Deur voor een garage voor een robotmaaier?

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Mijn dochter heeft een huis gekocht met een tuin en een gazon.
Haar man houdt van gadgets dus hij kocht een robotmaaier.
Robotmaaier wil nu ook een huis waar hij zich na een rondje maaien rustig kan terugtrekken en laadstroom lurken, lekker privé en veilig achter een dichte deur.
Raad eens wie vriendelijk is verzocht om dat paleisbunkertje voor botje te bouwen.

Een stevige kist van minimaal lxbxh=100x55x35 cm inwendig, deksel met slot erop voor de reddingsacties, en een 'design' buitenkant daar kom ik nog wel uit. Het is het mechaniek van de deur waar ik niet goed uit kom.
Ik vind op internet wel voorbeelden van tuimeldeuren-aan-een-touwtje maar die vergrendelen zich niet als ze dicht zijn. Ze geven dus wel bescherming tegen regen en stof maar niet tegen lieden die de robot iets te interessant vinden. Ik zie ook complete (maar belachelijk dure) roldeuren. Die zitten ver boven het beschikbare budget dus het zal wel weer een zelfbouw moeten worden.

Ik denk dat ik een apart mechanisme moet maken om de deur te vergrendelen.

Heeft er iemand goede ideeën of voorbeelden?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
J

j1eke

Guest
Leuk probleem. Wel veel passen en meten zal het worden, ben ik bang.

Je ziet op Youtube veel soortgelijke oplossingen:





De laatste heeft ook een CAD-tekening toegevoegd, maar ik betwijfel hoeveel je daaraan hebt. Denk dat je toch moet proberen met de specifieke maaier.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Ja het gaat hier om de Nexttech B X4.
Tech_Next_Tehch_Bx4_1.jpg

Die gaat, in tegenstelling tot de maaiers die je meestal in de filmpjes ziet, het dok in met de aangedreven wielen naar voren. Als hij tegen zo'n balkje aan rijdt wordt de druk op de aangedreven wielen, en daarmee de kracht waarmee hij de deur kan sluiten, dus juist verminderd. Als hij een beetje scheef komt dan loopt het wiel tegen de balk aan.

De eenvoudigste oplossing: Een haak op die mooie glimmende carrosserie schroeven, heb ik maar niet voorgesteld. 😉
 
Laatst bewerkt:

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Iets uit de modelbouw met afstandsbediening dan zijn er genoeg mogelijkheden, om een vergrendeling
Te maken ,
Het wordt anders als de machiene uit eigen beweging weer tevoorschijn moet kommen
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Een automatisch hondenluik? Geen ervaring mee, maar heb er eens een gezien die van het slot gaat als het huisdier in kwestie (met chip in de halsband) nadert. Misschien is zoiets aan te passen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Dus het mechaniek moet wel voor de maaier te openen zijn maar niet voor 'lieden die ...'? En dan zowel van binnenuit als van buitenaf? Het hok hoeft misschien niet dicht als de maaier er niet is?

Ik zou iets met een Arduino en een rfid / nfc chipje maken denk ik.

Terzijde, zouden die 'lieden' niet veel sneller een rondrijdende maaier meepakken dan uit dat huisje halen?
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Als de maaier buiten de garage is dan is 'ie op zichzelf aangewezen natuurlijk. Het gaat om de veiligheid in opslag.
Er staat een stevige muur naast de plaats waar het huisje moet komen en een paar stevige keilbouten doen dan veel.
Servo's (of een oude accuboormachine! Bedankt voor die tip.) en microprocessors zijn een optie maar ik wil ze indien mogelijk vermijden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.