Deur tuinhuis

Pickey

Nieuw lid
5 jan 2022
14
0
Belgie
Vorig jaar hebben we een tuinhuis met overkapping laten plaatsen, dit in padouk.

Ik merk dat de deur nogal afhangt en ook een krakend geluid maakt. Zie YouTube links. Het kraken komt wsl doordat enkele scharnieren tegen het hout zitten.



Ook hangt de deur redelijk scheef af naar linksonder waardoor die nog moeilijk in het slot gaat, mij geeft het de indruk dat de scharnieren mss wat te licht zijn.

Heb dit laten weten aan de schrijnwerker, hij komt volgende week eens langs. Hij zei van eventueel een bandijzer te schroeven aan de binnenkant van de deur waardoor die niet meer zou mogen afhangen.

ik heb enkele foto's toegevoegd, zijn er zaken die jullie opvallen die niet echt volgens de regels van de kunst gedaan zijn en waar ik hem volgende week kan op aanspreken?
 

Bijlagen

  • IMG_20220504_171923.jpg
    IMG_20220504_171923.jpg
    81,7 KB · Weergaven: 81
  • IMG_20220504_171917.jpg
    IMG_20220504_171917.jpg
    67,2 KB · Weergaven: 75
  • IMG_20220504_171644.jpg
    IMG_20220504_171644.jpg
    75,3 KB · Weergaven: 74
  • IMG_20220504_170944.jpg
    IMG_20220504_170944.jpg
    75,4 KB · Weergaven: 68
  • IMG_20220504_170845.jpg
    IMG_20220504_170845.jpg
    81,6 KB · Weergaven: 67
  • IMG_20220504_170839.jpg
    IMG_20220504_170839.jpg
    91,4 KB · Weergaven: 67
  • IMG_20220502_190711.jpg
    IMG_20220502_190711.jpg
    90,3 KB · Weergaven: 68
  • IMG_20220502_190614.jpg
    IMG_20220502_190614.jpg
    86 KB · Weergaven: 69

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik kan het niet heel goed zien, maar klopt het dat de deur is opgebouwd uit een plaat (of zelfs een boarddeur/binnendeur) waar de latten op zijn bevestigd? Zo ja, dan zou de deur zelf niet moeten kunnen gaan hangen / uit verband gaan.
Hoe breed is de spleet die er aan alle kanten tussen zit? Mogelijk is de ruimte gewoon te klein. Als ik naar de foto's van de open deur kijk, valt me op dat de afstand boven en onder niet even groot is, komt het hout van de betimmering rondom de deur en de deur zelf toevallig tegen elkaar aan daar?
 

Pickey

Nieuw lid
5 jan 2022
14
0
Belgie
Ik kan het niet heel goed zien, maar klopt het dat de deur is opgebouwd uit een plaat (of zelfs een boarddeur/binnendeur) waar de latten op zijn bevestigd? Zo ja, dan zou de deur zelf niet moeten kunnen gaan hangen / uit verband gaan.
Hoe breed is de spleet die er aan alle kanten tussen zit? Mogelijk is de ruimte gewoon te klein. Als ik naar de foto's van de open deur kijk, valt me op dat de afstand boven en onder niet even groot is, komt het hout van de betimmering rondom de deur en de deur zelf toevallig tegen elkaar aan daar?
Is idd een gewone MDF deur waarop de padouk bevestigd is..
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Ik denk dat de scharnieren niet in één lijn staan en mogelijk ook een beetje scheef.
De inkrozingen zijn nogal ruim, zodat het lastig is de scharnieren er goed in te zetten.

Aan de onderkant ( eerste filmpje) lopen de knopen van het scharnier tegen het hout.
De deur ligt ook wat terug tov de gevel. Ik denk dat er scharnieren in moeten met een groter blad, zodat de deur in lijn met de gevel komt en de knopen van de scharnieren niet meer tegen het hout aanliggen.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Volgens mij heeft hij een gewone verfdeur bekleed met padouk. Een verfdeur is niet geschikt voor buitendeur (al is ze abekleed) en niet bedoeld om een zware beplanking te dragen. Het lijkt me vrij normaal dat ze afzakt in de scharnieren.
De gebruikte scharnieren zijn ook niet geschikt. De as (het ronde deel) moet buiten de deur vallen. Maar door de beplanking zit het draaipunt te ver naar binnen waardoor dit draaipunt binnen de beplanking valt en je onvermijdelijk een conflict krijgt tussen de deur en randen. Oplossing is een bredere scharnier.
Wat hij met dat bandijzer van plan is, is me niet duidelijk. Dat gaat niet helpen. En die schroeven lijken me ook maar minnetjes voor zo een zware deur.
Maar dan is het nog behelpen. Die verfdeur is echt niet vochtbestendig en gaat geen lang leven beschoren zijn. De beplanking gaat de deur mogelijk ook uit elkaar trekken want eigenlijk is zo een deur een vuren frame met karton er over heen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
het is in zijn geheel nipt gemaakt
daar zit het grootste probleem
van buitenhout mag je verwachten dat het beweegt
de scharnieren zijn niet vakkundig uitgefreesd
ik denk zelfs uit de losse hand
meestal plaats ik ook argenta's
die frees ik perfect uit
is de uitfrezing te groot, dan is nadien de juiste plaatsing zoeken een probleem
de 2 knoopdelen lijken niet in mekaars verlengde te liggen

1651782631658.png
 

Bijlagen

  • 1651782008569.png
    1651782008569.png
    135,3 KB · Weergaven: 53
  • 1651782371687.png
    1651782371687.png
    271,9 KB · Weergaven: 55

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
De gebruikte schroeven lijken verdacht veel op gipsplaat schroeven. Naar mijn weten ongeschikt voor het dragen van een dergelijke zware belasting. De scharnieren zijn van een hobby-niveau en ook ongeschikt om een zware deur te dragen.

De afwerking van het deurkozijn is ook slordig. De tengel in de dag aan de scharnierkant bijvoorbeeld; zo maak je geen sponning.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Voor de volledigheid dit zijn paumelle (scharnieren) Bij de goede zit in de stift een kogel. Ik heb in het verleden nooit klachten gehad over argenta scharnieren al verkochten wij ze heel weinig. Z e zouden geschikt moeten zijn voor wat zwaardere deuren. Zo heb ik in het verleden problemen gehad met de paumelles in onze winkeldeuren. Die waren veranderd en het bouwbedrijf zette ze erin met hun eigenmerk Binnen drie dagen scheurden er enkele drie keer terug gekomen maar het probleem bleef. Toen onze eigen axa scharnieren erin laten zetten door onze eigen timmerman en het probleem was opgelost. Het plaatsen van scharnieren is voor de dhz-er die dat een keer doet niet eenvoudig. Ik heb hier 5 deuren afgehangen met een mal en toch moest ik er bij een aanpassingen doen.
 

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
@KGR
welkom op het forum


daarin kan ik jou niet bijtreden
het is een ander type dan in nl
in vl het meest gebruikte
het zijn argenta's 80-80
door arlu verdeeld
bij een standaarddeur zet je er 3
bij een zware deur 4 of meer
uit de foto's meen ik af te mogen leiden dat er bovenaan 2 staan

Bekijk bijlage 118974
Dank voor het welkom.

Dan vind ik het toch vreemd dat er zoveel zichtbare speling mogelijk is op een scharnier. Het zal deels veroorzaakt worden door de montage, maar dan nog.

Hier in huis zijn AXA scharnieren gebruikt met 0 speling.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dan vind ik het toch vreemd dat er zoveel zichtbare speling mogelijk is op een scharnier. Het zal deels veroorzaakt worden door de montage, maar dan nog.
als jij dat ook vreemd vindt, dan hebben we dezelfde kijk
wanneer ik een argenta-scharnier uitfrees, dan zit er 0 speling op de kast en 0 speling op de deur
hier is duidelijk geen mal gebruikt, of is er minstens wat fout gelopen
de scharnieren kunnen ook doelbewust niet op de voorziene plaats gezet zijn, om de deur mooi in het gat te krijgen
maar dat betekent dat de kast verkeerd geplaatst is
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
als jij dat ook vreemd vindt, dan hebben we dezelfde kijk
wanneer ik een argenta-scharnier uitfrees, dan zit er 0 speling op de kast en 0 speling op de deur
hier is duidelijk geen mal gebruikt, of is er minstens wat fout gelopen
de scharnieren kunnen ook doelbewust niet op de voorziene plaats gezet zijn, om de deur mooi in het gat te krijgen
maar dat betekent dat de kast verkeerd geplaatst is
Dit is gewoon gemaakt door iemand die er niets van kent of er snel vanaf wilde zijn. Geen enkele pro zal een verfdeur betimmeren om als buitendeur te gebruiken. Voor zo een deur maak je eerst een kader als dragende constructie en die bekleed je met planken.En je zorgt dat de juiste scharnieren op de juiste plek zitten.
 

Pickey

Nieuw lid
5 jan 2022
14
0
Belgie
Dit is gewoon gemaakt door iemand die er niets van kent of er snel vanaf wilde zijn. Geen enkele pro zal een verfdeur betimmeren om als buitendeur te gebruiken. Voor zo een deur maak je eerst een kader als dragende constructie en die bekleed je met planken.En je zorgt dat de juiste scharnieren op de juiste plek zitten.

Hij heeft hier ook een houten wand met poortje geplaatst in padouk en daar heeft hij geen verfdeur genomen en lijkt alles wel beter uitgefreesd ook.

Al hangt die deur ook wat af vind ik, deel van het probleem dus ligt volgens mij dus zeker bij te lichte scharnieren
 

Bijlagen

  • IMG_20220114_130019.jpg
    IMG_20220114_130019.jpg
    95,6 KB · Weergaven: 42
  • IMG_20220115_150240.jpg
    IMG_20220115_150240.jpg
    104,4 KB · Weergaven: 44
  • IMG_20210520_144534.jpg
    IMG_20210520_144534.jpg
    68,8 KB · Weergaven: 43
  • IMG_20210605_155831.jpg
    IMG_20210605_155831.jpg
    80,3 KB · Weergaven: 46

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Die scharnieren zijn niet te licht. Met vier van die Argenta kan je een deur van 211 cm uit massief MDF hangen. Dat is het dubbele van het gewicht van wat er nu aan hangt. Het is slordig werk. Bij bovenstaande foto is ook duidelijk zichtbaar dat er zonder mal gefreesd is. Als hij voor dit poortje een verfdeur had genomen als basis zou het helemaal compleet zijn. De oorzaak van het doorbuigen van dat poortje kan verschillende redenen hebben, maar waarschijnlijk niet de kwaliteit van de scharnieren. Het kan scheef ingehangen zijn maar de draagconstructie kan ook slecht uitgevoerd zijn. Scheef opgebouwd, onvoldoende sterk, geen of slecht geplaatste schoren.
Deuren afhangen is een vak apart. Als je dat dagelijks doet gaat dat vlot, maar voor een keertje is het sukkelen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hij heeft hier ook een houten wand met poortje geplaatst in padouk en daar heeft hij geen verfdeur genomen en lijkt alles wel beter uitgefreesd ook.
oei, oei, als ik die foto bekijk, dan ziet de 'uitfrezing' van de scharnieren er nog slechter uit dan bij de andere
deze lijken eerder uitgehakt ipv uitgefreesd
voor buitenwerk mag je nog wat door de vingers zien
voor binnendeuren zou ik eisen dat alles er uit gegooid + nieuw geplaatst wordt

1651909642770.png
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Bij het poortje lijkt de naad aan de scharnierkant evenwijdig te lopen, de bovenrand niet meer waterpas. Het zou kunnen dat de constructie doorhangt inderdaad, maar het kan net zo goed dat de paal waaraan hij bevestigt is wat is gaan doorhangen.
Als je meet of de constructie van de deur nog haaks is, dan weet je waar het probleem zit. Of is deze tweezijdig dichtgemaakt?

Met zo'n krappe passing voor een poortdeur zou ik eerder hebben gekozen voor een metalen frame dan een zachthouten, geschroefd frame, daar zit namelijk altijd wel wat speling in.
Een stijf en stevige houten constructie kost weer veel tijd en zou ik alleen doen als het in het zicht zit.

Edit:zie nu dat hij inderdaad tweezijdig van padoek voorzien is. Zit er een trappetje aan de zijkant van de planken, een verspringing bij elke plank? Dat kan ik niet goed zien op de foto's.
Ook zou je de palen kunnen controleren of ze no goed staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Zou het niet kunnen dat de bouwer een kozijn + deur met voorgemonteerde scharnieren gekocht heeft en toen na het plaatsen van de bekleding er achter kwam dat de deur niet meer open ging en vervolgens de scharnieren wat verder naar buiten (half in het padouk) verplaatst heeft?

Die spaanplaat bekleding aan de binnenkant van het tuinhuis heb ik ook m'n vraagtekens bij hoe duurzaam dat is. Spaanplaat en vocht gaan slecht samen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bij het poortje lijkt de naad aan de scharnierkant evenwijdig te lopen, de bovenrand niet meer waterpas. Het zou kunnen dat de constructie doorhangt inderdaad, maar het kan net zo goed dat de paal waaraan hij bevestigt is wat is gaan doorhangen.
Als je meet of de constructie van de deur nog haaks is, dan weet je waar het probleem zit. Of is deze tweezijdig dichtgemaakt?

Met zo'n krappe passing voor een poortdeur zou ik eerder hebben gekozen voor een metalen frame dan een zachthouten, geschroefd frame, daar zit namelijk altijd wel wat speling in.
Een stijf en stevige houten constructie kost weer veel tijd en zou ik alleen doen als het in het zicht zit.

Edit:zie nu dat hij inderdaad tweezijdig van padoek voorzien is. Zit er een trappetje aan de zijkant van de planken, een verspringing bij elke plank? Dat kan ik niet goed zien op de foto's.
Ook zou je de palen kunnen controleren of ze no goed staan.
Een stevige draagconstructie voor zo een deur is twee uurtjes werk (hout selecteren, op ruwe maat zagen en schaven inbegrepen) als je over een Domino of deuvelmachine beschikt. >Dan heb je een onwrikbare constructie die niet gaat doorhangen als je ze tenminste volgens de regels van de kunst uitvoert. De regels van de kunst houdt in dat er tenminste één schoor in zit, juist geplaatst.
 
J

j1eke

Guest
Een stevige draagconstructie voor zo een deur is twee uurtjes werk (hout selecteren, op ruwe maat zagen en schaven inbegrepen) als je over een Domino of deuvelmachine beschikt. >Dan heb je een onwrikbare constructie die niet gaat doorhangen als je ze tenminste volgens de regels van de kunst uitvoert. De regels van de kunst houdt in dat er tenminste één schoor in zit, juist geplaatst.
Ja, precies. Bij ons kost een metalen poortframe ongeveer 85-100 euro, dat wordt wel heel krap dan. Bovendien hoef je dat niet meer te behandelen en hoef je ook niet meer bang te zijn voor kromtrekken oid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.