darra james 465 vlak van dikte bank

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
213
32
Wanroij
Ik was al een tijdje met een scheel oog op zoek naar een vlak vandikte bankje, maar of het was lomp, zwaar en duur of het was klein, slap gebouwd en duur.
Totdat ik deze V,V,D bank op marktplaats tegenkwam. Na enige tijd twijfelen heb ik deze machine toch over genomen.
Het merk is een Darra James type 465

Onderstaand is afkomstig van het internet:
Darra-James Corp. was een van de ontelbare makers van houtbewerkingsmachines voor thuiswinkels die ontstonden na de Tweede Wereldoorlog, dit specifieke bedrijf werd opgericht in juni 1945. De Darra-James-machines waren voornamelijk gemaakt van aluminium. In januari 1948 was de bedrijfsnaam veranderd in ToolKraft Corp.
ToolKraft maakte thuiswinkelmachines die onder verschillende labels werden verkocht, waaronder ToolKraft, Darra James, Powr-Kraft (Montgomery Ward), DeWalt (jointer, shaper), Duramark (T. Eaton Co.) en anderen; zoek naar modelnummers met het voorvoegsel "THS


Dit was een van de weinige berichten die ik vond op het www. En juist door dat woordje "aluminium" heb ik getwijfeld. echter is mijn machine geheel van gietijzer.
Omdat het dus echt een Darra James is kan ik ook met enige zekerheid zeggen dat hij ergens tussen 1945 en 1948 gebouwd is.

Het machientje moet op een los frame komen met een losse motor, welke ik dus nog moet maken.
De mesbreedte is 150 mm, het vandikte gedeelte kan 150mm omhoog.

Nadat ik de machine gedemonteerd heb, heb ik met zo'n viltschijf en een staalborstel op de slijptol de machine gereinigd. De plateau's heb ik nog spiegelglad gekregen met een polijstschijf. De lagers heb ik niks aan gedaan, deze draaien nog goed en zijn evt makkelijk te vervangen.
Opmerkelijk was hoe goed de kwaliteit van de verf nog was. ik heb hier dan ook niks aan gedaan.
Ik moest wel zuinig zijn met alle boutjes en moertjes, dit waren geen metrische maten. Gelukkig was alles compleet en heel.

Nu nog de machine goed (leren) afstellen en een hoop plezier ervan beleven. a.jpg
In deze staat heb ik machine aangeschaft.
b.jpg
c.jpgd.jpgdd.jpge.jpgf.jpg
Zo staat de machine er nu bij.
 

Bijlagen

  • 167.pdf
    813,1 KB · Weergaven: 10

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.961
976
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
En een home workshop is geen thuiswinkel.
;-) Het zou me overigens niet verbazen als in de oorspronkelijk amerikaanse tekst niet eens home workshop, maar gewoon home shop staat - vaak wordt in op 'knutselen' gerichte lectuur 'shop' als afkorting van workshop gebruikt, omdat de doelgroep toch wel weet dat in de betreffende context geen 'winkel' bedoeld wordt...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik had de originele tekst van vintage machinery niet gelezen. Maar vertaalprogramma's zijn nog steeds ruk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Thuisbasis van de firma in Springfield! Straks komen de Simpsons nog tevoorschijn :p.
Mooie machine maar toch goed opletten met de schaafmessen. Die oude schaafassen laten nog al eens graag de messen los zonder aanwijsbare reden. Je zet alles muurvast en toch klappen de messen er uit zonder waarschuwing of oorzaak.
Ook goed controleren dat de terugslagbeveiliging van de vandiktebank naar behoren werkt. Je wilt echt niet dat de machine een plank uitspuugt aan de invoerzijde.
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
213
32
Wanroij
En een home workshop is geen thuiswinkel.
Het vertalen ging idd niet echt goed. Maar dat terzijde.

De schaafmessen die er nu in zitten kunnen na het slijpen nog wel een rond mee. Maar een reserve setje zou wel handig zijn. Echter is het denk ik geen standaard maat. De hoogte is 45mm , lengte 152 mm en de dikte 5,5mm

Iemand enig idee waar ik dit kan bestellen. Zal wel maatwerk zijn denk ik.


@henkverhaar, denk dat dit idd een buitenbeentje is als je het vergelijkt met ander machines van dit merk. Kan wel eens wat foto's naar die site sturen, kijken wat er uitkomt.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.276
967
Ulvenhout
Wel apart dat bij deze vlakbank het hout van links naar rechts wordt doorgevoerd. Nu loop ik nog niet zo lang mee, maar alle filmpjes die ik heb gezien is dat andersom. Komt dit vaker voor? Ook als ik op die foto index kijk zijn de meeste apparaten van rechts naar links......
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.