Deur maken met berken multiplex aanzicht

Zakraket

Actieve deelnemer
10 feb 2017
25
2
Ik moet in ons huis nog een wand afmaken met daarachter van links naar rechts: een meterkast (75cm), een garderobekast (75cm) en een toilet (100cm). Die wand moet een soort kastenwanduitstraling krijgen afgewerkt met berken multiplex en ik wil 3 deuren met die bekleding hebben, en die deuren moeten vlak in het front van de wand liggen (dus één vlakke wand van multiplex met vlak liggende deuren)

Nu was ik van plan om de meterkastdeur en de garderobekastdeur ook echt als een soort kastenwand deur te maken, dus in dit geval van 18 of 21mm berken multiplex plaat met keukenscharnieren, maar de toiletdeur mag/moet aanvoelen als een normale binnendeur met klink, dus dikte 35-40mm?

40mm multiplex wordt veel te zwaar (en is prijzig), dus ik probeer een beetje uit te vinden hoe ik dan een binnendeur kan maken die een dergelijke uitstraling heeft, en liefst op een budgetvriendelijke manier.

Kom er niet echt uit...

Ik zou bijv. een normale standaarddeur kunnen nemen (zo een met karton van binnen) en dan bekleden met multiplex, maar dat is denk ik ook nog niet zo gemakkelijk. Daarnaast zijn die deuren meestal al 40mm en dan wordt het geheel veel te dik als ik het dan nog moet bekleden.

Platen van e.o.a. materiaal met een dikte van rond de 25-30 zijn veelal massief, en als ik het dan bekleed heb ik nog een massieve deur van 40mm dik.
Zelf een frame bouwen en bekleden met dunne platen levert me een holle deur en is weer niet helemaal de kwaliteitsgevoel dat ik zoek...

Heb veel 6mm berken multiplex liggen (daarmee is onder andere ons plafond bekleed), maar dat formaat is 150x75 dus niet direct bruikbaar voor het bekleden van een hele deur.

Wie helpt me een beetje op weg?
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als je 2x6mm voor de plaat neemt, dan hoef je nog maar 28mm te overbruggen. Dat zou je met een houtenframe kunnen doen, vergelijkbaar met een "torsionbox".
Ik heb het trapgat dicht gezet om het kindvriendelijk te maken en daarvoor heb ik 12mm berken mpx verzaagd en in stroken van 600 vast gemaakt. Weet alleen niet of je een "holle" klank krijgt.
Bijkomend voordeel is dat het niet te zwaar wordt zoals als je een massieve deur zou nemen.
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Ik zou zoals mk23 voorstelt gewoon berken multiplex lamineren en dan eventuele holtes opvullen met geluidsisolatie of iets dergelijke. Zo krijg je toch een stevige deur die niet te zwaar voelt maar zonder de holle klank. Het frame dat je maakt kan eventueel ook van smalle stroken multiplex zijn die je op de volle platen bevestigd zodat je toch het gevoel krijgt dat je een dikke plaat hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Virmian

Zakraket

Actieve deelnemer
10 feb 2017
25
2
Oke, dus gewoon een frame van hout maken, 6mm multiplex erop aan twee zijden, isolatie erin. Idd, als ik het frame ook van multiplex maak dan lijkt de deur massief te zijn aan de zijkant

Dikte hoeft ook niet precies 40mm te zijn, ik moet de deurlijst in principe - denk ik - ook op maat maken zeker als de deur helemaal vlak in de wand moet liggen dus "ergens tussen 35-45mm" is prima.

Ik weet dat vol multiplex gebruikt wordt voor deuren (heb gezocht op deurplaten) maar dat is dan meer voor buitendeuren. Van mij hoeft zo'n binnendeur niet massief te zijn, weet ook niet of dat gangbaar is in de binnenhuizelarij.

Formaat van die deur wordt +/- 90 x 240

Heb weinig ervaring met dit soort dingen, desondanks al wel een heel huis in elkaar gezet van de grond af :) al doende leert men.
Nu bezig met houten lamelluiken voor buiten :)
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Oke, dus gewoon een frame van hout maken, 6mm multiplex erop aan twee zijden, isolatie erin. Idd, als ik het frame ook van multiplex maak dan lijkt de deur massief te zijn aan de zijkant

Dikte hoeft ook niet precies 40mm te zijn, ik moet de deurlijst in principe - denk ik - ook op maat maken zeker als de deur helemaal vlak in de wand moet liggen dus "ergens tussen 35-45mm" is prima.

Ik weet dat vol multiplex gebruikt wordt voor deuren (heb gezocht op deurplaten) maar dat is dan meer voor buitendeuren. Van mij hoeft zo'n binnendeur niet massief te zijn, weet ook niet of dat gangbaar is in de binnenhuizelarij.

Formaat van die deur wordt +/- 90 x 240

Heb weinig ervaring met dit soort dingen, desondanks al wel een heel huis in elkaar gezet van de grond af :) al doende leert men.
Nu bezig met houten lamelluiken voor buiten :)
Een deur van 90x240 in 40mm is het gewicht van 1,5 volle platen multiplex. Die draag je niet zomaar even naar binnen en hangt die af. Ik zou zoals voorgesteld eerste een frame maken, dat afhangen, vullen en dan de platen ertegenaan spijkeren, schroeven of zelf lijmen. Kijk ook even naar goede scharnieren en pak misschien eentje meer voor het gewicht.
Dan kanten breken of met afrondfrees erlangs, klaar is klara.
 

Zakraket

Actieve deelnemer
10 feb 2017
25
2
Dat kan ook, maar als ik het frame maak en de platen (6mm of zo) er tegenaan zet voor het plaatsen wordt het geheel nog stijver en dat is toch prima te tillen? (afhankelijk van hoeveel hout ik in het frame zet natuurlijk).
Een massieve deur wil ik sowieso niet maken (ook niet van 18+21 tegen elkaar gelamineerd zoals geopperd)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Dat kan ook, maar als ik het frame maak en de platen (6mm of zo) er tegenaan zet voor het plaatsen wordt het geheel nog stijver en dat is toch prima te tillen? (afhankelijk van hoeveel hout ik in het frame zet natuurlijk).
Een massieve deur wil ik sowieso niet maken (ook niet van 18+21 tegen elkaar gelamineerd zoals geopperd)
Dat frame zal redelijk licht van gewicht zijn en als je voor voldoende lijmoppervlak op de verbindingen kiest dan kun je het bij wijze van spreken met 1 vinger naar binnen dragen zo stijf is het.
Als je de luxe hebt om een "lichte" deur in te hangen zou ik dat persoonlijk doen. Als ik zelf iets maak of moet monteren / ophangen vraag ik me altijd af of ik hulp kan krijgen, of dat ik alles zelfs mag doen. Bigger is better als je een 500T kraan kunt inzetten, niet als je alles met je lijf moet doen:)
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Als je gaat voor een holle deur, en deze gaat opvullen met isolatie, zou ik gaan voor een plaat hardschuim. Als je deze in de holle ruimte pas maakt en vastlijmt krijg je super sterke deur die licht is, en zo goed als torsie vrij. Denk er wel aan de verticale staanders in de deur, zo breed te nemen dat je het slot er goed in kwijt kan, en dat je genoeg materiaal hebt om de schroeven van de scharnieren goed kwijt kunt
 

Zakraket

Actieve deelnemer
10 feb 2017
25
2
Je bedoelt dergelijke platen?
Dat frame zal redelijk licht van gewicht zijn en als je voor voldoende lijmoppervlak op de verbindingen kiest dan kun je het bij wijze van spreken met 1 vinger naar binnen dragen zo stijf is het.
Als je de luxe hebt om een "lichte" deur in te hangen zou ik dat persoonlijk doen. Als ik zelf iets maak of moet monteren / ophangen vraag ik me altijd af of ik hulp kan krijgen, of dat ik alles zelfs mag doen. Bigger is better als je een 500T kraan kunt inzetten, niet als je alles met je lijf moet doen:)
Toevallig vorige week onze verreiker verkocht, helaas! ;) had ik een deur van 3 ton kunnen maken
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Hardschuim kan ook roofmate/XPS zijn, of een PIR plaat.
Dat draagt dan bij aan de stijfheid van het geheel. Wedi plaat is voor dit doeleinde veel te duur vanwege de speciale laag die er op zit.
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Denk er ook aan dat als je voor een holle deur gaat, je ook in het midden van je paneel 1 of meer stroken moet lamineren om het flexen van de plaat wat tegen te gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.