Design deur maken

Rob8408

Nieuw lid
12 nov 2018
12
0
Hallo allemaal,

ik zit erover na te denken om dubbele deuren naar ontwerp van Bob Manders na te maken. Zie de foto hieronder.


Nu vraag ik mee een paar dingen af:

1. Welk hout zou ik het beste kunnen gebruiken?
2. Hoe maak ik de verbindingen zo dat ze stevig genoeg zijn? Ik zit te denken aan deuvelen met 12mm deuvels, maar zou dat sterk genoeg zijn?
3. Hoe monteer ik het beste het glas erin. Als het hout gaat werken wil ik natuurlijk niet dat het glas barst... natuurlijk moet het zo onzichtbaar mogelijk erin gezet worden.

ik ben heel benieuwd naar jullie ideeen.

Alvast bedankt!

Groet,

Rob
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
1. Welk hout zou ik het beste kunnen gebruiken?
deze vraag gaat ruimer dan dit ontwerp, alhoewel ze hier héél ter zake is
misschien vind je uit welk hout de collega's hun deuren maken
zelf heb ik goede ervaringen met es en zelfs douglas (maar bij voorkeur de oregon)
stel de deur uit verschillende stroken samen & draai de groeiringen 180°
2. Hoe maak ik de verbindingen zo dat ze stevig genoeg zijn? Ik zit te denken aan deuvelen met 12mm deuvels, maar zou dat sterk genoeg zijn?
daaraan zou ik mij niet wagen
die deuveltjes zijn hiervoor te kort
betere aanpak is een ribbelstok nemen & langere deuvels afzagen
als je daartoe het gereedschap hebt, of dat bij een collega kan doen, kies dan voor een dubbele pen & gat

3. Hoe monteer ik het beste het glas erin. Als het hout gaat werken wil ik natuurlijk niet dat het glas barst... natuurlijk moet het zo onzichtbaar mogelijk erin gezet worden.
glasband + glaslatten langs beide zijden
je kan de glaslatten iets over laten steken & nadien met de stijl + de regels gelijk schuren
Ik denk dat daar een stalen framepje inzit
prima tip
die kan in het midden weggewerkt worden
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Waarom neem je niet gewoon deurplaten van 40 mm dik en zaag/frees je die uit. Kijk voor de speunen eens bij dorma. Hier een linkje (van een oud type, ben er al even uit) DORMA Vloerveer+Cem.Pot Z.Stop (OUD model) BTS75V 10-30NM. | Keller's IJzerhandel B.V..
Is nog best lastig om dit te monteren en af te stellen als je het nog nooit gedaan hebt. O ja er zijn veren voor boven en voor onder. Afhankelijk waar je hem weg moet werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Rob8408

Nieuw lid
12 nov 2018
12
0
Jemig, iets complexer dan ik dacht dus... Bedankt voor jullie ideeën, ik ga eens bedenken of en hoe ik dit ga doen.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Maar ik weet ook nog niet zo goed hoe je dat dan wel gaat maken.. Ik ga ervan uit dat de plaat glas een volledige rechthoek is. Dat geeft boven en onder heel weinig ruimte.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
we zijn hier luidop aan het denken . . .
het glas hoeft slechts net in de stijlen en regels te vallen
die zijn redelijk breed
in theorie zou rob die uit hout kunnen maken
de grepen zijn een ander verhaal
hoe fijner, hoe groter de noodzaak om die uit metaal te maken
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik denk ook dat dit aangeklede glazen taatsdeuren zijn. Een 10 of 12mm gehard glazen plaat in deze maten is aardig aan het gewicht en aan de prijs, dus het lijkt me de goedkoopste optie om die te omkleden. Als je ziet hoeveel ruimte er om die deuren is vrij gehouden, dan is er geen optie om de deur later pas te maken.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Zijn eikenhouten deuren met pen en gat verbinding. Het handvat hoort bij de constructie.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Maar ik verwar de discussie. De originele vraag en bijbehorende deur is natuurlijk makkelijker na te maken. Maar daarvoor zou ik dan een stalen frame maken. Gehard glas is best gewichtig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.