cycloon HVLP afzuiging HBM....Filtercapaciteit?

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
221
87
Al een tijdje denk ik na over de afzuiging van stationaire machines in mijn werkplaats. Dit gaat om een KITY Combi2000 en een afkortzaag. Daar ik liever geen fijnstof inadem, moet er ook een redelijke fijnstof filtratie op zitten. Die dingen zijn best prijzig dus dacht ik aan zelfbouw (had zelfs al onderdelen aangeschaft zoals een Dust Deputy Xl), maar nu zag ik op HBM een machine die ook op basis van een cycloon is.


TOP zou je denken...ja...helaas HBM vermeld geen info over hoe goed het filter fijnstof uitfiltert. Gek natuurlijk, dus bellen. Nog gekker; ze kunnen die info niet achterhalen:rolleyes:
Nu zijn er veel verschillende bouwgelijke machines op de markt:

Die laatste geeft aan 99% van het stof groter dan 1Um

  • Is dat voldoende en zou de HBM dat ook doen?
  • iemand ervaringen of tips?
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
107
73
Kapellen (Antwerpen)
Inderdaad vreemd dat bij een afzuiginstallatie geen informatie over de stofklasse vermeld wordt, dan zou ik al meteen van de laagste categorie uitgaan.

Die eerste twee zien er op de kleur na identiek uit - beide merken laten hun eigen merk op een Chinees product zetten, dus de kans dat die ook echt identiek zijn, is groot. Het prijsverschil zit ongetwijfeld in de kwaliteit... van de verf :rolleyes:

Hoeveel uiteindelijk nog terug in de omgeving terechtkomt, hangt in eerste instantie van dat laatste filter af, dat zou je dus nog door een beter filter kunnen vervangen. Holzmann spreekt bij filters die daar op lijken van 99,9% en 1 micron, Air Flux (Tendotools) van 99,9% en 0,2~2 micron. Bij Festool is 99,9% meteen stofklasse M (de Festool voorafscheider zelf haalt 95% van het stof uit de luchtstroom)
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
221
87
Bij de Charnwood wordt ook inderdaad 99% en 1 Um aangegeven. De andere machines van Holzman en airflux waarbij ze ook 1Um aangeven zijn net anders opgebouwd, hebben meer capaciteit een veel hogere prijs en maken gebruik van een grotere tonfilter.

Wel jammer dat ze deze specs niet hebben, want de prijs is wel scherp.. Als er verder niemand ervaring heeft dan heb ik de neiging om de machine bij HBM te kopen. Zelf maken met losse onderdelen is zeker net zo duur en wellicht kan ik weer een andere filter na zetten of op bouwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.