Decorfolie met vouwen toch strak aanbrengen

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
43
12
NL
Dit topic is niet volledig gerelateerd aan hout maar hopelijk kunnen jullie mij voorzien van enkele tips.

Onlangs kocht ik decorfolie voor mijn camper om enkele houten platen en panelen te bekleden. Volgens de handleiding dient dit met spuitlijm geplakt te worden en vervolgens met een aandrukrol strak gerold te worden.

Het probleem is, denk ik, wel duidelijk aan de hand van de foto's: het folie zit vol vouwen omdat deze strak opgerold geleverd wordt. Heeft iemand tips om het folie strak op het hout aan te brengen (plaat op de foto is ongeveer 1m x 45cm)? De eerste poging is mislukt doordat een te groot deel van het folie plakt en de vouwen niet weg gerold konden worden.

Alle tips zijn welkom.


IMG_4101.jpeg

IMG_4099.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_4101.jpeg
    IMG_4101.jpeg
    246,1 KB · Weergaven: 2

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.593
272
Wat is dit voor een folie? Ik ken deze niet, maar kan aan mij liggen.
Ook de term decorfolie komt mij niet bekend voor.

Hpl plaat, á 0,8 mm dik, plak je met bison tix of bisonkit of de spuitvariant van contactlijm.

Heb je een link?
 
Laatst bewerkt:

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.070
437
hilversum
Ik zou gaan voor uitrollen en op spanning brengen en dan verwarmen .
Daarna aanbrengen en goed aanrollen.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.070
437
hilversum
Wat is dit voor een folie? Ik ken deze niet, maar kan aan mij liggen.
Ook de term decorfolie komt mij niet bekend voor.

Hpl plaat, á 0,8 mm dik, plak je met bison tix of bisonkit of de spuitvariant van contactlijm.

heb je een link?
Gok dat het de bouwmarkt folie is die bij de raamfolie ligt.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.593
272
Folie is een ruim begrip.
Ik kan mij niet voorstellen dat je dit slappe spul zelf met spuitlijm moet gaan aanbrengen ondanks dat dat in de handleiding staat.

De 1e keer is mislukt. Was dat met spuitlijm of was de folie zelf (ook) nog eens van een plaklaag voorzien?
 
Laatst bewerkt:

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
43
12
NL
Het gaat om relatief dik folie en is een reproductie wat vroeger is gebruikt door onze oosterburen voor volkswagen campers. Deze instructies heb ik gevolgd, zowel het hout als folie van spuitlijm voorzien.











t2-folie-hemel-westfalia-300-m-x-125m-top~2.jpg
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.498
712
Enschede
ingoogni.nl
Ik zou de rol afrollen en het materiaal met wat gewichten op de hoek vlakhouden. Het geheel lekker in het zonnetje leggen. Of het werkt is een beetje van de kunsstof afhankelijk. Eventueel met een gewone haarfohn verwarmen, niet met een verfafbrander.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.