dakdraagconstructie: sterk genoeg voor opstrekstang en schommel?

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Ik boulder graag. Daarvoor is het handig als je een beetje goed bent in je eigen lijf omhoog te trekken. De hallen zijn natuurlijk al maanden dicht, maar ook in de toekomst vind ik het fijn om thuis krachttraining te doen. Daarom wil ik een pull up/chinning bar maken. Door een (steiger) buis te bevestigen aan de draagconstructie van het dak. Ik denk dat de zolder daarvoor geschikt is. Als ik dan toch bezig ben, dan wil ik er ook meteen een mogelijkheid bij maken dat m'n kinderen er iets mee kunnen (schommelen/aan de ringen hangen/koppeltje duikelen).
Maar ik wil graag wat meer zekerheid dan mijn eigen gedachtes. Ik ben niet zo zeer bang dat ik met de hele zooi naar beneden kom, maar misschien dat er ergens een constructie/verbinding op een manier belast wordt die niet goed is. Of misschien zie ik iets over het hoofd.
Kan iemand mij vertellen of mijn idee uitgevoerd kan worden op de constructie van onderstaande foto's?

Mijn plan is als volgt:
-een stijgerbuis (gepoedercoat, 190cm lang, 3,37 dik, wanddikte?) bevestig ik met 2 45 graden vlaggenstokhouders tussen de 2 balken.
-waarschijnlijk is de overspanning te groot (weet iemand waar/hoe ik daar achter kan komen, of weet iemand dat), daarom wil ik beiderzijds 50cm van de vlaggenstokhouder een staalkabel aan de buis bevestigen en die bevestigen (recht/90gr omhoog) aan balk in de nok
-omdat er zwaaibewegingen mogelijk moeten zijn, wil ik nog een een schuine/45 graden staalkabel van de buis (beide zijkanten, voor en achterkant) aan de nok bevestigen. met deze koppeling

oogdeel dubbel.png

De kabels lopen schuin naar de nok, onder een hoek van 30 graden gok ik. Niet optimaal, maar volgens mij zou dat moeten kunnen. Maar blijft mijn dak heel? Er komen aan 1 kant ook nog 9 zonnepanelen te liggen.
Zo ziet de dakconstructie er uit:
 

Bijlagen

  • IMG_20210502_214344.jpg
    IMG_20210502_214344.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 45
  • IMG_20210502_214324.jpg
    IMG_20210502_214324.jpg
    63,6 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
een echte steigerpijp is te dik als omtrekstang.
die is rond 48 met een wanddikte van 3,2mm

Maar tegenwoordig wordt er van alles verkocht met de naam steiger omdat het in is.
1900mm is niet heel veel
test het gewoon even uit je dak kan er tegen en als de pijp te flexibel is moet hij zwaarder
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Ik zou die kabels weg laten en een degelijke bevestiging die de doorbuiging van de stang kan opvangen kiezen.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
een echte steigerpijp is te dik als omtrekstang.
die is rond 48 met een wanddikte van 3,2mm

Maar tegenwoordig wordt er van alles verkocht met de naam steiger omdat het in is.
1900mm is niet heel veel
test het gewoon even uit je dak kan er tegen en als de pijp te flexibel is moet hij zwaarder
Dat was me idd ook al opgevallen. Allemaal mooie coatings en verschillende diktes. Heel hedendaags allemaal.
Zag toevallig dit weekend bij kennissen een stellage van (echte) steigerpijp; speeltoestel en pergola, dit voorjaar geplaatst. Zag er leuk uit.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Ik zou die kabels weg laten en een degelijke bevestiging die de doorbuiging van de stang kan opvangen kiezen.
Wat voor een bevestiging bedoel je dan? Zelf dacht ik een statische verbinding waarbij de uiteindes in metalen vlaggenstokhouder schuif, die bevestig ik weer op de balken. De buis zit dan 'vast' met de inbusschroefjes van de vlaggenstokhouder. Dat zal waarschijnlijk wat speling geven. Zou dat genoeg zijn?
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Hier het resultaat
IMG_20210516_163055.jpg

Meteen geïnspireerd om ook een boulderwandje te maken, van de ene naar de andere kant.
De buis is 195cm, diameter 33mm, wanddikte 2,65mm, gefixeerd met 2 vlaggenstokhouders.
M'n zwager van 90 kg ging er even aan hangen, dan hangt de buis toch behoorlijk door. Voor optrekken (door mij: 76kg) en de kinderen nu prima, als ze er niet op schommelen. Tzt een buis met grotere wanddikte bestellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.