detail Keukenkasten boven zonder paslat

ThijsVG

Nieuw lid
10 okt 2023
7
1
Bergeijk
Beste forumleden,

Ooit zie je keukens waarbij er boven de kasten GEEN paslat is toegepast, ik vroeg me af... dan moet het plafond toch 100% recht en waterpas zijn?
of hoe zouden ze dit doen? de kast gewoon met stelpoten tegen het plafond aandraaien?
Alle input is welkom!

Groeten Thijs

Bijlagen

• 1731412235642.png
    1731412235642.png
    405,7 KB · Weergaven: 40

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.569
440
Dordrecht
Gewoon door afdoende ruimte te houden. Hoeveel hangt idd af van hoe recht het plafond is over de voorliggende 60cm

Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.012
877
Enschede, Twente
Beste forumleden,

Ooit zie je keukens waarbij er boven de kasten GEEN paslat is toegepast, ik vroeg me af... dan moet het plafond toch 100% recht en waterpas zijn?
of hoe zouden ze dit doen? de kast gewoon met stelpoten tegen het plafond aandraaien?
Alle input is welkom!

Groeten Thijs
Dit is het betere werk, waarbij het plafond maken ook op meubelmakersniveau gebeurt. Een vriend van mij maakt en plaatst veel van dit soort keukens — het installeren wil wel eens meer tijd kosten dan het maken…

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
143
57
Zaanstreek
@ZotVanHout heeft een duidelijk voorbeeld, je maakt deuren (in ieder geval bovenop) binnen de corpus. Zo heb je in ieder geval 18mm speling t.o.v. je plafond. Om de naad mooi te krijgen is inderdaad echt vakwerk nodig in het hele bouwproces, van plafond rachels tot montage gipsplaten en stucadoor. Ook wordt er vaker de kast tegen gips geplaatst, afplakt en daarna eigenlijk tegenaan gestuct. Zorg dan voor een stucnaald op 2mm afstand van je kasten, zodat je daarna de naad kan dichtkitten alvorens te sauzen. Makkelijk? Nee. Luxe uitstraling? Met de hoofdletter L..

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.300
1.020
Ulvenhout
Bij ons in huis heeft de keukenmaker een kader van multiplex geplaatst om de kasten heen, welke dan weer zijn meegeschilderd door de schilder.
Niet helemaal hetzelfde als wat jij bedoeld maar je kan er wel ongelijkheid mee maskeren.

DSC_0096.jpeg

ThijsVG

Nieuw lid
10 okt 2023
7
1
Bergeijk
Bedankt voor de input allemaal! conclusie is dus dat het in de eindresultaat vooral ook erg afhankelijk is van het voorwerk en de kwaliteit van het stucwerk. Bij een bestaande bouw wordt deze optie wellicht uitgesloten dus dat zou ik moeten gaan nakijken/meten met de waterpas en laser. En anders is er altijd nog de optie een paslat toe te passen. Bedankt allemaal!

ThijsVG

Nieuw lid
10 okt 2023
7
1
Bergeijk
Aan de bovenzijde een lat van 18mm toepassen is ook een goede oplossing inderdaad om te voorkomen dat de deuren met het opendraaien ergens het plafond zal raken

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.569
440
Dordrecht
1 cm los valt niet al te erg op. Ik laat keukens vaak zo maken en stellen, waarbij altijd de vlakheid van het plafond voor het maken wordt ingemeten.

• Leuk
Waarderingen: ThijsVG

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.