Deuvelmal van Dowelmax

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
27
0
Kontich
Beste collega houtliefhebbers

Met de lentemaanden in aantocht zou ik mij graag wat grondiger gaan verdiepen in de houtverbinding. Beginnende met de deuvel.
Uit mijn beperkte ervaring wweet ik ondertussen wel dat goed gereedschap handig is. Evenals: goedkoop is duurkoop, en duurkoop is goedkoop.
Dus om te komen op het onderwerp van de deuvelmal: ze bestaan in tal van hoedanigheden, en tal van prijsklassen. En na het doen van heel wat prospectie ben ik terechtgekomen bij de deuvelmal van 'Dowelmax'. Standaard is dat 10 mm, maar uit te breiden naar 8mm evenals 6 mm. Met een hulpstuk kan je ook in verstek gezaagde kanten deuvelen.
Het is wel prijzig: om en bij de 520 euro, met alles erbij.
Minpuntje is echter: er zijn precies geen verkooppunten in Europa, dus import vanuit Amerika, en dan komen die kosten er ook nog eens bij.
Dus de vraag aan jullie, bij heeft ervaring met deze mal, en is het z'n prijs waard. Maar ook, waar hebben jullie deze gekocht, hoe vermeld je dat je metrisch wil en geen imperiaal, en als het import is wat zijn de kosten dan?

Mvg

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.142
586
Noord-Veluwe
Als je daadwerkelijk een uitgave van €520 plus bijkomende kosten voor import (ruim 100 Euro) en transport (nog een keer 100 tot 150 Euro volgens de website van Dowelmax) overweegt voor een dergelijke tool met beperkte mogelijkheden, dan zou ik je bijna willen aanraden om door te sparen voor een Festool Domino DF 500. Ik realiseer me dat dat nog een stapje verder is qua budget, maar dan heb je iets waarmee je tot in lengte van jaren vooruit kunt. Ik weet dat ik de mijne in ieder geval nooit weg zou willen doen.

Overigens is de Dowelmax binnen zijn categorie wel de Rolls Royce met de bijbehorende kwaliteit. Ik hoor er nooit klachten over. Maar het blijft wel een "simpel" gereedschapje met een beperkt toepassingsgebied.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.540
2.379
Klein-Brabant, Vlaanderen

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
77
34
Wezep
Zeker als je nog nooit met deuvels gewerkt hebt zou ik eerst eens beginnen met een goedkopere set. Mijn eerste kastjes heb ik gemaakt met een deuvelset van nog geen 20 euro (Wolfcraft universele deuvelset).
Is zeker niet de beste kwaliteit, maar wel goed genoeg om je eerste verbindingen te maken.
Toen ik wat meer ervaring er mee had wou ik ook een betere set hebben. Ik heb toen wel gekeken naar de DowelMax maar die is me echt veel te duur, als ik dat uit zou willen geven zou ik wel een Domino kopen.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de ENJOYWOOD Wnew 3 In 1 (ongeveer 80 euro) te kopen. Deze heb ik nu een paar jaar en gebruik ik regelmatig.

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
27
0
Kontich
Als je daadwerkelijk een uitgave van €520 plus bijkomende kosten voor import (ruim 100 Euro) en transport (nog een keer 100 tot 150 Euro volgens de website van Dowelmax) overweegt voor een dergelijke tool met beperkte mogelijkheden, dan zou ik je bijna willen aanraden om door te sparen voor een Festool Domino DF 500. Ik realiseer me dat dat nog een stapje verder is qua budget, maar dan heb je iets waarmee je tot in lengte van jaren vooruit kunt. Ik weet dat ik de mijne in ieder geval nooit weg zou willen doen.

Overigens is de Dowelmax binnen zijn categorie wel de Rolls Royce met de bijbehorende kwaliteit. Ik hoor er nooit klachten over. Maar het blijft wel een "simpel" gereedschapje met een beperkt toepassingsgebied.
ja. Maar dominos zijn toch wel wat breder dan deuvels. Gaat dat ook op smalle kopse kanten en korte randen? Toch een grote machine lijkt me. Als je dan een houten, rechthoekig frame maakt met bv balkjes van 30 mm op 30 mm lijkt me dat wel onhandig, niet?

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
27
0
Kontich
Zeker als je nog nooit met deuvels gewerkt hebt zou ik eerst eens beginnen met een goedkopere set. Mijn eerste kastjes heb ik gemaakt met een deuvelset van nog geen 20 euro (Wolfcraft universele deuvelset).
Is zeker niet de beste kwaliteit, maar wel goed genoeg om je eerste verbindingen te maken.
Toen ik wat meer ervaring er mee had wou ik ook een betere set hebben. Ik heb toen wel gekeken naar de DowelMax maar die is me echt veel te duur, als ik dat uit zou willen geven zou ik wel een Domino kopen.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de ENJOYWOOD Wnew 3 In 1 (ongeveer 80 euro) te kopen. Deze heb ik nu een paar jaar en gebruik ik regelmatig.
ja. heb eens gekeken bij enjiywood. Zitten wel interessante dingen tussen. Is dat van chinese makelij? Waar gekocht precies? Bedankt voor de tip

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.142
586
Noord-Veluwe
Daar heb je een hulpmiddel voor. Kijk maar eens naar de lijstenaanslag LA-DF 500. Als ik me niet vergis kan je dan vanaf 22 mm breedte werken.

rinus

Post veel
13 nov 2011
822
175
Heerde
marinusvannorel.nl
ja. Maar dominos zijn toch wel wat breder dan deuvels. Gaat dat ook op smalle kopse kanten en korte randen? Toch een grote machine lijkt me. Als je dan een houten, rechthoekig frame maakt met bv balkjes van 30 mm op 30 mm lijkt me dat wel onhandig, niet?
Volgens Festool:

De dwarsdoorsnede van een DOMINO-steen komt overeen met die van drie ronde deuvels van dezelfde boordiameter, daardoor is hij in vergelijking extreem stabiel

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
256
15
Een vraag is natuurlijk hoe vaak je het wilt gebruiken.
Ik ben ooit gestart met simpel deuvelmarkeerpunten
Het kan ook met een spijkerkopje, maar dit werkt net fijner praktisch.

Laatste een flinke hoeveelheid kasten gemaakt, met
Deze werkt goed voor herhalend werk. Al wel duurder natuurlijk. Maar voor de hoeveelheid kasten, en verbindingen, vond ik het dat wel waard.

Met aandacht voor het goed plaatsen gaat dit allemaal prima.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.