December Challenge verplaatst naar archief

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.408
2.057
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb de December Challenge verplaatst naar het archief, zo ziet het forum er weer wat normaler uit.

Deze Challenge is opgezet door een aantal forummers o.l.v. @Wim Kluck en de jury zoals altijd in handen van @Henk H. Dank voor alle werk en inspanning. Deze Challenge was oorspronkelijk bedoeld voor de Open Dag Hout, toen die verviel is er op deze manier vorm aan gegeven.

Het aantal deelnemers viel me niet mee, ik had het er eergisteren nog over met Wim. We horen graag wat voor Challenge er moet komen om het voor meer forummers leuk te maken om mee te doen!

jaap

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
458
269
‘s-Hertogenbosch
@jaap , misschien een idee om de laatste Challenge versie te herhalen????, de categorieën die erin zaten zijn op zich niet verkeerd.
Gepruikt hout om bewust te maken dat er zoveel rommel nog bruikbaar is….
Gereedschap voor de creatieve en innovatieve.
Vrije categorie voor degene die met bovenstaande niet zo veel hebben
Misschien nog een uitbreiding :
Gebruiksvoorwerpen .

Misschien dat de ideeën hierover uiteen lopen, is misschien een poll een uitkomst????

Met vriendelijke groeten,
John

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.893
3.225
Gaanderen
Ik denk toch dat we moeten kijken of we wat anders kunnen doen. Het is al enige jaren dat de deelname aan dit soort wedstrijd/challenge tanende is. Ideeën blijven welkom en we zullen het wel

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.842
497
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Probeer eens een volledig vrije challenge, geen regels..?

Wat mij vaak weerhoud om mee te doen is (priori)tijd. Ik heb al zoveel achterlopende projecten die nog af moeten, eigenlijk al hadden moeten starten of andere (huis)klussen. Om vervolgens dan de tijd en energie te besteden aan iets willekeurigs te besteden om aan de challenge mee te doen, is voor mij een drempel. Wellicht heeft zo ieder z'n reden.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.893
3.225
Gaanderen
Wilco, we zullen het zeker meenemen. Categorie 3 was dit jaar voor alle werkstukken die niet aan cat 1 en 2 voldeden. Dus categorie 3 was volledig vrij. Toch niet geheel vrij, want het werkstuk moest wel recent gemaakt zijn.
Ook moet het werkstuk van hout zijn. Uitgezonderd zelfgemaakte gereedschappen en gerevitaliseerd gereedschap.
Persoonlijk vind ik ook niet dat je oudere werkstukken moet laten meedoen, al is dat moeilijk te controleren.
Als we in januari starten dan zijn er 11 maanden te gaan voor de volgende opendag hout. Dat moet voor de meeste van ons voldoende zijn om iets af te krijgen.
De doelstelling is om zoveel mogelijk deelnemers te krijgen. Dus ik denk wel dat je al kan beginnen.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.897
1.076
Omgeving Eindhoven
Het aantal deelnemers viel me niet mee
Ik ben daar helaas ook 'schuldig' aan. 🫣 Was vol goede moed begonnen, maar de combi LongCovid, drukte op het werk, andere prioriteiten, kou in de werkplaats etc hebben ervoor gezorgd dat ik wekenlang zei "komend weekend ga ik m'n werkstuk afmaken" om vervolgens op zondagavond te constateren dat ik er nog zo ongeveer niets aan had gedaan omdat er iets anders tussen was gekomen, of ik gewoon geen energie had gehad om er mijn aandacht bij te houden die er wel voor nodig was.
En ik moet wel zeggen dat, toen de ODH werd afgelast (en er meer tijd kwam om het af te maken), de druk van de ketel ging en dus de prioriteiten verschoven werden. Waardoor ik er juist niet meer de focus op had om het af te maken, tot een paar weken voor de nieuwe deadline...

Maar hoe we kunnen zorgen voor meer deelname voor een volgende keer (inclusief mezelf 🤓), geen idee. Waarschijnlijk had het voor mijzelf wel gescheeld als de deadline ook een fysieke ODH was geweest, ik denk dat ik er dan toch meer prio aan had gegeven dan nu. Dus ik hoop ook daarom wel dat de ODH volgend jaar wel kan doorgaan.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

bakkerl

Nieuw lid
30 jun 2022
21
7
fctsZ7Mnr1ArTuqO0tq1
Ik kan alleen voor mezelf verklaren waarom ik niet mee doe / heb gedaan.

Voor mij is de houtbewerking een van de onderdelen van mijn hobby. En dat is niet puur gericht op hout. Voor mezelf ben ik meer aan het knutselen om voor mezelf (of voor gezin) leuke dingen te maken. En dat kan met hout, maar als ik denk dat de 3D printer dat beter kan, dan zal het van plastic worden. Moet het meer krachtiger zijn, dan ga ik wel wat ijzer of staal gebruiken. En als er wat electronica in moet, solderen en programmeren we het wel bij elkaar. Hout is dus een middel, niet het doel.

Daarnaast omdat het voor mij dus soms breed gaat en mijn doelen dus anders zijn, zul je dit ook soms zien in de resulaat. Ik kijk meer functioneel dan dat het mooi moet zijn. Waarik met mijn afwerking het een 7.5 geef, zal een ander (professioneel) het een 3 gaven. En als een challenge dan wordt beoordeeld op het 'mooi' zijn, waarom zou ik er dan aan beginnen.

En soms doe ik dan voor mezelf wel een uitdagend projectje. Al nemen deze dan soms wel meer dan 1000 uur (even lekker overdrijven) in beslag. Juist omdat het een uitdaging is om met nieuwe dingen beig te zijn. Nieuwe dingen zijn leuk om te leren en geven ook weer nieuwe inzichten. Daar zit voor mij dan de uitdaging. Een zelfde project zou door iemand anders in minder dan 10 uur gedaan kunnen worden (als ik het soms inschat). En dan met de eerdere opmerking dat ik het als een 7.5 zie en een ander het als een 3...

En of je dat wil, of hoe je dat kunt meenemen in een challenge, daar kan ik je niet zo snel een antwoord opgeven.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.893
3.225
Gaanderen
Functionaliteit kan ook een van de criteria zijn. In een competitie zal dit niet het enige criterium zijn.
Het doel is om hier mee werkstukken te zien te krijgen. Liefst van zo veel mogelijk leden.
Een heel andere insteek zou kunnen zijn een soort proeve van bekwaamheid. In deze proeve moeten bepaalde technieken gebruikt worden. Zo voor de vuist weg, maak een houten hamer/klopper. Maak een kistje met zwaluwstaarten. Maak een kruishout en maak een schaaf. Dit zijn zomaar wat ideeën. Beloning kan zijn een extra symbool of tekst waar bij mij oud hout staat.
Het lijkt me fijn om de diverse ideeën te peilen en dan een beslissing te nemen en dan kunnen we starten in de tweede helft van januari.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.