De Veritas slijphulp voor korte (schaaf)beitels: evaluatie eerste gebruik!

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik moest de beiteltjes voor m'n twee nieuwe spookschaafjes nog slijpen voordat ik ze kon gebruiken. Dat moment was vanmiddag daar:eek:.
Eerst de slijphoek even gecontroleerd van de beiteltjes zoals geleverd = 25 graden. De beiteltjes zijn vrij dik, ik schat vlug een mm of 3.IMG_0658.jpg
Dan is het eigenlijk een vrij simpele procedure: slijphulpmiddel op 25 graden in de afstelhulp leggen, beiteltje met de snijkant in de groef leggen die het dichtst bij de dikte komt en dan met de twee kikkerplaatjes vastklemmen. klaar!
IMG_0660.jpg
Dan leg ik het plastic vulplaatje onder het loopwieltje om een secundaire snijhoek van 27 graden te krijgen. Een paar haaltjes over de 1000 grit zijde van m'n diamantsteen en dan even afstroppen om een eventueel braampje te verwijderen. Klaar. Met deze beiteltjes kan ik me scheren (in geval van nood;).
Conclusie: instellen en gebruik zijn een fluitje van een cent. De beide kikkerplaatjes geven voldoende klemkracht om de korte beiteltjes netjes op hun plek te houden en het slijphulpmiddel zelf is gemakkelijk vast te houden: kracht is niet nodig. Zeker een aanbeveler voor mensen met niet zoveel kracht in de vingers. Zo'n kort beiteltje uit de hand slijpen kan natuurlijk ook, maar dan heb je wel sterke vingers nodig om dat beiteltje goed vast te houden. Voor mij is de drempel om ook de korte beiteltjes regelmatig te slijpen weer een stuk lager geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.