Damp open/ damp dichte folie?

Frum

Nieuw lid
28 aug 2024
14
0
25.Aronhond
Ik heb twee leveranciers gevraagd hoe ik het beste een vloer van een tuinhuis kan gaan isoleren. Ze geven alle twee een ander advies.De situatie is/ wordt als volgt: grasveld ,daar komen een aantal 30x30 tegels op ter ondersteuning en het waterpas maken van een houten geraamte van houten balken waar dan de vloer op komt. De houten balken zijn van hardhout en daar tussen komt isolatie en daarop komen platen hout of planken. De ene leverancier zegt:

Ons advies is om onder het raamwerk te beginnen met een dampopen folie, hierna kun je de isolatie plaatsen tussen het raamwerk om vervolgens aan de bovenzijde van het raamwerk een dampremmende folie te gebruiken, dit om de optimale isolatie te behalen.
Tussen de balken zou ik persoonlijk voor pir gaan.
De dampremmende folie komt op de warmte kant, dit om ervoor te zorgen dat er geen vocht van binnen bij de isolatie kan komen.Aan de onderzijde is het juist goed dat het kan ademen en ventileren, daarom plaats je daar de dampdoorlatende folie. De andere leverancier zegt:

Goedemorgen,

Bedankt voor uw aanvraag.
Dan kunt u het beste met pir platen werken of met glaswol icm dampfolie.

De pir platen moeten dan strak tussen de balken worden geplaatst en goed luchtdicht worden afgewerkt.
De gehele hoogte van de balk hoeft dan niet per se opgevuld worden, als het maar strak tegen de onderzijde van de vloer zit.
Eventueel kunt u dan de onderzijde van de vloer afwerken met een houten plaat om ongedierte e.d. buiten te houden.

U kunt het ook met kale glaswol rollen isoleren waarbij u een dampscherm aan de boven- en onderzijde plaatst.
Aan de onderzijde komt dan een dampremmende folie en bovenop de balken komt een damp-open folie.
Bij voorkeur wordt dan de gehele hoogte van de balk opgevuld met glas- of steenwol.
Deze zou ik dan ook weer afwerken met een houten plaat aan de onderzijde tegen ongedierte e.d. Wat is het juiste? leverancier 1 of twee? Ik denk zelf zoals op de foto.

Bijlagen

• 20241002_091749.jpg
    20241002_091749.jpg
    40,5 KB · Weergaven: 18

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
999
252
Is niet met 100% zekerheid te zeggen.
Waar je voor moet waken is dat je vocht opsluit, dan gaan je balken rotten.

Wat ga je doen in dat tuinhuis, enkel opslag of wordt er ook geleefd/gewerkt. En zo ja met hoeveel personen tegelijk, met andere woorden wordt er vocht geproduceerd.
En is de grond nat of zit je op een heuvel van droge zandgrond.

Komt er een fundering die een stuk de grond ingaat of bouw je het tuinhuis op de vloer.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.731
509
Dordrecht
Ik zou tussen je balken en de tegels iig een flinke geventileerde spouw houden en eventueel de ondergrond afdekken of verbeteren (zand/drainage) om vochtbelasting te beperken. Dan kan het overgebleven opdampende vocht weg via de ventilatie en kun je, mits je niet teveel vochtopbouw krijgt, het advies voor opbouw 1 gebruiken.
Zodra opbouw 2 nodig is, heb je weinig ideale omstandigheden voor hout, dus die moet je niet willen gebruiken. Vochtbelasting voorkomen is vele malen beter dan er maatregelen tegen nemen.

Frum

Nieuw lid
28 aug 2024
14
0
25.Aronhond
Is niet met 100% zekerheid te zeggen.
Waar je voor moet waken is dat je vocht opsluit, dan gaan je balken rotten.

Wat ga je doen in dat tuinhuis, enkel opslag of wordt er ook geleefd/gewerkt. En zo ja met hoeveel personen tegelijk, met andere woorden wordt er vocht geproduceerd.
En is de grond nat of zit je op een heuvel van droge zandgrond.

Komt er een fundering die een stuk de grond ingaat of bouw je het tuinhuis op de vloer.
De wanden en dak worden ook geisoleerd. Er komt een palletkachel in die aan gaat op het moment dat we er zijn. Dat zal niet dagelijks . En er komt een bad in, deze zal ook niet dagelijkg gebruikt worden en na gebruik is het water weg( dus geen jacuzzie)En er komen zitjes in .Het wordt een ruimte van 6x 3.40 .Er zijn 6 betonpoeren in beton gestort en daar op komen 15x15 palen. Vanaf de buitenkant zijn de palen niet te zien want het zicht van de palen komt aan de binnenkant. De vloer komt 25 tot 30 cm hoger als buiten. Dus 25,30 cm boven het maaiveld. De grond is klei grond .In de regel zal er maar een of twee personen tegelijk gebruik vn worden gemaakt.

Frum

Nieuw lid
28 aug 2024
14
0
25.Aronhond
Ik zou tussen je balken en de tegels iig een flinke geventileerde spouw houden en eventueel de ondergrond afdekken of verbeteren (zand/drainage) om vochtbelasting te beperken. Dan kan het overgebleven opdampende vocht weg via de ventilatie en kun je, mits je niet teveel vochtopbouw krijgt, het advies voor opbouw 1 gebruiken.
Zodra opbouw 2 nodig is, heb je weinig ideale omstandigheden voor hout, dus die moet je niet willen gebruiken. Vochtbelasting voorkomen is vele malen beter dan er maatregelen tegen nemen.
Dit zou de bedoeling worden. De balken zijjn 20 cm hoog met om de meter een tegel tegen het doorzakken.Dus kan er zo genoeg ventilatie zijn? Ws doe ik twee tegels op elkaar en daar dan de lange balken op en is er nog meer ventilatie. Kan ik beter op het gras dus eers een zandlaag aanbrengen en daar dan een dampopenfolie aanbrengen? De balken zijn oude hardhouten brug delen. Waarmee kan ik dan zoals je zegt de ondergrond afdekken?

Bijlagen

• Screenshot_20241004_155325_Google.jpg
    Screenshot_20241004_155325_Google.jpg
    37,7 KB · Weergaven: 12

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.731
509
Dordrecht
Je moet zorgen dat er geen water staat of (zo min mogelijk) verdampt onder je constructie. Hoe dat het best te doen hangt af van de ligging en de ondergrond.
Verder moet er een vrije luchtstroom onder je constructie door kunnen, dus het moet open zijn. Ik zie met balken van 20cm niet echt het nut van het aanbrengen van meer dan 2 steunpunten, dus zal er ruimte genoeg zijn mits de zijkanten afdoende doorlaat hebben.
Ik zou ook wel even nadenken over het muisdicht maken, want isolatie kan ook een leuke schuilplaats zijn voor knagend gespuis...

• Leuk
Waarderingen: elzenmaa

Frum

Nieuw lid
28 aug 2024
14
0
25.Aronhond
Je moet zorgen dat er geen water staat of (zo min mogelijk) verdampt onder je constructie. Hoe dat het best te doen hangt af van de ligging en de ondergrond.
Verder moet er een vrije luchtstroom onder je constructie door kunnen, dus het moet open zijn. Ik zie met balken van 20cm niet echt het nut van het aanbrengen van meer dan 2 steunpunten, dus zal er ruimte genoeg zijn mits de zijkanten afdoende doorlaat hebben.
Ik zou ook wel even nadenken over het muisdicht maken, want isolatie kan ook een leuke schuilplaats zijn voor knagend gespuis...
Goede tip! Er komt dan fijn mazig gaas onder voor eventuele ongenodigde gasten. Ik zie dat Bert van de Veen schrijft eerst landbouw folie op het gras leggen. Dat houdt natuurlijk ook vocht vanuit de bodem tegen.

Frum

Nieuw lid
28 aug 2024
14
0
25.Aronhond
De constructie komt op palen met betonpoeren en er tussen opsluitbanden waar de wanden op komen. Eerst een kunstofbalk nog op de betonband. Hoe ik had bedacht had om te maken zou dan anders moeten omdat als ik tussen de betonbanden de hardhouten balken leg kan het niet meer ventileren. De binnen vloer komt hoger dan de betonbanden . De betonbanden zorgen er dan voor dat de luchtstroomtegen wordt gehouden. Maar ik heb de betonbanden wel nodig voor de wanden. Nu kan ik ook eerst een platform maken van deze balken en dan de wanden op het platform maken met als onderregel een kunstof of hardhouten balk maar de betonbanden zijn al geplaatst...Is er nog een andere optie waarbij ik wel de betonbanden hou en toch voor deze constructie kan gaan? Of zal de boel gaan rotten? Of kun je dan beter juist niet de vloer isoleren als ik het zo zal doen?

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.731
509
Dordrecht
Goede tip! Er komt dan fijn mazig gaas onder voor eventuele ongenodigde gasten. Ik zie dat Bert van de Veen schrijft eerst landbouw folie op het gras leggen. Dat houdt natuurlijk ook vocht vanuit de bodem tegen.
Dat is idd een maatregel die verdamping stopt, dus dat is veelal een goede oplossing. Maar het kan zijn dat er meer nodig is afhankelijk van de plek. Ik zou ook altijd zorgen dat het goed kan draineren/afvoeren. Het plastc moet wel van goede kwaliteit zijn en niet na een paar jaar compleet vergaan zijn, want dan heb je alsnog problemen.
Als je een oordeel wilt over de rest, maak dan even een tekeningetje met de details. Dat is veel makkelijker beoordelen. Men werkt in de bouw niet voor niets met tekeningen... ;)

Frum

Nieuw lid
28 aug 2024
14
0
25.Aronhond
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik ga proberen om het duidelijk te krijgen,alleen tekenen ben ik heel slecht in en een computer programma hier voor heb ik niet.Maar ik kom er nog op terug om het wat gedetailleerder te maken. En mocht er meer mensen zijn met tips hou ik mij aanbevolen want ik wil dit goed aanpakken. Eenmaal gedaan is immers gedaan en weet liever goed van te voren hoe ik het aan moet pakken. Ook nog een vraag is welke isolatie zouden jullie kiezen?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.