Deuvels……

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Ik ben een frame in elkaar aan het zetten met 8 mm deuvels, behoorlijk nauwkeurig geboord aan beide zijden. Maar het aantrekken (met Juuma klemmen) gaat ontzettend zwaar, ze zijn er individueel trouwens ook moeilijk in te slaan. Is het een optie met 8.5 mm na te boren of zitten ze dan te los?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ze zullen vermoedelijk vochtig gelegen hebben? Je kan altijd proberen met 8,5mm in een teststuk. Of de deuvels kort drogen in de microgolfoven, meen ik hier ook al een keer gelezen te hebben.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Heb ik laatst ook gehad, werkstuk kapotgedrukt. 8,1mm boortje gekocht en het probleem was verholpen. Maar deuvels in de oven
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
Mag ik hier wat vragen aanhangen?
Drogen in de oven, hoe warm, hoe lang?
Drogen in de magnetron, vermogen, tijd?
Hoeveel krimpt een deuvel/hout? Ik heb iets in m'n hoofd van 0,5%, klopt dat?
 

gids66

Actieve deelnemer
In een gewone oven zou ik niet boven 80 - 90°C gaan.
Als ik snel draaiwerk wil drogen doe ik wel eens een voorgedraaid stuk in een microgolf. De eerste keer is het wat aftasten hoe lang, in elk geval tot het stuk warm is.
Voor deuvels zal dat dus niet zo lang zijn.
Op de keukenweegschaal je startgewicht nemen, dan kan je volgen hoeveel vocht eruit gaat. Geen gewichtsverlies meer = droog.
Hoeveelheid krimp is natuurlijk afhankelijk van hoeveel vocht er oorspronkelijk in je stuk/deuvel zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater en knotwilg

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Is je deuvel wel echt 8mm? Ik gebruik ze niet zoveel, dus koop wat ik in kleine hoeveelheden kan vinden voor weinig. Dat zijn in mijn buurt wolfcraft deuvels van de Hornbach. Niks mis mee maar niet altijd perfect maatvast. Dus ik heb in een stukje metaal gaten geboord van de juiste diameters, en sla mijn deuvels altijd een keer in beide richtingen door dat gat. Sneller dan oven, betere verbinding dan groter voorboren, en goedkoper dan betere kwaliteit deuvels.
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Boortje en deuvels zijn echt 8 mm in de schuifmaat. Maar het helpt aanzienlijk om ze even in de magnetron te leggen. Een bakje deuvels 30 min op 80 W
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Op 8.1mm boren. Dat is ook de maat boren die bij mijn mal hoort. Als je echt strak boort past een 8mm deuvel met lijm erop uiteraard nooit in een 8mm gat. Zelfs met 8.1 is het nodig de deuvels erin te slaan.
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Ik heb ze er nu allemaal in en alle frames gelijmd, maar ik moest wel behoorlijk trekken met de klemmen (heb er in het begin zelfs 1 kapot getrokken. Of de magnetron nou echt geholpen heeft weet ik niet, er zaten toch nogal wat weerspannige tussen. Dan houd je ook het nadeel dat je niet even kunt proefpassen - op het Jessem filmpje zie je dat de stukken in elkaar gezet worden en weer uit elkaar kunnen.

Dus misschien is de enige oplossing een grotere boor? Maar die past dan niet weer ik de jig....
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Maakt het uit als je de mal niet gebruikt? Het gat zit al op 8 Als je er nu 8.1 in boort denk ik niet dat ie verloopt.
 
Laatst bewerkt:

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Alles zit nu al in elkaar, dus het probleem is min of meer opgelost. Maar het was een gedoe, ik vraag me af of het makkelijker kan. Ik overweeg een Jessem doweling jig te kopen maar als daar een 8 mm boor en bushings bij zitten schiet ik er niets mee op.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ligt er ook aan wat voor een boor je hebt, de goedkopere kunnen wel eens iets van maat verschillen.
Ik heb een set boren met maten 8,000 en eigenlijk nog nooit problemen met de deuvels gehad.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Mijn bescheiden ervaring is dat deuvels bijna nooit 100% dezelfde diameter hebben. Daarom dat ik sommige deuvels aan de "inslag-zijde" (de zijde die eerst het gat in gaat) soms een beetje "afdraai" met schuurpapier, zodat de diameter iets kleiner wordt. Met houtlijm wordt elke onvolkomendheid met de verbinding verholpen. Ook het beter of meer afronden van de deuvels (aan de "inslagzijde") was voor mij vaak een goede oplossing.
(Hoe noem je die kant van een deuvel die je het eerste in het gat slaat of drukt? Ik noem dat inslagzijde omdat ik niet weet hoe ik het anders zou moeten noemen.)
Het extra drogen van de deuvels zou voor mij ook een aanvaardbare optie zijn. ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.