Dempen vibratie / trillingen figuurzaag

kkeus

Nieuw lid
30 mei 2008
7
0
Beste forumleden,

Ik heb al een paar jaar geen werkplaats meer en ook geen garage of schuur. Daarom een 2dehands lintzaagje (tafelmodel) en een figuurzaagmachine gekocht om tijdens de corona beperkingen toch lekker te kunnen knutselen. De figuurzaag is een zware Huvema BS22. Deze loopt wel goed, maar veroorzaakt toch aardig wat vibraties en ik vrees mijn buren knettergek te maken, als ik een wat langer project doe. Ik wil iets maken waardoor ik de trillingen behoorlijk kan dempen. En daarvoor zoek ik mensen met ervaring met dit soort oplossingen. En voordat iemand zegt dat ik die doppen of matten moet gebruiken die ze in de bouwmarkt verkopen t.b.v. wasmachines: Die staan leuk, maar doen geen moer. Heb een niet erge stabiele wasmachine en die danst rustig de hele badkamer door, doppen/matten of niet. Ja hij staat waterpas en ja ik laad deze zo dat alles netjes verdeeld is. Het is gewoon een rotding. Nu terug naar de figuurzaag. Bij mijn vorige baan hadden we in de werkplaats van die harde groene "tegeltjes" onder vlak- en de vandiktebank. Die zijn overkill voor deze figuurzaag en prijzig. Heeft iemand een idee of tips om daar wat aan te doen? Ik denk bijvoorbeeld aan een bak, 10cm diep met los zand en daar dan zo'n "Wasmachine"-mat op. Of wat anders. Heeft iemand tips?

Ik ben benieuwd wat jullie voor oplossingen kunnen aandragen.

Met vriendelijke groet,

Theun

Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.650
303
Je zou de massa kunnen verhogen door de machine bijvoorbeeld stevig op een grindtegel oid te bouten.

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.843
3.466
Ik heb de mijne op een gietijzeren voet van een draaibank geschroeft. Anders ging hij op het hoogste toerental achter jouw wasmachine aan.

Demedtss

Nieuw lid
22 nov 2016
6
0
Gent, België
Dag kkeus,

Normaal zit er ergens vlak bij de motor een contragewicht. Bij mij is dit op de as van de motor. Door jaren gebruik kan het zijn dat die uit balans gaat. Ik zou voorstellen om dit eerst eens te bekijken.
Markeer de huidige positie en pas dan eens aan in beide richtingen. Je zal snel merken wat de juiste richting is.
Hiermee zou je toch de meest storende trillingen moeten kunnen uitschakelen. Verder dempen zou ik dan doen met een zware voet.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.