Deurrechters in een wandkast ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wandkastdeuren uit mpx berk 18 mm dik van 500 mm breed en 1.310 mm hoog staan krom.
Krijg ik die nog recht ?
Deurrechters ?
Kosten minstens 80 euro per deur + zijn voor deuren > 2.000 mm 😭
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Een idee hoor, want ik heb er geen ervaring mee:
Aan de binnenkant van de deuren een sleuf frezen van 18mm en daar een rechte lat van 18x44 in lijmen
 

BergenB

Actieve deelnemer
14 apr 2020
26
8
Ik heb net twee deuren gedaan, 2280 x 500 x 18mm Populieren MPX, werkt goed als ze over de hele lengte bol staan. Had ook 1 deur die alleen aan de onder en bovenkant wat omgekruld was en die kreeg ik niet recht.

Deze kan je trouwens gewoon op maat zagen voor kortere deuren.

Ik heb ze op onderstaand adres besteld en kosten nog geen 18.14€ Ex. per stuk.

 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb net twee deuren gedaan, 2280 x 500 x 18mm Populieren MPX
je hebt dus per deur 2 spanners gezet ?
per spanner 3 potgaten uitgeboord + een gleuf over bijna de volledige hoogte ?
vind je die inspanning de moeite waard, of beveel je mij aan om gelijk nieuwe deuren te maken ?
is dit esthetisch ?
(niet persoonlijk bedoeld)
kosten nog geen 18.14€ Ex. per stuk.
dus per deur 2 x 18,14 € ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Aan de binnenkant van de deuren een sleuf frezen van 18mm en daar een rechte lat van 18x44 in lijmen
dat kan moeilijk worden
de deuren zijn slechts 18 mm dik
om zo dicht mogelijk bij hout te blijven, heb ik mpx berk gebruikt
als dit slecht uitdraait, dan vrees ik toch voor vezelplaat of groene mdf te moeten kiezen
eventueel met melamine afgewerkt
 

BergenB

Actieve deelnemer
14 apr 2020
26
8
Ik heb er 1 per deur gebruikt, dus het werk viel mee. Esthetisch, tja het is de binnen kant van een kast en ik moet zeggen dat het netjes af gewerkt is met de aluminium lijstjes en zwart plastic afdek plaatjes. Maar dat is voor ieder persoonlijk natuurlijk. Ik had verder geen idee hoe het anders op te lossen, kan wel weer nieuwe platen mpx bestellen maar wie zegt dat die ook niet weer krom zijn. Eerste keer ook dat ik dit aan het maken ben en er zijn al een hoop leermomentjes geweest.

De eerste deur die ik gedaan heb had ik de deur spanner in het midden gefreesd, de andere deur verder bij de scharnieren weg, dus uit het midden. Dat lijkt toch beter te werken omdat de scharnieren ook de kromming aardig tegen gaan.

Verder had ik al twee deuren voorbereid met de voorkant (mooie kant) bepaald maar dan stonden ze met de bolling naar buiten. Dit is niet op te vangen met deze deurspanners want ze kunnen alleen maar naar elkaar toe (spannen). Ik had gedacht dat je ze ook uit elkaar zou kunnen draaien zodat je ze voor een holling en bolling zou kunnen gebruiken. Maar als je dit doet komen ze uit de gefreesde gleuven, of je zou ze er in moeten lijmen maar betwijfel of dit sterk genoeg is.

Niet echt een knappe foto maar voor het idee:

96YJ5Gv.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik had verder geen idee hoe het anders op te lossen, kan wel weer nieuwe platen mpx bestellen maar wie zegt dat die ook niet weer krom zijn.
daar vrees ik ook voor

Esthetisch, tja het is de binnen kant van een kast en ik moet zeggen dat het netjes af gewerkt is met de aluminium lijstjes en zwart plastic afdek plaatjes.
zou ik dit kunnen verven ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.