de meeste mensen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Geen idee, hoe zie ik dat. Weet niet beter dan dat er 230v uit het stopcontact komt zoals bij de meeste mensen.
als je in vl woont + jouw installatie gekeurd is, zoals het hoort, dan staat op jouw zekeringenkast + keuringsverslag welke stroom aangesloten is
je kan dat ook zien aan het aantal binnenkomende draden die in je kast aangesloten zijn
weer in vl: 2 draden = 400 V + N, wat door de combinatie 240V geeft
4 draden = 3 x 400V +N, wat dus 3 fasen is
uit alle stopkontakten waarin 2 gaatjes zijn, komt 240V, zelfs indien er in het hoofdbord 3 x 400V +N aangesloten is
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
als je in vl woont + jouw installatie gekeurd is, zoals het hoort, dan staat op jouw zekeringenkast + keuringsverslag welke stroom aangesloten is
je kan dat ook zien aan het aantal binnenkomende draden die in je kast aangesloten zijn
weer in vl: 2 draden = 400 V + N, wat door de combinatie 240V geeft
4 draden = 3 x 400V +N, wat dus 3 fasen is
uit alle stopkontakten waarin 2 gaatjes zijn, komt 240V, zelfs indien er in het hoofdbord 3 x 400V +N aangesloten is
Ga straks eens even kijken, heb namelijk geen idee.
De normale 230v aansluiting is dus niet voldoende?
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Ik heb even mijn meterkast gekeken. Wordt er niet heel wijzer van.

Tevens even het kastje van de dewalt dw125 een foto gemaakt met de aansluitingen
 

Bijlagen

  • DSC_0409.JPG
    DSC_0409.JPG
    53,3 KB · Weergaven: 36
  • DSC_0410.JPG
    DSC_0410.JPG
    48,3 KB · Weergaven: 23
  • DSC_0411.JPG
    DSC_0411.JPG
    50 KB · Weergaven: 22
  • DSC_0408.JPG
    DSC_0408.JPG
    104,7 KB · Weergaven: 32

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb even mijn meterkast gekeken. Wordt er niet heel wijzer van.
het enige wat zou kunnen wijzen op 3x400V + N zijn deze
ik veronderstel dat zowel bij de grijze als de zwarte de 4 deelelementen tegelijk naar boven of beneden staan (dus aan of uit)
daarvan zou je een detailfoto kunnen plaatsen
hoe in nl de elektra aangesloten worden, weet ik echter niet
in het minst gunstige geval zetten jullie aan de start standaard automaten met 4 polen, maar gebruiken jullie daarvan maar 2

1618169483071.png

De normale 230v aansluiting is dus niet voldoende?
volgens mij heeft @FredR gelijk
maw je hebt 3 draden nodig waarop stroom zit, of een andere oplossing
zomaar aansluiten op een stopkontakt waar 3 draden (stroom, neutraal + aarding) in zitten gaat niet lukken
naar mijn begrip staat op het dewalt-schema 2 x een aansluiting voor 3 fasen
links voor 3 x 240 - rechts voor 3 x 400
motoren liggen aan de rand van mijn wereld
@chevy66, kan jij onze collega helpen ?

1618170110325.png 1618170232014.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Je hebt een 3 fase machine. Zo te zien komen er ook 3 fasen binnen in je meterkast. Als je ook een 3 fase meter hebt, mis je alleen een 3 fase groep. Je machine gaar niet werken op een gewoon 220 stopcontact.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en JuulvH

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
565
331
Er zijn een hoop antwoorden, maar volgens mij weinig waar de TS echt wat aan heeft.

Aangezien ik in hetzelfde 'schuitje' zit, het volgende:
In Nederland is 230V monofase de standaard voorziening.
Dat wil zeggen, er is een blauwe N en een bruine L (daartussen staat 230V spanning), en er is een aarde (groen/geel). Mocht je andere kleuren tegenkomen (geel/rood) dan heb je een oudere installatie.

De krachtstroommotor die je hebt aangeschaft kan op zowel 230V als 400V draaien. Bij 230v heb je een condensator nodig. De motor is een 3-fasen motor, en door de condensator wordt een extra fase 'genept'; daardoor kan de motor gaan draaien. Echter, je verliest wel veel vermogen hierbij (zo'n 40%).

Uiteindelijk heb ik zelf de keus gemaakt om de driefasen aansluiting in mijn meterkast (was al aanwezig, maar aangesloten op een kookgroep die niet gebruikt werd) te gebruiken om krachtstroom aan te leggen. Dat zijn dan 3 fasedraden, een N draad en een aarde draad. Dus dat is een extra kabel, wandcontactdoos 400V 16A en aansluiting in de meterkast.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Dat van die condensator kan je beter weglaten. Dat kost zoveel vermogen, dat het de zaag nutteloos maakt. Je hebt draaistroomnetten van 220. Komt nog voor in delen van Belgie en je hebt draaistroomnetten van 380. Zoals in Nederland. Hij heeft een moderne aansluiting, met 3 binnenkomende fasen. # fasen groep bijplaatsen, touwtje er aan naar zijn werkplek en daar zo'n mooie rode 5 x 16 amp wanddoos monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Zo te zien zit er naast zijn hoofdschakelaar ook al een krachtstroomgroep. Zal wel aan een kookplaat zitten.
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Bedankt voor de reacties, ik heb een tijd geleden een garage laten bouwen en gevraagd voor een krachtstroom aansluiting dus ik denk dat de draden daarvoor er wel zitten.
Ik heb daarnaast de windingen van de motor gemeten (weerstand) en meten alle 3....4.3ohm
Kan je dan zeggen dat de motor zoiezo goed is?
Ik wil namelijk nog geen geld uitgeven aan de machine als ik niet zeker weet of de motor draait.

De motor draait met de hand verder prima, geen speling op de lagers

Heb destijds aan de electricien gevraagd een aparte krachtstroomgroep aan de leggen speciaal voor de garage. Maar aangezien de electricien niet meer bereikbaar is, kan ik dat niet meer navragen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.