De Shaper Bench Pilot introductie op de Ligna in Hannover

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.581
2.366
Terkaple
www.woodworking.nl
De eerste beelden van de Shaper Beach Pilot, een uitbreiding voor de Origin om deze zelfstandig te laten frezen. Het is een een soort X-Y tafel waar je de Origin aan koppelt. De X-y tafel neemt de beweging van de handen over en de Origin blijft zichzelf corrigeren. Je kunt het om de workstation zetten en er is een plaat beschikbaar, met een pootje om zo nog een iets groter oppervlak te kunnen bewerken. Aan je Origin komt een extra beugel, die er altijd aan kan blijven zitten en die haakt je in de Bench Pilot . De camera leest dan automatisch een code op de Bench Pilot en daarmee koppelt de Origin automatisch draadloos met de Bench Pilot, dat is echt slim gemaakt. Autopass is wel noodzakelijk. Er staan 2 machines op de Ligna, dat zijn nog test modellen. De echte gaan deze maand in productie en zijn vanaf eind augustus te leveren.

Meer nieuws later deze week, incl interview met de ontwerpers. Ik sta een weekje met Shaper op de Ligna en er zijn naast de vaste Duitse medewerkers ook 4 uit Amerika over om alles te begeleiden.

IMG_4562.jpeg

IMG_4560.jpeg

jaap

Fraké

Actieve deelnemer
22 jun 2023
60
34
Zuid-Holland
Gaaf.

Zo te zien kan de Origin ook van pad naar pad. Ik zag een ander icoon op het scherm als het zich verplaatst.

Hoe communiceert de Origin met Bench Pilot? Bluetooth?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.946
931
Enschede
ingoogni.nl
Wat is nu (nog) het verschil met een gewone cnc? Even afgezien van kosten en van de complexiteit van twee xy bewegingen op elkaar gesuperponeerd?

(Die klem aan de voorkant bevestigd mij in m'n idee om een kleine cnc op een workmate te monteren (als er ooit een komt))

rik

Post veel
8 nov 2010
834
165
Wat is nu (nog) het verschil met een gewone cnc? Even afgezien van kosten en van de complexiteit van twee xy bewegingen op elkaar gesuperponeerd?

(Die klem aan de voorkant bevestigd mij in m'n idee om een kleine cnc op een workmate te monteren (als er ooit een komt))
Een mogelijk voordeel is dat je de cnc naar het werk kan brengen.
Graveren van een inbouwmeubel is bijvoorbeeld mogelijk.
Een ander voordeel kan zijn dat je hoge objecten kan bewerken. Uiteraard hout verbindingen, maar bijvoorbeeld ook een tekst graveren op een gedenkteken dat te hoog is om onder de cnc te leggen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.