Defect in eikenhout, veilig om te gebruiken?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.793
445
Voor mijn huidige werkstuk is het voornaam dat alles uit hetzelfde deel/dezelfde boom komt om kleurverschillen te vermijden. Nu spotte ik echter iets raars...

Kan iemand mij vertellen of dit voor problemen kan zorgen achteraf? Losse jaarring in wording? Het voelt even hard als de rest van het hout.

Foto is wat wazig, maar toch duidelijk genoeg denk ik:

20241217_202938.jpg

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.648
1.088
Riemst
Dit is het gevolg van een infectie van een schimmel of zwam in de levende boom. Heeft geen invloed op de kwaliteit van het hout. Mijn houthandelaar heeft me ooit een hele uitleg gegeven, maar dat is te lang geleden om te herhalen.
De foto in de link is volgens mij wel niet relevant want dat zijn volgens mij honingzwammen. De honingzwam is een parasiet op de boom en tast het hout effectief aan.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.793
445
Dit is het onderste deel van de stam en het wordt geleidelijk aan minder naar boven toe. Klinkt dus als een goede verklaring, bedankt Mathieu!

• Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.648
1.088
Riemst
Ik heb een stam liggen waar in de voet van de boom flinke delen verkleurd zijn. Het hout is ongeschikt om te gebruiken in delen die zichtbaar zijn, maar kwalitatief is er geen verschil te merken. Het is niet zacht of rot.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.