Decoratiegereedschap: Synchronisatie?

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Je ziet wel eens van die mooie motiefjes op houtdaaiwerk: regelmatige patronen rondom, die worden aangebracht met kartelwieltjes of freesjes in een houder.
Voorbeelden zijn de 'Decorating Elf - Henry tailor ' en de Sorby 'Texturing Tool'.
Wat ik me afvraag is waarom die gereedschappen een goede afdruk kunnen geven als de omtrek van de contactcirkel tussen het werkstuk en het karlelwiel niet een veelvoud is van de afstand van de tanden op het kartelwiel.
En verder: Werken die dingen een beetje in de praktijk?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
Wat ik me afvraag is waarom die gereedschappen een goede afdruk kunnen geven als de omtrek van de contactcirkel tussen het werkstuk en het karlelwiel niet een veelvoud is van de afstand van de tanden op het kartelwiel.
Omdat je geen "halve afdruk" kunt maken.
Neem een velletje ruitjespapier met 1cm ruitjes. knip er een strookje af van 10,5 cm. Maak er een cirkeltje van. Je hebt nu 10,5 hokjes. Als je er 11 had gehad, bij de zelfde omtrek, was de helft van het laatste hokje over de helft van het eerste hokje gekomen en heb je twee ongelijke afdrukken over elkaar.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Omdat je geen "halve afdruk" kunt maken.
Neem een velletje ruitjespapier met 1cm ruitjes. knip er een strookje af van 10,5 cm. Maak er een cirkeltje van. Je hebt nu 10,5 hokjes. Als je er 11 had gehad, bij de zelfde omtrek, was de helft van het laatste hokje over de helft van het eerste hokje gekomen en heb je twee ongelijke afdrukken over elkaar.
Precies! Dat bedoel ik! Als je strookje in plaats van 10.5 cm 10.33 cm is, heb je na 2 rondgangen twee afdrukken en na 3 rondgangen heb je er 3, maar zo lijkt het hier niet te werken. Als het patroon op een deksel wordt gezet, en er dus geen eenduidige verhouding is, ontstaat er toch een sluitend patroon. Rara wat is hier aan de hand?
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Volgens mij is het enigszins vergelijkbaar met draad strelen - het geval 'dwingt' zichzelf in een zodanige hoek dat het patroon 'past' - om het even kort door de bocht te stellen...
Dat zal het inderdaad moeten wezen denk ik. Bij een klein verschil glijdt de snijder 'weg' in een groef die eerder gemaakt is en maakt die wijder. Zo stelt zich een evenwicht in.
 
  • Leuk
Waarderingen: zaag

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.