cycloon adapters voor Festool

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
Hallo,

Ook ik heb een cycloon besteld uit China om eens te kijken of dit wat voor mij gaat zijn. Ik heb de Festool CTL midi I afgelopen week binnen gekregen en zou deze nu aan willen sluiten op de cycloon. Beide poorten van de cycloon hebben een binnendiameter van 50mm en buitendiameter van 56mm.
Hoe sluit ik deze het beste aan van stofzuiger naar cycloon en hoe krijg ik mijn huidige Festool slang op de cycloon aangesloten? Hebben mensen dit eerder gedaan met deze diameters?

Standaard pvc heeft een diameter van 50mm. Maar dat is dus te smal voor de festool slang (kant vd stofzuiger)
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
982
Omgeving Eindhoven
Heeft Baptist of Gereedschappro geen adapters te koop?

Anders zijn er rubber verloopmoffen te koop voor pvc. Deze moet passen op je cycloon.
Zet daarin dan een stukje pvc-buis van 40mm en je zou je Festool-slang erin moeten kunnen steken (buis 40 heeft een wanddikte van 3 dus binnendiameter van 34mm).
Of een klein stukje buis 50 in de poort van de cycloon, dan met een mof/sok een verloopring 40-50 erop en dar weer een stukje buis 40 in. Of een verloopring 50-32 als de slang in een gat van 32 past.


Ook is pvc te vervormen als je het verwarmt. Met de verffohn rustig rondom verwarmen tot jet het kunt buigen (als het bruin wordt ga je te hard, even oefenen). Of als het hele stuk pvc zacht moet worden, een kwartiertje in de oven op 160 graden bakken (als dat mag van 'de directie', of op een onbewaakt moment doen).
 

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
Heeft Baptist of Gereedschappro geen adapters te koop?

Anders zijn er rubber verloopmoffen te koop voor pvc. Deze moet passen op je cycloon.
Zet daarin dan een stukje pvc-buis van 40mm en je zou je Festool-slang erin moeten kunnen steken (buis 40 heeft een wanddikte van 3 dus binnendiameter van 34mm).
Of een klein stukje buis 50 in de poort van de cycloon, dan met een mof/sok een verloopring 40-50 erop en dar weer een stukje buis 40 in. Of een verloopring 50-32 als de slang in een gat van 32 past.

Bedankt voor je reactie. Die groene slang van Festool heeft een buitendiameter van 58mm. Dit is het deel wat je in de stofzuiger steekt..
Wellicht met een rubber verloop van 58 naar 56 is een goed idee.
Ik ga eens bij Baptist informeren.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
982
Omgeving Eindhoven
Bedankt voor je reactie. Die groene slang van Festool heeft een buitendiameter van 58mm. Dit is het deel wat je in de stofzuiger steekt..
Wellicht met een rubber verloop van 58 naar 56 is een goed idee.
Ah, ik was uitgegaan van de standaard kop op de slang, diegene die je aansluit op een machine (schuurmachine, domino, etc). Want dat is een rubber stuk van +/- 25mm binnen en 34-36mm buitendia.

In jouw geval moet je dan (van dezelfde website, zeker ook goedkoper te vinden) deze koppeling hebben. Die is aan te spannen van 55 tm 65 mm, ook met 2 buizen met dat verschil.
Edit, hier veel goedkoper (wordt veel gebruikt voor vijverbouw, vandaar deze winkel)
Maar gaat dat goed door de spiraalvorm aan de buitenkant van de slang; blijft dat geen luchtkanaal waardoor je valse lucht aanzuigt? Beter is denk ik om iets te zoeken waar je de slang overheen kan schuiven. Is zoiets niet wat dan? Of toch een pvc-buis nemen die qua maat dicht in de buurt komt en die verwarmen en zo vormen naar de juiste maat?
 

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
Bedankt, hier heb ik even een mailtje naar gestuurd en ze hebben precies een slang die op de stofzuiger past, en de andere kant op cycloon. dus die maar besteld.

Ah, ik was uitgegaan van de standaard kop op de slang, diegene die je aansluit op een machine (schuurmachine, domino, etc). Want dat is een rubber stuk van +/- 25mm binnen en 34-36mm buitendia.

In jouw geval moet je dan (van dezelfde website, zeker ook goedkoper te vinden) deze koppeling hebben. Die is aan te spannen van 55 tm 65 mm, ook met 2 buizen met dat verschil.
Edit, hier veel goedkoper (wordt veel gebruikt voor vijverbouw, vandaar deze winkel)
Maar gaat dat goed door de spiraalvorm aan de buitenkant van de slang; blijft dat geen luchtkanaal waardoor je valse lucht aanzuigt? Beter is denk ik om iets te zoeken waar je de slang overheen kan schuiven. Is zoiets niet wat dan? Of toch een pvc-buis nemen die qua maat dicht in de buurt komt en die verwarmen en zo vormen naar de juiste maat?
Ja, dit zou een goede optie zijn. Hou m even in de gaten. Een collega heb ik gevraagd of hij toevallig een adapter kan printen voor de Festool slang op de cycloon. Dus hopelijk past dit goed straks.

Bedankt voor het meedenken.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Het scheelt je veel werk, door ook een onderdrukventiel te bestellen. Kosten €12,95.
 

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
Het scheelt je veel werk, door ook een onderdrukventiel te bestellen. Kosten €12,95.
Ook als ik een stalen vat gebruik?
En waar haal je zo'n ding?
Ik zit te denken aan een platic vat: Plastic 60 liter rond nieuw
of metalen vat: 60 liter dekselvat grijs

Voordeel van kunstof vat is dat hij 2 handvatten heeft. Metalen vat zal niet indeuken.
Maar de cycloon zal steviger staan op een metalen deksel dan op een kunstof deksel.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dat kunststof vat zuig je met een beetje stofzuiger zo in elkaar, ( veert natuurlijk ook weer grotendeels terug) stalen vat is wat steviger door de ribbels, maar vergis je niet als er vol vacuüm op het vat komt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Mijn ervaring met een stalen vat icm een cycloon is dat het vat zelf absoluut niet meeveert of wat dan ook, maar het deksel wel — een zachte boem als de (onder)druk weer wegvalt. De erop gemonteerde cycloon beweegt mee. Wen je snel aan…
 

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
Mijn ervaring met een stalen vat icm een cycloon is dat het vat zelf absoluut niet meeveert of wat dan ook, maar het deksel wel — een zachte boem als de (onder)druk weer wegvalt. De erop gemonteerde cycloon beweegt mee. Wen je snel aan…
Goed om te weten. Vat is vandaag geleverd, hopelijk in het weekend de boel in elkaar zetten.
 

Jeroen Oort

Nieuw lid
1 okt 2019
4
0
Leuke thread! ik heb net een cycloon, vat slangen en PVC spul gekocht. Het filter bij cycloonfilters en een klein 25liter kunststof vat bij Beqwaam. Verder adapters, een Y splitter (Bosta) en klein spul. Ik ga namelijk ook een stofzuigerslangen hub maken. Voor mijn invalzaag, kapex, frees, etc. Komt volgende week binnen, dan vertel ik nog wel over de vorderingen en bevindingen ;-)
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik lees vaker dat men waarschuwt voor het vacuüm trekken van het vat. Ik heb een simpel plastic container met daarop een Makita aangesloten, maar ik heb geen enkel probleem met vacuüm trekken. Of heb ik dan een slecht functionerende stofzuiger?

thumbnail_20201127_134158.jpg
 

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
62
34
Staden
Ik lees vaker dat men waarschuwt voor het vacuüm trekken van het vat. Ik heb een simpel plastic container met daarop een Makita aangesloten, maar ik heb geen enkel probleem met vacuüm trekken. Of heb ik dan een slecht functionerende stofzuiger?

Bekijk bijlage 100358
ik vind die makita zuiger echt wel tegenvallen. Ik had voordien een karcher wd3 p en die zoog toch wel veel krachtiger. Bij die makita moet je echt wel proberen zo groot mogelijke diameter aan te houden. Als ik die standaard slang aansluit op mn zaagtafel heb je bijna geen trek rond het zaagblad. steek ik er een slang van 51mm op is het ok te noemen. Die karcher trok dat met de standaard slang.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.