Daar gaat ze.... (zaaglint aan de wandel)

7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Een oud nummer van Clouseau en 1 van mijn zaaglinten.

Nou ben ik sinds begin dit jaar blije eigenaar van een Inca 260 maar om 1 of andere reden is het me nog niet gelukt om er echt veel meer mee te doen dan een paar push-sticks te zagen. Het doel was om de lintzaag vooral te gebruiken als alternatief voor de decoupeerzaag (een apparaat waar ik een hekel aan heb gekregen, vaak scheef en inmiddels een keer laten vallen waardoor de zool ook niet helemaal meer vlak is).

Na wat filmpjes van Matt Estlea en Alex Snodgrass gekeken te hebben (en de instructies gevolgd) loopt het machientje goed.
Het bovenwiel afstellen kost me altijd wat tijd maar nu de volgorde wat duidelijker is zou het zo moeten kunnen blijven staan.

Bij het maken van een golvende snede (in dit geval een paashaas) en daar weer terug uit proberen te komen trek ik steevast het lint mee.
Het lint ligt met de tanden net voorbij het midden van de ronding op de wielen en staat maximaal strak (einde van de spanbout).

Kan het zijn dat de linten te groot zijn, er te weinig spanning op gezet kan worden waardoor het lint makkelijk los komt?

Wie heeft een idee om het aflopen/weglopen van het lint te voorkomen?

Ben benieuwd!
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Hoe smal is het lint? Weet je zeker dat je de band om het wiel rond is? De meeste inca's hebben geen rond maar een vlak wielrubber.
Wbt spanning, er zit een indicator naast het blok om het wiel op spanning te brengen vanaf 1 t/m 5. Bij mij staat hij meestal op de 4 of net daar overheen, vrij strak dus. Krijg je hem daar niet op, dan is het lint waarschijnlijk te lang.
In principe zou het lint niet meegetrokken moeten worden als je achteruit gaat, meestal gebeurt dat in een ronding van de zaagsnede als het achterste gedeelte van het lint ook ergens het hout raakt en van het wiel afgeduwd word. Waar je dus op moet letten is dat bij het terughalen van het hout, het zaaglint achter niet te strak in een bocht zit.
Zaag je alleen maar figuren met een smal lint zou je kunnen overwegen om het achterste geleiderwiel strak te zoals Snodgrass het in één van z'n filmpjes mooi laat zien. Helaas is de achtergeleider daar niet echt geschikt voor.

Nog een tip, haal na het werken altijd de spanning van het lint door het bovenste wiel bijvoorbeeld 4 slagen los te draaien. Als je de volgende keer gaat zagen draai je hem precies dezelfde 4 slagen terug. Te langs onder spanning staan kan de aluminium wielen op den duur laten vervormen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Wat ook nog wel eens wil helpen is de achterkant van het zaaglint rond maken.
Hou bij draaiende machine tegen de achterkant van het lint een slijpsteentje of -plaatje en rond daarmee de haakse kanten af. Het lint glijdt dan wat soepeler door de bochten.
 
  • Leuk
Waarderingen: ad.vanholten en Kor
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Allen dank voor de ideeen/suggesties.

Lint: het is een ouder lint van een mm of 6-8.
(al dan niet met een klein knikje)
Zelf nog niet de moeite genomen om nieuwe linten te bestellen of uit te zoeken wat ik moet hebben (maar sta open voor een suggestie “basispakket” met een lint of 4-5 om vooruit te kunnen.

Strak: In principe staat ie qua “strakte” op/over de 5 maar vind m niet superstrak als ik er tegenaan tik.

Aanpassingen aan het lint wil ik van weg blijven :) dat is voor mij nog even hogere lintzaagkunde.

Ik sluit onkunde ook niet uit :). Merk dat ik nog erg moet wennen aan het bewegen van het werkstuk om het lint heen (mag nog wel eens verkeerd om denken) :)

Straks met frisse tegenzin weer eens wat proberen.
 

Smans

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
97
13
Tilburg
Ik zou zeker een nw zaaglint aanschaffen zodat je zeker weet dat de uitgangspositie goed is
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Zonder fatsoenlijk lint kun je met geen enkele lintzaag zagen en moet je er dus niet versteld van staan dat wat je wilt niet lukt :cool: :p
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Zojuist een tweetal zagen besteld 1874mm, 10tpi, 6mm (figuurtjes maken) en een 6tpi, 16mm om dikkere stukken doormidden te zagen. Speciaal gemeld dat het een Inca 26 0 betreft.... nu wachten wat de postbode komt brengen......
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
De tip van @O Peatey om de achterkant van het lint wat af te ronden is zeker een aanrader. Het is een kleine moeite en het lint stuurt daarna een stuk soepeler, zowel vooruit als terug door de zaagsnede.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Zo, linten binnen en eropgezet. Afgesteld naar eer en geweten. De volgende dag willen zagen en.... hij loopt er zo af. Mopperdemopper. Nog een keer alles nalopen, bovenste wiel nog net iets beter afstellen en...... JA! Scheelt de wereld zo’n nieuw zaagje.

Volgende probleem:
Ik heb geen insert plate.

Te koop via Amazon a 40,- per 2 maar ik dacht het forum eens te vragen of ze een helpende hand kunnen bieden.

Iemand ervaring met Thingiverse en een 3D printer om dit te printen?

En ALS dat kan... kan dit dan ook?

Alvast bedankt voor de gedachte en hulp.


HTBDTL
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Forumlid SamPonette uit Antwerpen heeft voor mij destijds een aantal van die inserts gemaakt. Ik heb hem al een tijd niet meer op het forum gezien. Misschien kun je er een PB aan wagen
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Forumlid SamPonette uit Antwerpen heeft voor mij destijds een aantal van die inserts gemaakt. Ik heb hem al een tijd niet meer op het forum gezien. Misschien kun je er een PB aan wagen
Hi Peaty, Ik heb eerder dezelfde tip van je gehad maar niets mogen vernemen.
Op zich geen probleem, in het slechtste geval toch maar Amazon (maar ik hou niet zo van Amazon)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
terug zagen moet je eigenlijk voorkomen zeker bij een lange snede.
je kan dan beter eerst haakt op die snede inzagen zodat er stukje loskomen of ruimte maken deoor een beetje heen en weer te zagen zodat je het werkstuk 180 graden kan draaien en dan weer vooruit terugzagen
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
H

HenkM

Guest
Zojuist een tweetal zagen besteld 1874mm, 10tpi, 6mm (figuurtjes maken) en een 6tpi, 16mm om dikkere stukken doormidden te zagen. Speciaal gemeld dat het een Inca 26 0 betreft.... nu wachten wat de postbode komt brengen......
Beste HTBDTL,

Met behulp van alle bijdragen op dit forum heb ik zojuist een Inca 260 gereviseerd. Maar het vinden van zaaglinten kost me onverwacht moeite. Tuffsaws website uit de lucht en leveringsproblemen? Een aantal leveranciers die in div. draadjes genoemd worden leveren (tijdelijk) niet meer. Waar heb jij jouw linten besteld?

groet,

Henk
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Beste HTBDTL,

Met behulp van alle bijdragen op dit forum heb ik zojuist een Inca 260 gereviseerd. Maar het vinden van zaaglinten kost me onverwacht moeite. Tuffsaws website uit de lucht en leveringsproblemen? Een aantal leveranciers die in div. draadjes genoemd worden leveren (tijdelijk) niet meer. Waar heb jij jouw linten besteld?

groet,

Henk
Hi, ik heb ergens in een ander linkje lintzagenopmaat.nl gevonden.

Besteld en de volgende dag in huis.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Zo, toch nog even een kleine terugkoppeling. Wat een verschik kan een nieuw lint maken zeg. Achteraf inderdaad toch vooral onkunde van mijn kant met het uit de geleiders trekken van het lint. Komt nog steeds wel voor maar heb het lint er dan wel redelijk snel weer goed opleggen.

Intussen is het 6mm lint gebroken, waarschijnlijk te snel willen zagen maar ook op de las geknapt (productiefoutje?).

De zaaginsert en afzuigstuk werken SUBLIEM! Nogmaals hartelijk dank aan degene die dat gefixt heeft! TOP
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.