Damp open/ damp dichte folie?

Frum

Nieuw lid
28 aug 2024
8
0
25.Aronhond
Ik heb twee leveranciers gevraagd hoe ik het beste een vloer van een tuinhuis kan gaan isoleren. Ze geven alle twee een ander advies.De situatie is/ wordt als volgt: grasveld ,daar komen een aantal 30x30 tegels op ter ondersteuning en het waterpas maken van een houten geraamte van houten balken waar dan de vloer op komt. De houten balken zijn van hardhout en daar tussen komt isolatie en daarop komen platen hout of planken. De ene leverancier zegt:

Ons advies is om onder het raamwerk te beginnen met een dampopen folie, hierna kun je de isolatie plaatsen tussen het raamwerk om vervolgens aan de bovenzijde van het raamwerk een dampremmende folie te gebruiken, dit om de optimale isolatie te behalen.
Tussen de balken zou ik persoonlijk voor pir gaan.
De dampremmende folie komt op de warmte kant, dit om ervoor te zorgen dat er geen vocht van binnen bij de isolatie kan komen.Aan de onderzijde is het juist goed dat het kan ademen en ventileren, daarom plaats je daar de dampdoorlatende folie. De andere leverancier zegt:

Goedemorgen,

Bedankt voor uw aanvraag.
Dan kunt u het beste met pir platen werken of met glaswol icm dampfolie.

De pir platen moeten dan strak tussen de balken worden geplaatst en goed luchtdicht worden afgewerkt.
De gehele hoogte van de balk hoeft dan niet per se opgevuld worden, als het maar strak tegen de onderzijde van de vloer zit.
Eventueel kunt u dan de onderzijde van de vloer afwerken met een houten plaat om ongedierte e.d. buiten te houden.

U kunt het ook met kale glaswol rollen isoleren waarbij u een dampscherm aan de boven- en onderzijde plaatst.
Aan de onderzijde komt dan een dampremmende folie en bovenop de balken komt een damp-open folie.
Bij voorkeur wordt dan de gehele hoogte van de balk opgevuld met glas- of steenwol.
Deze zou ik dan ook weer afwerken met een houten plaat aan de onderzijde tegen ongedierte e.d. Wat is het juiste? leverancier 1 of twee? Ik denk zelf zoals op de foto.
 

Bijlagen

  • 20241002_091749.jpg
    20241002_091749.jpg
    40,5 KB · Weergaven: 6

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
853
210
Is niet met 100% zekerheid te zeggen.
Waar je voor moet waken is dat je vocht opsluit, dan gaan je balken rotten.

Wat ga je doen in dat tuinhuis, enkel opslag of wordt er ook geleefd/gewerkt. En zo ja met hoeveel personen tegelijk, met andere woorden wordt er vocht geproduceerd.
En is de grond nat of zit je op een heuvel van droge zandgrond.

Komt er een fundering die een stuk de grond ingaat of bouw je het tuinhuis op de vloer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.