'deep clean' fijnstofmeting

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Hierbij het 4e en voorlopig laatste filmpje (jammer!) van de fijnstof meter APC 3.0 in mijn werkplaats. Dit keer is het een opname van zgn 'deep cleaning' van de werkplaats ivm bezoek morgen... De grote poort (160 mm) van de spaanafzuiger wordt opengezet en de spaanafzuiger aan. Dan doorblazen met perslucht maar vanaf de deur naar de achterkant waar die poort aanwezig is (en de fijnstofmeter).
De grote hobbel in het begin markeert het begin van het doorblazen, in het midden zijn we halverwege en verder naar rechts zien we de meetwaardes afnemen tot onder 'bovengrens' en 'ondergrens'. Bovengrens is 20 mg/m3 van deeltjes tot 1 micrometer, dan start ook de lucht reiniger, ondergrens is 5 mg/m3 van deeltjes tot 1 micrometer, dan stopt de luchtreiniger maar de spaanafzuiger blijft gewoon aan. De spaanafzuiger is van Fedler en voorzien van een microfilter.
Conclusies:
1) hoewel ik netjes probeer te werken blijft er een laagje fijnstof in de werkplaats liggen (het zweeft niet) totdat ik met die deep clean operatie begin.
2) voorlopig: het microfilter van Felder reinigt de lucht net zo goed als de luchtreiniger AP 2.1. voor zover de meting van de fijnstofmeter betrouwbaar is; het zou kunnen dat verder onder de 1 micrometer verschillen zijn die de meter niet opmerkt.
3) het zou interessant zijn om deze meting (en de vorige uit deel 1, 2 en 3) te herhalen met andere merken stofafzuiger / luchtreiniger
4) deze metingen zou je ook kunnen doen in een meer algemene houtwerkplaats zodat er een wat breder beeld ontstaat.Scherm­afbeelding 2024-08-01 om 19.39.01.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Hoi, ik ben wat verbaasd dat er geen (kritische) opemerkingen zijn gemaakt bij dit onderwerp; (alleen) op die manier leer ik wat jullie ervan denken of weten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.385
2.932
Gaanderen
Ik lees dit als een impressie en echt als test. Waarom? Er zijn gewoon te veel variabelen. Ook heb ik zelf zo'n ding en heb gelijke ervaringen. Geen felder stofafzuiging maar een laguna c flux 1.
Ik doe mijn stofmasker op als de ruimte afzuiger aanslaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.385
2.932
Gaanderen
Ja, dat gebeurt. Bij mij zit de meter 50 cm van mijn frees en 1 mtr van mijn zaag. De boven afzuiging van deze twee machines is niet 100% Het duurt wel even voor die aan slaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Ik moet zelf even de afzuiging aan zetten als het mistig wordt. Ik heb verder geen meters, maar je ziet het effect onmiddellijk. Moest vanmorgen even wat vijlpennen zagen van wat stukken oud kozijnenhout. Zak van de afzuiger weer vol, slang van de zaag vol met stukken hout. Dan wordt het snel wat mistig. Dus fijnfilter aangeslingerd. En je kan de in eens de voorkant van de schuur weer zien.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar en wijk0983

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.577
742
Enschede
ingoogni.nl
1) hoewel ik netjes probeer te werken blijft er een laagje fijnstof in de werkplaats liggen (het zweeft niet) totdat ik met die deep clean operatie begin.
"Wat zien ik? Stof!" -- Albert Mol

Wat je ziet zijn die deeltjes die netwel, net niet zweven en net nuiten het bereik van je apparaat vallen.

In een cleanroom "zie" je dat ook, ondanks de neerwaards gericht laminaire luchtstroom over de gehele ruimte. In zo'n ruimte moet je dan ook nog steeds "stof" afnemen. Klasse 100 2x daags droog 1x week vochtig. Klasse 10 meer maals per dag vochtig. En das een beetje dul werk, want je ziet geen stof. Maar het is er wel. Oorzaak, turbulenties door apparatuur en (horizontale) oppervlakken. Nu heb je geen laminaire luchtstroom, dus alles is een graadje of 100 erger. Maar aan de metingen te zien, geen gek resultaat toch. Het lijkt me zo goed te werken als het kan.

Werkplaatsinrichting kan hier nog wat helpen. Alles dat niet stationair is, opbergen in gladde, greeploze, wandkast van vloer tot plafond. Zorgen voor gladde oppervlakken, voor al de wanden (geen onafgewerkt OSB). Geen hanglampen etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.385
2.932
Gaanderen
En bij houtdraaien?
Bij het houtdraaien heb ik geen stationaire afzuiging. Ik schuur grotere werkstukken met een kleine rotex met stofzuiger. Bij klein werk houd ik de stofzuigerslang bij het schuurpapier en dat werkt prima.
Als het goed is schuur je maar kort dus stof valt mee. Ik zal de volgende keer eens kijken wat de meter doet. Wat ik wel weet is dat de ruimte afzuiging binnen tien seconden aanslaat als ik ga spuiten met een verfspuit bus met een airbrush duurt het weer een stuk langer. Ik weet nu dat het belangrijk is om bij het spuiten, ook al is het maar iets heel kleins, een masker te dragen. O ja, ik gebruikte een zwarte spuitbus en het filter is nu zwart.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
839
207
Hoi, ik ben wat verbaasd dat er geen (kritische) opemerkingen zijn gemaakt bij dit onderwerp; (alleen) op die manier leer ik wat jullie ervan denken of weten.
Sluit me aan bij de opmerkingen Knotwilg hierboven. Eigenlijk moet je de lucht in de hele ruimte in beweging krijgen. Dat lukt beter met verdringing (inblazen) dan met afzuigen. Bekend gezegde in deze is: je kunt een kaars wel uitblazen maar probeer maar eens uit te zuigen.
Wat in onze werkplaatsjes kan helpen is zorgen dat aanzuigpunt en uitblaaspunt van afzuiger en ook ruimtefilter zo ver mogelijk uit elkaar te leggen.
En wat ook helpt is uitblaaspunt van schone lucht van de ruimteafzuiger dicht bij de plek waar je werkt, kan niet altijd natuurlijk omdat je meestal meerdere werkplekken hebt, maar dan uitblazen op die plek met de bewerking die het meeste stof/fijnstof veroorzaakt
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Bij het houtdraaien heb ik geen stationaire afzuiging. Ik schuur grotere werkstukken met een kleine rotex met stofzuiger. Bij klein werk houd ik de stofzuigerslang bij het schuurpapier en dat werkt prima.
Als het goed is schuur je maar kort dus stof valt mee. Ik zal de volgende keer eens kijken wat de meter doet. Wat ik wel weet is dat de ruimte afzuiging binnen tien seconden aanslaat als ik ga spuiten met een verfspuit bus met een airbrush duurt het weer een stuk langer. Ik weet nu dat het belangrijk is om bij het spuiten, ook al is het maar iets heel kleins, een masker te dragen. O ja, ik gebruikte een zwarte spuitbus en het filter is nu zwart.
interessant, zo zie je dat de dagelijkse praktijk erg verschilt; ik gebruik da spaanafzuiger (Felder) eigenlijk het meest zowel bij draaien als schuren. Ik heb gemerkt bij draaien dat de luchtreiniger soms aanslaat op fijnstof en dan zet ik de spaanafzuiger aan, mondmasker bij hoge uitzondering.. en inderdaad die fijnstofmeter slaat soms onverwacht aan, gisteren bij het vernevelen van de harder van ca lijm. ik heb trouwens een kleine spuitcabine met koolfilter gemaakt om bijv pennen te kunnen spuiten in de werkplaats. Afzuiging dan weer via spaanafzuiger.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Sluit me aan bij de opmerkingen Knotwilg hierboven. Eigenlijk moet je de lucht in de hele ruimte in beweging krijgen. Dat lukt beter met verdringing (inblazen) dan met afzuigen. Bekend gezegde in deze is: je kunt een kaars wel uitblazen maar probeer maar eens uit te zuigen.
Wat in onze werkplaatsjes kan helpen is zorgen dat aanzuigpunt en uitblaaspunt van afzuiger en ook ruimtefilter zo ver mogelijk uit elkaar te leggen.
En wat ook helpt is uitblaaspunt van schone lucht van de ruimteafzuiger dicht bij de plek waar je werkt, kan niet altijd natuurlijk omdat je meestal meerdere werkplekken hebt, maar dan uitblazen op die plek met de bewerking die het meeste stof/fijnstof veroorzaakt
Bedankt, dan is dus de methode 'deep cleaning' / geforceerd doorblazen zo gek nog niet. Ik ken eig alleen het vb van de collega houtdraaier die een grote blower in een raam heeft gemonteerd en daarmee lucht naar buiten blaast als hij de werkplaats echt schoon wil krijgen; van de andere kant blaast hij lucht erin.. ik imiteer dat alleen gebruik ik de spaanafzuiger om de lucht schoon te maken in plaats van naar buiten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.385
2.932
Gaanderen
Ben ook benieuwd hoe kor hierna kijkt. De reden dat mijn afzuiger niet op de draaibank zit is dat de slang dan in de weg zit. Er ligt al een buis op de kastenwand maar deze moet ik al 3 jaar aansluiten
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Ben ook benieuwd hoe kor hierna kijkt. De reden dat mijn afzuiger niet op de draaibank zit is dat de slang dan in de weg zit. Er ligt al een buis op de kastenwand maar deze moet ik al 3 jaar aansluiten
Ik heb Kor prive gevraagd hoe hij aankijkt tegen het meetresultaat van de Felder tov ‘zijn’ luchtreiniger. Hopelijk reageert hij na zijn vakantie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.