Deuvel mal

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
715
109
Sterksel
Iemand bekend met zo’n deuvelmal om zelf van bijpassend hout deuvels te maken?

Werkt dat fatsoenlijk?

1735128784842.png

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.674
914
Emst
Het werkt redelijk, maar ik maakte ze met een zelfgemaakte mal.
Redelijke dikte strip ijzer en dan per 1/2 mm oplopende gaten boren en dan het hout erdoor tikken tot je de maat hebt die je wil, niet te grote stappen nemen.

• Leuk
Waarderingen: twdi

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.256
470
Werkt redelijk maar echt mooi recht worden ze meestal niet
dan kan je ze beter draaiend maken bijvoorbeeld met zoiets (is geen fimpje)
1735295425806.png

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
715
109
Sterksel
Werkt redelijk maar echt mooi recht worden ze meestal niet
dan kan je ze beter draaiend maken bijvoorbeeld met zoiets (is geen fimpje)
Bekijk bijlage 151313
Zoiets heb ik inderdaad ook gezien. Of men gebruikt een stalenmalen met een boormachine.

Ik vond het wel interessant om bijvoorbeeld een pen en gat verbinding te fixeren met een pen, vandaar.
Guido Henn maakt ze op een freestafel, maar dan moet je wel voor elke maat een freesje kopen.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.269
506
Prov. Groningen
Bij het bouwen van zo'n preo boerderij gaat het meestal niet om het fijne werk. Gewoon met een bijltje een aantal stukken hout ruwweg in model hakken en door de plaat jassen.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.408
2.057
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor echt sterke deuvels splits je eerst het hout in de lengte met de draad mee. Ik heb zo'n deuvelplaat van Lie Nielsen, al heel lang, ze zijn tegenwoordig schreeuwend duur. Die van Narex kosten iets meer dan de helft maar nog dik 70 euro. Die van LN heeft wel gaten die taps wijd lopen.

Voor klein werk, knopjes op kistjes etc gebruik ik liever bamboe saté prikkers. Zijn reuze sterk en niet duur.

jaap

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

MarcoScholten

Nieuw lid
3 okt 2022
17
54
Gelderland
1735298969576.png
Ik heb er ooit zelf een gemaakt omdat ik eiken deuvels nodig had. Werkt verrassend goed. Het is zo'n verzinkhuls die je over een 10mm boor kunt schuiven. Een lat ervoor met een 15mm gat om het hout er mooi voor te centreren. En dan met een boormachine latjes van vierkant 11mm er doorheen draaien. Maakt mooie rechte en gladde deuvels van 10mm.

• Leuk
Waarderingen: jaap

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
205
43
Oss
Volgens mij hebben ze ook standaard maten die zo standaard verkrijgbaar zijn. Of stokken en heb ook wel eens gezien dat ze met houten mal en beitel of oud decoupeerzaagblad rond gemaakt worden

Maar met afrondbeitel op bovenfrees gaat ook. Maar stokken zijn er ook in allerlei maten

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
64
29
Wezep
Ik heb ook gewoon een paar gaten geboord in een staalplaatje. Heb er verder niets mee gedaan (behalve maat er bij zetten). Gaten met stappen van 0.5 mm.
Bij deuvels maken met beetje beleid er door heen tikken, maar blijf het lastig vinden om deuvels mooi recht te krijgen. Centimeter of 4 wil nog wel. Langer was niet zo’n groot succes bij mij.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.269
506
Prov. Groningen
@Wim Kluck Nee, gewoon gaten er in geboord
De deuvels die wij er mee maakten waren niet zo erg precies, maar dat was voor wat we er mee deden ook niet zo belangrijk. Wat zou ik dan evt. nog meer met die gaten hebben kunnen doen?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.