De lintzaag: Haat - Liefde?

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Hey allemaal,

Ik heb een prachtige lintzaag van SCM in mijn werkplaats (kleinste model s 45 n , die mannen van Rogiers doen net of dat speelgoed is :) ) waar ik een absolute haat liefde relatie mee heb. Het probleem, als zo vaak, is drift.

Ik heb in de tussentijd:
- elk mogelijk YT filmpje over bandsaw setup gezien en toegepast (volgorde: juiste plaatsing van lint op bovenwiel, opspannen, geleiders vanachter net niet, geleiders aan de zijkanten van het lint ook net niet)
- Bandsaw buddy gekocht om het geheel parallel te krijgen
- Tafel parallel gezet
- Geleider recht gezet
- nieuwe linten gekocht

Nu was ik de afgelopen dagen 15 balken afrormosia aan het schulpen, elk in 3 stukken. De balken zijn rond de 1m5 lang. Nu begint de zaag weer te driften en ik zie maar drie mogelijkheden:

- Lint is bot: Lint was hiervoor zo goed als nieuw, kan een lint zo snel bot zijn?
- Ik plaats mijn lint op de verkeerde plaats op het wiel. Het is hier ookal serieus gedocumenteerd dat USA lintzagen een gebogen wiel hebben en de Europese normaal een vlak. Daarom zou op een USA lintzaag het lint meer naar het midden moeten geplaatst worden. Mijn gebruikshandleiding beschrijft dat ik het lint op de rand moet plaatsen, met de tandjes net buiten de wielen. Als ik meet dan zie ik wel dat deze wielen ook een lichte kromming hebben. Ik ga er van uit dat die mannen wel weten hoe hun lintzaag gebruikt moet worden, nee?
- Eventueel te weinig spanning op het lint? Ik heb wel de indruk dat er best wat spanning op staat, moeilijk te meten natuurlijk

Heeft iemand de gouden hint voor me? :)

Bedankt,
Alexander
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.158
1.023
Mijn Hammer N3800 heeft een vergelijkbaar "probleem". Ik zet hier probleem tussen aanhalingstekens, want het is zowel een probleem als een sterkte. Bij het instellen van het lint op de Hammer is de Hammer zeer vrijgevig. Het maakt niet heel veel uit waar je het lint spant, het blijft toch wel op het wiel. Dat maakt het installeren van het lint veel gemakkelijker (= sterkte). Maar de Hammer heeft iets afgeronde wielen. Dat maakt dat de plaats van het lint uitmaakt of het lint parallel loopt met de langsgeleider. Dat is dan gelijk het nadeel van de machine (en mogelijk ook van de SCM): je moet het lint exact op de juiste plek op het wiel zetten om evenwijdig met de langsgeleider te zijn. Dat is bij de Hammer veel meer naar het midden dan dat in de handleiding staat. Ik gebruik een UJK Bandsaw Buddy om te kijken of het lint parallel staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: alexandervanbaelen
7 mrt 2015
1.146
366
P'beek
Ik heb het gevoel dat het vooral een liefde-verhouding is. Een lintzaag, met mijn hele beperkte ervaring inmiddels met een Inca 260 moet je “Leren kennen” maar is een ontzettend veelzijdige machine.

Er zijn zoveel afstellingkjes die je verkeerd kan doen laat staan de verschillende instellingen voor het type zaaglint. Inmiddels 1x een ander lint erop gedaan en naar eer en geweten alles ingesteld maar uiteindelijk wordt je er handiger in.

Qua schulpen en drift, te weinig spanning inderdaa, geleiders niet goed afgesteld (toch iets van een hoek erin? of toch een verkeerd/bot lint.

Positie van de tanden van het lint zitten bij mij net voor de bolling op het wiel zodat daar ter plaatsen de spanning ook het hoogst is (en ie hopelijk recht zaagt)
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
640
209
Zutphen
Probeer eens zonder geleider te schulpen. Ik merk dat je met geleider anders het hout beweegt dan met
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.344
510
Dat verlopen van de zaagsneden voorkom je het beste door met een zo breed mogelijk lint te schulpen.
maar ik ken alleen de grote profesionele maschines uit eigen ervaring

wat ik wel eens deed bij hooge planken is ze eerst aan beide kanten zo diep mogelijk inzagen op de zaagtafel dan maak je als het ware extra geleiding voor het lint
 

avos

Post veel
10 nov 2008
789
125
omg Haarlem
Wat voor lint gebruik je? Bij herzagen is een daarvoor geschikt lint van belang, dus de randafstand redelijk ver van elkaar en zoals hiervoor aangegeven een zo breed mogelijk lint.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.039
895
Oss
Wat ook wil helpen is het hout langzamer doorvoeren.
De zetting van het lint en/of de scherpte van de tanden links/rechts is niet gelijk meer waardoor de drift ontstaat.
Als je nu langzamer doorvoert, gaat het meestal beter.
Je kunt ook nog de geleider aanpassen aan de drift.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.039
895
Oss
Mijn Hammer N3800 heeft een vergelijkbaar "probleem". Ik zet hier probleem tussen aanhalingstekens, want het is zowel een probleem als een sterkte. Bij het instellen van het lint op de Hammer is de Hammer zeer vrijgevig. Het maakt niet heel veel uit waar je het lint spant, het blijft toch wel op het wiel. Dat maakt het installeren van het lint veel gemakkelijker (= sterkte). Maar de Hammer heeft iets afgeronde wielen. Dat maakt dat de plaats van het lint uitmaakt of het lint parallel loopt met de langsgeleider. Dat is dan gelijk het nadeel van de machine (en mogelijk ook van de SCM): je moet het lint exact op de juiste plek op het wiel zetten om evenwijdig met de langsgeleider te zijn. Dat is bij de Hammer veel meer naar het midden dan dat in de handleiding staat. Ik gebruik een UJK Bandsaw Buddy om te kijken of het lint parallel staat.
Ik snap het gebruik van deze UJK buddy niet echt.
Wat is het voordeel hiervan?
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.158
1.023
Ik snap het gebruik van deze UJK buddy niet echt.
Wat is het voordeel hiervan?
Je klikt deze op het zaaglint dmv de magneten. Door de lengte van de Buddy wordt een afwijking tegenover de langsgeleider duidelijk en kun je de langsgeleider of het zaaglint bijstellen, zodat ze evenwijdig aan elkaar lopen. Zie video (vanaf 24 minuut 20 seconden):

 
  • Leuk
Waarderingen: Tompro

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.039
895
Oss
Ik heb dit eens bekeken, maar dit werkt in principe alleen als je een perfect geslepen en gezet zaaglint hebt.
Ik gebruik dan liever de manier van een lijn evenwijdig aan de zijkant van een plankje en dan precies over dit lijntje zagen. Dan kun je de geleider precies volgens het lint dat je gebruikt instellen.
Heb hiervoor de geleider ook aangepast, zodat ik zelfs een flinke drift kan corrigeren.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
wat ik wel eens deed bij hooge planken is ze eerst aan beide kanten zo diep mogelijk inzagen op de zaagtafel dan maak je als het ware extra geleiding voor het lint
goed idee om de lintzaag te ontlasten
volgens hetzelfde principe plaatst ik een kleine zaag op mijn vaste top & zaag ik de balken langs beide kanten in zodat in het midden nog 1 tot 2 cm hout blijft staan
pas daarna door de lintzaag
dat geeft de meeste rechte snede met het minste zaagverlies
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
619
61
Provincie Zeeland
goed idee om de lintzaag te ontlasten
volgens hetzelfde principe plaatst ik een kleine zaag op mijn vaste top & zaag ik de balken langs beide kanten in zodat in het midden nog 1 tot 2 cm hout blijft staan
pas daarna door de lintzaag
dat geeft de meeste rechte snede met het minste zaagverlies
waarom op de frees en niet gewoon op de zaag? Kunnen er standaard zaagbladen op de freesmachine?
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
619
61
Provincie Zeeland
Hey allemaal,

Ik heb een prachtige lintzaag van SCM in mijn werkplaats (kleinste model s 45 n , die mannen van Rogiers doen net of dat speelgoed is :) ) waar ik een absolute haat liefde relatie mee heb. Het probleem, als zo vaak, is drift.

Ik heb in de tussentijd:
- elk mogelijk YT filmpje over bandsaw setup gezien en toegepast (volgorde: juiste plaatsing van lint op bovenwiel, opspannen, geleiders vanachter net niet, geleiders aan de zijkanten van het lint ook net niet)
- Bandsaw buddy gekocht om het geheel parallel te krijgen
- Tafel parallel gezet
- Geleider recht gezet
- nieuwe linten gekocht

Nu was ik de afgelopen dagen 15 balken afrormosia aan het schulpen, elk in 3 stukken. De balken zijn rond de 1m5 lang. Nu begint de zaag weer te driften en ik zie maar drie mogelijkheden:

- Lint is bot: Lint was hiervoor zo goed als nieuw, kan een lint zo snel bot zijn?
- Ik plaats mijn lint op de verkeerde plaats op het wiel. Het is hier ookal serieus gedocumenteerd dat USA lintzagen een gebogen wiel hebben en de Europese normaal een vlak. Daarom zou op een USA lintzaag het lint meer naar het midden moeten geplaatst worden. Mijn gebruikshandleiding beschrijft dat ik het lint op de rand moet plaatsen, met de tandjes net buiten de wielen. Als ik meet dan zie ik wel dat deze wielen ook een lichte kromming hebben. Ik ga er van uit dat die mannen wel weten hoe hun lintzaag gebruikt moet worden, nee?
- Eventueel te weinig spanning op het lint? Ik heb wel de indruk dat er best wat spanning op staat, moeilijk te meten natuurlijk

Heeft iemand de gouden hint voor me? :)

Bedankt,
Alexander
Ik vind de bandsaw setup van Alex Snodgrass erg goed. Sinds ik die instellingen op m'n lintzaag toegepast heb, zaagt hij toch een stukje beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marco78

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
waarom op de frees en niet gewoon op de zaag? Kunnen er standaard zaagbladen op de freesmachine?
vooral de vorm/sectie van het hout bepaalt dat, maar ook het comfort + de veiligheid bij het zagen
voor panelen van bv keukendeuren neem ik 8 mm als nettodikte
daarvoor vertrek ik van 13 mm bruto, haaks schaven, verlijmen, en dan in 2 keer tot 8 mm schaven
het hout dat ik daartoe gebruik, is 40 of 52 mm dik
uit 40 mm haal ik 2 diktes
uit 52 3
de planken zijn tot 150 mm breed
zo'n sectie ligt op de zaagtafel minder stabiel dan aan de frees, omdat ze bij het zagen op haar kant van 40 mm voortschuift
omdat het zaagblad niet volledig door de plank gaat, duwt het de plank wel eens omhoog
bij zagen aan de freesas ligt de plank op haar breedte, die groter is
dat beweegt makkelijker + veiliger
bovendien kan ik dan mijn aandrijver gebruiken, waardoor ik een continue & rechte snede maak
dat is veel veiliger
de planken zaag ik langs de 2 kanten in, waarna in het midden nog zo'n 2 cm blijft staan
daarna gaan ze vlot door de lintzaag

standaardzaagbladen op de top ?
mijn top is 30 mm
zonder uitgebreid zoeken vond ik daarvoor zagen van 190 mm
uiteraard moet je beschermkap zo groot zijn, ofwel maak je er zelf een op grootte
misschien bestaan er nog kleinere
bij eentje van 120 mm heb ik ooit het asgat van 20 naar 30 mm laten uitboren
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Mijn Hammer N3800 heeft een vergelijkbaar "probleem". Ik zet hier probleem tussen aanhalingstekens, want het is zowel een probleem als een sterkte. Bij het instellen van het lint op de Hammer is de Hammer zeer vrijgevig. Het maakt niet heel veel uit waar je het lint spant, het blijft toch wel op het wiel. Dat maakt het installeren van het lint veel gemakkelijker (= sterkte). Maar de Hammer heeft iets afgeronde wielen. Dat maakt dat de plaats van het lint uitmaakt of het lint parallel loopt met de langsgeleider. Dat is dan gelijk het nadeel van de machine (en mogelijk ook van de SCM): je moet het lint exact op de juiste plek op het wiel zetten om evenwijdig met de langsgeleider te zijn. Dat is bij de Hammer veel meer naar het midden dan dat in de handleiding staat. Ik gebruik een UJK Bandsaw Buddy om te kijken of het lint parallel staat.
Hey L.N., bedankt voor je ervaring te delen. Ik gebruik zelf ook zo'n bandsaw buddy. Eerst omdat ik wat radeloos was en dit als laatste middel zag. Nu ik het éénmaal heb vind ik het zeker een handig tool. Ik begrijp natuurlijk wel de opmerking van @handig18 dat dit vooral bij nieuwe linten goed werkt. Wat ik wel interessant vind is om te horen dat je zelf dus ook afwijkt van de handleiding van Hammer ivm de plaatsing van het lint.

Aangezien niemand liet weten dat het normaal zou kunnen zijn dat een lint na 15 balken Afrormosia bot zou kunnen zijn ga ik er maar van uit dat het hier niet perse aan zou kunnen liggen. Ik ga dus maar eens proberen om het lint meer richting het midden te plaatsen. Momenteel gebruik ik een lint van Lintzagenopmaat.nl, Freshcut, 6TPI 13mm breed. Heb ook nog een 23 mm lint liggen, dat zal ik daarna eens proberen.
Ik heb het gevoel dat het vooral een liefde-verhouding is. Een lintzaag, met mijn hele beperkte ervaring inmiddels met een Inca 260 moet je “Leren kennen” maar is een ontzettend veelzijdige machine.

Er zijn zoveel afstellingkjes die je verkeerd kan doen laat staan de verschillende instellingen voor het type zaaglint. Inmiddels 1x een ander lint erop gedaan en naar eer en geweten alles ingesteld maar uiteindelijk wordt je er handiger in.

Qua schulpen en drift, te weinig spanning inderdaa, geleiders niet goed afgesteld (toch iets van een hoek erin? of toch een verkeerd/bot lint.

Positie van de tanden van het lint zitten bij mij net voor de bolling op het wiel zodat daar ter plaatsen de spanning ook het hoogst is (en ie hopelijk recht zaagt)
Bedankt voor je tips HierTeBreedDaartelang. Heb uiteindelijk zelf ook wel een liefde voor de lintzaag, maar ik geraak soms gefrustreerd. Elke keer ik ermee wil werken ben ik precies meer tijd kwijt met prutsen en afstellen dan dat ik er mee aan het werken ben.
goed idee om de lintzaag te ontlasten
volgens hetzelfde principe plaatst ik een kleine zaag op mijn vaste top & zaag ik de balken langs beide kanten in zodat in het midden nog 1 tot 2 cm hout blijft staan
pas daarna door de lintzaag
dat geeft de meeste rechte snede met het minste zaagverlies
Hey ZotVanHout,

Ik snap dit principe natuurlijk wel, maar voor mij zie ik dan niet helemaal het voordeel van de lintzaag. In jou geval is er natuurlijk een noodzaak omdat je sommige balken niet via je zaag kan verdelen. De reden waarom ik deze balken via de lintzaag wil schulpen is om zo min mogelijk materiaal te verliezen. Een zaagblad is denk ik 3.2mm dik. Als ik een balk in drie delen schulp ben ik dus bijna 7 mm aan materiaal kwijt. Het voordeel van een zaagblad is dat er geen drift is, dus misschien dat ik uiteindelijk toch meer materiaal over zou houden dan dat ik nu heb op de lintzaag :)
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Ik vind de bandsaw setup van Alex Snodgrass erg goed. Sinds ik die instellingen op m'n lintzaag toegepast heb, zaagt hij toch een stukje beter.
Zeker, heel duidelijk en voor velen een referntie, waaronder ikzelf. Mijn enige twijel punt is/was ivm de positionering op het wiel. Zoals eerder vemeld zijn er blijkbaar verschillen in Europese vs USA wielen, die een andere aanpak vereisen.

Toch maar eens afwijken van de handleiding en het geheel uitvoeren zoals ze voorstellen... beetje tegendraads zijn zeker?
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
619
61
Provincie Zeeland
Ik heb het lint gewoon in het midden van het bovenste wiel, tandjes op het rubber inderdaad. Als je de tandjes op het bovenste wiel net erbuiten laat steken, zitten de tanden op het onderste wiel alsnog op het rubber, dus wat maakt het uit.

Belangrijkste wijziging was voor mij, dat rollen van de lintzaaggeleiding precies achter de tanden moeten zitten, voor een maximale zijdelingse geleiding van het lint. Ik deed het, onbewust voor de veiligheid, altijd net te ver naar achteren blijkbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: alexandervanbaelen

avos

Post veel
10 nov 2008
789
125
omg Haarlem
Aangezien niemand liet weten dat het normaal zou kunnen zijn dat een lint na 15 balken Afrormosia bot zou kunnen zijn ga ik er maar van uit dat het hier niet perse aan zou kunnen liggen. Ik ga dus maar eens proberen om het lint meer richting het midden te plaatsen. Momenteel gebruik ik een lint van Lintzagenopmaat.nl, Freshcut, 6TPI 13mm breed. Heb ook nog een 23 mm lint liggen, dat zal ik daarna eens proberen.
6TPI is veel voor het flink herzagen van balken... Dus ik denk dat je het zeker wel in die richting moet zoeken. Daarnaast als je al wel eerst 15 balken hebt herzaagd, weet je dat het niet aan de machine ligt toch?
Maar kijk vooral eens naar het lint zelf, je moet eentje hebben met minder TPI. Dit is zeer waarschijnlijk de oorzaak.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.307
162
Enkhuizen
Er wordt hier gebruik gemaakt van een Freshcut zaaglint. Deze linten zijn niet bepaald bedoeld om hout mee te schulpen maar om (bevroren) voedsel (vlees en vis) mee te zagen. Meestal bij slagers op een Bizerba lintzaagmachine.

Hier de tekst op de website van Lintzagenopmaat.nl:

Geschikt voor:

Je wil zo snel mogelijk grote volumes voedselproducten snijden, maar iedere snede moet toch zorgvuldig zijn. Het eten moet er immers presentabel uitzien.

Ik weet natuurlijk niet of Alexander dit zaaglint zelf uitgezocht en besteld heeft of dat de leverancier hem dit aanbevolen heeft. Dat laatste zou natuurlijk wel kwalijk zijn.

Daarnaast vind ik de uitleg en keuzemogelijkheden bij Tuffsaws oneindig veel beter en duidelijker dan bij Lintzagenopmaat.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.