De restauratie van mijn antieke gatensteekmachine

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20220904_194758.jpg

20220904_194807.jpg

Vandaag overgenomen van een mede-woodworker. Moest er een flink eindje voor rijden, maar deze machine zal de trigger treatment krijgen. Ditmaal wil ik het spuit/verfwerk niet uitbesteden, deze machine is klein genoeg dat ik dat zelf aandurf. Ik ga hem geheel demonteren, alles nalopen, alles ontroesten en dan opnieuw van verf voorzien vooraleer hij weer volledig opgebouwd word. Ook deze krijg een frame onderop en een mooie plek in de werkplaats. De beitels zijn er nog bij en hoeven alleen maar schoon en scherp gemaakt te worden.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
WhatsApp Image 2022-09-26 at 18.18.16 (1).jpeg

WhatsApp Image 2022-09-26 at 18.18.16 (2).jpeg

WhatsApp Image 2022-09-26 at 18.18.16.jpeg

WhatsApp Image 2022-09-26 at 18.18.16 (3).jpeg

Wat een heerlijk simpele machine. 20 minuten met een Bahco en de boel ligt al vrijwel helemaal uit elkaar.

WhatsApp Image 2022-09-26 at 18.18.18.jpeg

Ik krijg alleen de as waar de hefboom over draait niet uit het frame, en mijn overmaatste poelietrekker past zelfs niet. Verder is alles los gekomen zonder gezeur.

Volgende stap is een grote bak, flink wat azijn en daarna een (on)gezonde hoeveelheid verfafbijt. Zodra het frame kaal is ga ik alles schuren en voorbereiden voor de verflaag. Er hoeft in principe niks echt gerestaureerd te worden. Ik heb al een plekje in de werkplaats gekozen waar hij komt te staan, wellicht maak ik er nog wel een frame onder gewoon voor de stevigheid en demping (gietijzer direct op beton vind ik niet prettig).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, de laatste stukken die vast zaten, zitten dat nu niet meer. Met wat kunst en vliegwerk heb ik de grote as er ook uit en is de beitelbevestiging ook helemaal gedemonteerd. Nu even een grote afsluitbare bak regelen om alles in de roestafweek te leggen :).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20220927_183441.jpg

20220927_183447.jpg

Mijn schuurspons met sop zat na de eerste veeg al vol met rotzooi, ook al heb ik eerst de staalborstel gebruikt. Toch zo goed en zo kwaad als mogelijk was het vet overal af gepoetst en vooral tussen de tandwielen alle meuk verwijderd.

Ik verwacht donderdag enige zon, dus dan spuit ik het frame en de grote stukken nog even met de hogedrukspuit af buiten op de oprit. Daarna moet ik maar eens met afbijt aan de slag.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zoals altijd bij mij wijzigen plannen wel eens :). Gelukkig was het omdat ik gewoon heel veel andere projecten heb (af)gemaakt in de tussentijd, maar nu ik de werkplaats even aan kant had heb ik toch even doorgepakt.

20230603_155156.jpg

Alle grote delen dik ingesmeerd met HG anti roest middel. Dat heb ik enkele uren laten bakken en daarna alles afgespoten met de tuinslang. Nou, dat spul doet echt wat er op het label staat, en er is geen spoortje roest meer te bekennen. Morgen ga ik alles in de hammerite zetten, een combinatie van zwart en rood, net zoals de lintzaag.

De kleinere delen ga ik in een bak leggen met datzelfde middel maar dan aangelengd met water zodat ze straks ook klaar zijn voor verwerken. Ik heb een simpel frame gemaakt en in de zwarte teer gezet, wat wieltjes eronder, en dan gaat als verrijdbare basis dienen voor deze machine.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik blijf dit soort reportages erg leuk vinden. Je leert op deze manier je machine van binnen en buiten kennen.
Eigenlijk was ik dit draadje al lang weer vergeten en verkeerde in de veronderstelling dat deze al af zou zijn. De lintzaag was relatief snel klaar. Gelukkig las ik dat bij trigger ook wel eens een project blijft liggen. Nou dat gebeurd bij mij (te) ook vaak.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De lintzaag heeft me 2 jaar gekost :p deze gatensteek staat hier nog 'maar' een half jaar ;).

En dank, trouwens. Het is wat meer werk om het allemaal vast te leggen maar leuk dat anderen er op deze manier ook plezier aan beleven. Het is ook leerzaam inderdaad en ik hoop dat meer mensen aangemoedigd worden om machines een tweede leven te geven.

Tegenwoordig is het al een uitdaging om langer dan 2 jaar met je smartphone te doen, laat staan dat machines nog onderhouden worden om 100 jaar oud te worden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639 en Wim Kluck

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Deze delen zijn reeds behandeld en ga ik nog opschuren voor ik ze verf:

1685884642921.png

en het frame staat reeds in de zwarte hammerite:

1685884676354.png

dat wat glijdelen zijn heb ik uiteraard niet geverfd, die ga ik als de boel uitgehard is mooi opschuren. Alle delen die moeten glijden zullen met EP2 vet gedaan worden, dat werkt voor de lintzaag ook heel erg goed namelijk. Zoals u ziet zit er reeds een frame onder met wielen - draagkracht 500kg per stuk (de lintzaag heeft hier ook op gestaan voor transport naar de definitieve plek). De machine zelf weegt om en nabij de 200-250 kilo (schatting mijnerzijds) maar er moet natuurlijk ook een stevige houten balk op kunnen liggen.

Ik ga er een houten balk bij maken met een lip die je aan de voor- en achterzijde (of zijkanten, misschien handiger) eronder kunt schuiven en dan vastzetten, zodat de machine bij gebruik niet kan rollen/schuiven. Indien ik de ruimte kan vinden om zowel deze als de werkbank mee te nemen naar de open dag is dat misschien wel een leuke opsteker voor de bezoekers.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
En omdat deze machine niet 'kant en klaar' gespoten aangeleverd is via een extern bedrijf, gaat het opbouwen wat langzamer uiteraard. Het werk zit hem o.a. in het goed gangbaar maken van glijdelen maar ook het verven uiteraard, schoonmaken schroefdraden, bouten, schroeven...

1685959499971.png



1685959517336.png

het zijn lang niet zo veel onderdelen als de lintzaag (en ook een stuk minder zwaar, al is dat relatief) maar ik zal hier ook wel wat schuurwerk aan hebben, omdat bepaalde delen echt wel wat averij en troep hebben verzameld over de jaren (van 1915 tot nu, als ik de folder moet geloven). Dit ding is dus nog ouder dan de lintzaag! Ik heb nu al zin om hem te gebruiken :).
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en Roel22

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
@Ruben houtklusser hoe heb jij de verf aangebracht? Poedercoat? Ik merk dat metaalverf met een kwast soms toch echt wel een uitdaging is, ik krijg de gladde vlakken niet echt netjes, ondanks dat de verf wel uitvloeit bij het aanbrengen om kwastsporen pogen te verbergen. Het is een beetje een domper vanwege alle moeite die ik erin steek, dat de verf echt wel duidelijk een minpuntje is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.