Decoupeerzaag hardhout (45mm eiken)

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
Ik heb net de Mafell P1 CC aangeschaft en ging wat test stukjes zagen met het W6 decoupeerzaagblad (downcut blad).
De test was op het hoogste toerental van de machine. Nu lees ik op decoupeerzaagkopen.nl dat een laag toernetal gewenst is bij het zagen van hardhout met de decoupeerzaag.

Wie heeft hier ervaring mee en welk toerental gebruiken jullie bij het zagen van massief hout met een decoupeerzaag.

Alvast bedankt
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Met een downcut zou ik vooral de pendelstand op nul zetten.
Verder ken ik geen decoupeerzagen die een toerentalaanduiding hebben, maar slechts een wieltje met wat getallen erop.
Hiermee bedoel ik dat het lastig communiceren is vwb een concreet toerental. Elk merk zal z'n "eigen wieltje" hebben.
De beste raad die je kan krijgen is "gewoon" te voelen wat je machientje doet tijden het zagen. Niet te veel voorwaartse druk. Laat de machine het werk doen.
Houd vooral neerwaartse druk op de machine tegen het stuiteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
In die shop zullen ze er niet van uit gaan dat je een Mafell hebt met 900 Watt, een absolute topper dus.
Als je met de doorsnee bouwmarkt decoupeerzaag een flinke brok hard hout wil zagen zal je dat met een ander beleid moeten doen dan met je Mafell.
Je zal toch zelf moeten aanvoelen wat prettig werkt en waar de grenzen van de machine liggen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
snelheid maakt niet zoveel uit in principe redelijk snel uitgaande van mijn festool staat die meestal op 4 of 5

Het is veel belangrijker dat je de zaag laat zagen en hem er niet met veel geweld doorheen probeert te drukken
het maak ook heel veel verschil welke richting je zaagt ten opzichten van de draad en hoe grof de vertanding is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als ik met beleid wil zagen, verlaag ik de snelheid. Met beleid bedoel ik een grillig patroon of korte bochten. Als de zaag minder agressief is, laat ze zich beter sturen.
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutWouter

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Je loopt de kans op verbranding van de zaag als je hardhout hoge snelheid en kleine vertanding gebruikt. De laatste is vooral bepalend, naast scherpte.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
299
118
Zuid Holland
Ik heb net de Mafell P1 CC aangeschaft en ging wat test stukjes zagen met het W6 decoupeerzaagblad (downcut blad).
De test was op het hoogste toerental van de machine. Nu lees ik op decoupeerzaagkopen.nl dat een laag toernetal gewenst is bij het zagen van hardhout met de decoupeerzaag.

Wie heeft hier ervaring mee en welk toerental gebruiken jullie bij het zagen van massief hout met een decoupeerzaag.

Alvast bedankt
Ik heb dezelfde zaag en zaagjes. In de praktijk staat hij veelal op 6 als het voor "ff snel" is. Als ik hem "zachter" zet is dat omdat ik heel rustig en precies wil zagen zonder haast. Met dikker hardhout en verlengde zaagjes zet ik hem wel op 4 ofzo.
 

Peer76

Actieve deelnemer
welk toerental gebruiken jullie bij het zagen
Gemakshalve (lees: ongeduldig) gebruik ik vaak de hoogste stand, maar daarbij heb ik al een een Cunex zaagblad in 2 stukken gebroken, dus die wrijvingswarmte is wel een ding om rekening mee te houden.
De juiste vertanding is belangrijk, en de zaag moet het werk doen. En bij veel zaagwerk het zaagje tussendoor gelegenheid geven om af te koelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.