Demonstratie vlakke beitel

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Is dit iets speciaals? Zo gebruik ik stukken hss vlakbankmes . Ook voor messing.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Nee, ik heb volgens mij alleen gevraagd of het gebruik van een platte beitel iets bijzonders is? Ik ben geen houtdraaier, dus ik was gewoon benieuwd wat er speciaal was aan het gebruik van die beitel. Uit de vrije hand metaaldraaien doe je eigenlijk altijd met een platte beitel en dat doe ik wel al een jaar of 30.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Nee, ik heb volgens mij alleen gevraagd of het gebruik van een platte beitel iets bijzonders is? Ik ben geen houtdraaier, dus ik was gewoon benieuwd wat er speciaal was aan het gebruik van die beitel. Uit de vrije hand metaaldraaien doe je eigenlijk altijd met een platte beitel en dat doe ik wel al een jaar of 30.
Je vorige opmerking kwam in platte tekst wat kort door de bocht over...
Voor de gemiddelde (hobby) houtdraaier is de platte beitel een kriem om er mee te (leren) werken. En vereist veel oefening om er betrouwbaar en zelfverzekerd mee te werken. Een guts is dan meestal makkelijker te hanteren. Dus het is maar hoe je het bekijkt, 'vroeger' werd de platte beitel heel veel gebruikt door productie draaiers dus was het niet apart. Tegenwoordig zijn er niet zo veel productiedraaiers meer...
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu en Wilco Flier

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Is natuurlijk wel ideaal, kan ik het grootste gedeelte van m’n beitels opruimen.
Ik heb maar een probleem, ik kan die platte beitel nog niet zo hanteren en ben bang dat dit ook niet meer gaat komen:p
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Het is gewoon een zaak om meters te maken. Dan krijg je vanzelf het gevoel voor wat je gereedschap doet. Er staat ook ergens op jijbuis een filmpje van een russische dame die van die in elkaar passende poppetjes maakt. Die heeft volgens mij ook maar twee beitels.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Toen ik begon met houtdraaien toen ik 14 was, was mijn belangrijkste informatiebron de website van Harry van Wees. www.de-houtdraaier.nl Hij hamerde toen ook erg op het gebruik van de schuine beitel en ging soms zo ver dat een houtdraaier goed overweg moest kunnen met de platte beitel. Omdat ik toen dacht dat zo hoorde (wist ik veel als 14 jarige) heb ik toen uit den treure geoefend met de platte beitel. Dat was toen wel lastig maar heeft er wel voor gezorgd dat ik de platte beitel redelijk onder controle heb. Maar zo strak en vloeiend als in het filmpje is nog wel een stap verder.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
knap werk. da's mijn goed voornemen voor dit jaar... 10x meer slijpen en de platte beitel meer gebruiken. ik heb vorig jaar een nieuw set beitels gekocht waarbij de platte beitel afgeronde hoeken heeft en heb die mij nog niet meester gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.