De lengte van de langsgeleider van de tafelzaag, wat is wijsheid?

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Beste experts/ervaringsdeskundigen.
Een tijdje geleden werkte ik met mijn Dewalt DWE7492 tafelzaag. Die heeft een langsgeleider in de volle lengte van de zaagtafel.
Helaas draaide ik de geleider (aluminium) te ver naar links tegen het draaiende zaagblad aan. Dat gaf dus een paar flinke diepe cirkelvormige groeven.
Ik ga de geleider nu bekleden met een laagje hardhout of trespa, net wat ik in de rommelbak heb liggen, dan "stropt" het te zagen hout tenminste niet in die groeven.
Dat maak ik wel in orde, geen probleem.
Maar nu rijst bij mij de vraag: Wat is nou beter? Het "slijtstuk/hulpgeleider" over de volle lengte van de geleider monteren of slechts net voorbij het zaagblad.
De voordelen van een kortere geleiding zou zijn dat de zaagsnede niet klem loopt tegen het zaagblad en je dus minder kans op kickback hebt.
Ik zie als voordeel voor de volle lengte juist dat het te zagen paneel minder snel scheef gaat lopen. (Maar dus wel klem kan lopen als de geleider niet helemaal parallel aan het zaagblad staat.
Als ik plaatjes van tafelzagen google, zie je beide varianten van lengtes voorbij komen.

Ik ben met zoekwoorden in de zoekfunctie te keer gegaan, aangevinkt dat ik alleen in de titel zoek, maar dat werkt niet helaas.

Op het gevaar af dat ik een vreselijke "welles/nietes"-discussie ontketen :eek:, vraag ik het toch hier: Wat is jullie mening?
Met vriendelijke groeten, Jan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.062
2.586
Ik heb bij alle twee mijn zaagtafels een lange geleider. Ik vindt het vooral bij korte houtjes fijn dat het hout niet na de zaag op zij kan, maar alleen recht door. Het hout dat ik verwerk is over het algemeen droog recht hout. Als je hout verwerkt waar nog veel spanning in zit, is het misschien wel fijn dat je juist wel die ruimte hebt. Maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Ik had de DW745, type 1 en die had een hulpgeleider, wat wel heel veilig voelde. Het kost even om ermee om te leren gaan, dat wel. . Nu de DW7492 en die niet. Ook is de geleider minder stevig als die van de 745, als in buigt snel bij wat meer druk. Met een goed afgesteld zaagtafel zou het niet uit moeten maken. Ik zou voor een lange geleider gaan en tegelijkertijd deze wat meer rigide maken. Ik ga nog bedenken hoe ik dit voor elkaar ga krijgen..

Punt is dus: wat voelt veilig voor jou?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
393
173
Groene Hart
Een verduidelijkingsvraagje:
wordt er met een hulpgeleider soms bedoeld een element, dat aan een 'lange' geleider vastzit, maar dat zelf 'kort' is, dat wil zeggen tot net voorbij/ halverwege het zaagblad?
zoiets heb ik namelijk aan mijn Flottjet tafelzaag.
 
Een verduidelijkingsvraagje:
wordt er met een hulpgeleider soms bedoeld een element, dat aan een 'lange' geleider vastzit, maar dat zelf 'kort' is, dat wil zeggen tot net voorbij/ halverwege het zaagblad?
Dat klopt, en ook verstelbaar moet zijn. Dit om de steun van de hulpgeleider aan te passen aan het formaat van het hout. Het hout moet zodra het is door gezaagd vrij komen van de hulp geleider.

M.vr.gr. Jan
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
  • bij plaat materiaal: volledige lengte
    dat werkt niet meer
  • doubleren : voorbij het zaagblad
  • schulpen (als het meeste materiaal niet tussen zaagblad en geleider zit) : voorbij het zaagblad
    als er spanningen zijn dan kunnen die weg
  • schulpen (als het meeste materiaal tussen zagblad en geleider zit) : tot midden zaagblad
    de spanning in het hout kan direct na het zaagblad weg
  • afkorten : geen 😉
ik hoop dat ik het juist gerekonstrueerd heb wat ik op de. cursus geleerd heb
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik had de DW745, type 1 en die had een hulpgeleider, wat wel heel veilig voelde. Het kost even om ermee om te leren gaan, dat wel. . Nu de DW7492 en die niet. Ook is de geleider minder stevig als die van de 745, als in buigt snel bij wat meer druk. Met een goed afgesteld zaagtafel zou het niet uit moeten maken. Ik zou voor een lange geleider gaan en tegelijkertijd deze wat meer rigide maken. Ik ga nog bedenken hoe ik dit voor elkaar ga krijgen..

Punt is dus: wat voelt veilig voor jou?
OK, bij die van mij is ie zo stevig als wat. Dus die snap ik niet helemaal. Misschien links of rechts een schroefje aan draaien?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik proef toch dat een verstelbare hulpgeleider heel goed zou zijn. Maar dan moet ik iets gaan bedenken dat hij makkelijker verschuifbaar is. mijn eerste echte zaagtafel, een Metabo 254, had dat wel, herinner ik me nu.
Dank voor de bijdragen, ik ga eens verder denken en rond neuzen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.