Dakrand met peepschuim, hoe afwerken?

arslan

Nieuw lid
9 jan 2025
3
0
rotterdam
Beste dames en heren,

Heb een project waar ik knel zit, wie o wie kan mij helpen?

Een dakrand met bewapende beton daarvoor is een grote peepschuim sierstuk gemonteerd.
Boven de sierstuk en beton moet ik een afwerking maken, maar hoe..
Diverse materialen onderzocht, maar ben bang wanneer ik materiaal op peepschuim belast, dat peepschuim het niet kan dragen (peepschuim gelijmt en met plug geschroefd).
Ook overwogen om peepschuim muurvast te monteren d.m.v. een lange bout door beton heen en beide kanten met moer te monteren.
zodat ik peepschuim kan belasten met afwerk materiaal. Weet niet of dat voor langetermijn wel verstandig is..
Het is een vrijstaande huis, waar alle vier de gevels behoorlijk veel windstoten ontvangen, wil het zo kwalitatief mogelijk afhandelen.

Plaats een schets van situatie, niet alle details zijn getekend, bij rode dikke horizontale lijn moet ik een afwerking maken.

Graag jullie hulp en kennis aub!
Bedankt!!

Bijlagen

• Naamloos.png
    Naamloos.png
    34,7 KB · Weergaven: 44

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
123
26
Tijnje
Waarom niet gewoon met een zinken deklijst afgewerkt, met een kraal langs de voorkant? Is niet zwaar, en geeft weinig belasting op de kunstof sierlijst.

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

arslan

Nieuw lid
9 jan 2025
3
0
rotterdam
Nijb_jan bedankt voor je reactie!

Stuur een foto, waar meer zichtbaar is, wanneer ik op locatie ben kan ik meer fotos maken. Foto is van vorige jaar, waar nog geen stucwerk aanwezig is.
Een deel van de dak (ingang) hebben ze, uitbouw gemaakt. Waardoor de afstand tussen beton en sierstuk boven ingang is verlengd +/- 100 tot 120cm (blauwe onex platen). bij ingang deel tussen beton en sierstuk is de afstand behoorlijk uitelkaar gezet, wat nog moeilijker maakt.
Zoals je kan zien hebben ze op boven gedeelte ijzerenplaten gemonteerd, wat nu hervormd en deels los is gekomen. Nu word mij gevraagd of ik de ijzerenplaat kan vervangen met betere alternatief. Zelf vind ik de bouw op bepaalde punten onproffesioneel gebouwt, zou zelf anders aanpakken.

Bijlagen

• Naamlooss.png
    Naamlooss.png
    290,2 KB · Weergaven: 33

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.253
2.300
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik draai de vraag om
met welk doel zit dat piepschuim daar ?
er valt niets te isoleren
tenzij de dakrand - ik denk dat het een dakgoot is - dat uitzicht moet hebben, zou ik het gewoon verwijderen
was de bekister te lui of te gierig om ook dat deel in beton te maken ?

1736449796120.png

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.257
471
als ik die foto zo bekijk zit daar de afdekking helemaal niet vast aan de sierrand.
als de afdekker meer ondersteuning nodig heeft zal je met beugels aan de gang moeten .
gemonteerd tegen de constructie en dus de sierrand eerst in zijn geheel moeten verwijderen

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.