Decoupeerzaagbladen: welke voor wat?

Belgje

Actieve deelnemer
Hallo,
ik heb net een nieuwe decoupeerzaag gekocht, een Bosch professional GST 90 E en een setjes zaagbladen erbij.
Nu vind ik nergens terug welk blad ik best voor welke toepassing gebruik? Welke zijn voor vol hout en welke voor spaanplaten? Welke voor rechte zaaglijnen en welke voor krommingen?

Bedankt voor de info alvast!

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.514
348
Torhout, België
Concreet kun je dus best enkel de rechtse 2 zaagjes op afbeelding gebruiken voor bochtenwerk (want smal). Flauwe bochten kunnen uiteraard wel met bredere zaagbladen. De pendelstand op de decoupeerzaag zorgt dat je sneller kan zagen, maar daardoor krijg je wel een meer gerafelde zaagsnede. Als het precies en glad moet zijn, zet je die pendelstand dus beter af. Je kan bij elk zaagblad wel de code opzoeken, en dan krijg je wat meer uitleg. Voorbeeld:

• Leuk
Waarderingen: Belgje

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
De twee zaagjes er naast zijn grover, maar ook smal. Die zijn voor bochten waar het uiterlijk niet van belang is.

• Leuk

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.855
414
39
Enkhuizen
Gezette tanden zijn voor bochten en snel (lees splinters)
Geslepen tanden (recht) voor net en langzaam (lees strakke zaagsnede).

• Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
En voor beklede platen heb je zaagbladen waar de tanden van naar beneden wijzen. Die zitten niet in de set die je nu hebt. Die zijn voor als je bijvoorbeeld een spoelbak, of kookplaat in een aanrechtblad moet maken.

• Leuk

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.855
414
39
Enkhuizen
En voor beklede platen heb je zaagbladen waar de tanden van naar beneden wijzen. Die zitten niet in de set die je nu hebt. Die zijn voor als je bijvoorbeeld een spoelbak, of kookplaat in een aanrechtblad moet maken.
Ook voor laminaat zijn die handig dan kun je gewoon boven op je laminaat aftekenen en zagen.
Wel op letten dat de voet van de zaag niet krast.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.